2020-11-11, 15:12
Medlem
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.
Citera
2020-11-11, 15:13
Medlem
SolidSteels avatar
Har du någon Celica inne?
Citera
2020-11-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Har du någon Celica inne?

I wish! Hade varit gudomligt.
Citera
2020-11-11, 15:17
Medlem
mingtians avatar
Säljer inte bilarna sig själva? Eller går ditt arbete ut på att försöka lura på folk olika tillägg? Hur fungerar det med lönen, hur mycket för ni i provision per bil etc.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Hur skulle du definiera begreppet premiumbil.

Har du någonsin fått frågan, som jag alltid har. Har du nån bil som är smalare 1,8 meter?
Det är tyvärr en begränsning jag har m.h.t. min garageöppning.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.

Ses "gummimattor" som inte debiteras salupriset fortfarande som en fin förmån för kunden av försäljarna/bilfirman?

(Samt knappt tio liter bensin i tanken på nya bilar, så man måste åka och tanka det första man gör när man hämtat bilen, dvs. raka vägen till macken?)
Citera
2020-11-11, 15:18
Bannlyst
Du skriver premium då måste det ju vara Mercedes, BMW eller Lexus.

Vad kör kunderna som är mest nöjda med sina bilar?

Vem är dina bästa och värsta kunder?

Har du nånsin haft dåligt samvete i förhållande till vad en kund fick betala?
Senast redigerad av idiotpuckofittunge 2020-11-11 kl. 15:28.
Citera
2020-11-11, 15:21
Medlem
calvinclowns avatar
Vad snittar du i lön före skatt? Vad är rimligt att få ner priset vid ett bilköp i procent?
Citera
2020-11-11, 15:23
Medlem
Mr.Swedens avatar
Vet kunderna när de kommer in vad de ska titta efter. Har de bestämt sig för märke, modell, utrustning, eller kikar de runt i hallen efter rätt mix av prestige/pris?

När en person kommer in i hallen, hur lång tid tar det innan du kan avgöra om det är en kund eller fluktare?
Citera
2020-11-11, 15:26
Medlem
Hur stor andel är "däcksparkare" gentemot genuina köpare?
Citera
2020-11-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Säljer inte bilarna sig själva? Eller går ditt arbete ut på att försöka lura på folk olika tillägg? Hur fungerar det med lönen, hur mycket för ni i provision per bil etc.

Bilarna säljer inte sig själva. Mycket är baserat på din förmåga som säljare att skapa en bra kontakt med kunden där ni blir mer som polare än säljare och kund. Som jag har förstått det på kollegor som har jobbat på ”mindre” märken så är det oftast mer konkurrenskraftigt hos premiummärken då BMW, Audi och Mercedes är väldigt lika i kvalité mm.

Förr kunde man säkert ”lura” kunder till olika tillägg. Men när man fabriks beställer en bil så går man oftast igenom specen vid flera olika tillfällen. Då man vill att kunden ska bli så nöjd som möjligt så väljer man endast det som kunden behöver eller önskar.
Däremot finns det vissa tillval som är vettiga att lägga på oavsett om kunden har behov av det eller ej. I många fall är dessa tillägg sånt som påverkar andra hands värdet på olika modeller. (Som t.ex Apple CarPlay).
Citera
2020-11-11, 15:28
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
I Sverige tycks det som om att det ar Tyska bilar som ar premium. Vad ar da premium i Tyskland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in