2020-11-11, 17:23
Medlem
Onsdagen har gått och FHM har fortfarande inte fått ut sin rapport för förra veckan. När brukar den dyka upp?
Citera
2020-11-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så är det tyvärr. Jag tror inte Europa klarar av mycket mer av det här. Även om vi skulle öppna upp allt nu så skulle efterverkningarna vara ganska brutala. Hur det kommer bli om det fortsätter ända till våren vill jag inte ens tänka på. En global depression kan man räkna med iallf och antalet döda tack vare lockdowns kommer vida överstiga covids blygsamma deathcount. Och som du skrev, organiserad brottslighet kommer ta över stora delar av samhället.

Men alarmisterna försökte iallafall ta lite hänsyn till 90 åriga mormor

The road to hell...
I juli larmades om att antalet personer som riskerar att svälta ihjäl ökat med 120-130 miljoner under pandemin. Vi kan nog lugnt dubbla den siffran idag. Samtidigt har 0,016% av jordens befolkning avlidit MED Covid-19. Hur många som haft viruset som direkt dödsorsak vet vi inte, men i Sverige var det 14,8% ca av den officiella siffran...
Senast redigerad av Krillolero 2020-11-11 kl. 17:35.
Citera
2020-11-11, 17:28
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du förstår inte, har man serveringstillstånd ska man sluta sälja 22 och stänga igen 30 minuter senare.
Man kan inte göra sig av med ett tillstånd temporärt? Och sedan återinföra det nästa dag..
Vad snackar du om..

Frågan är om det inte blir jävligt trångt vid bardisken 21.50, när alla ska beställa sista drinken, och det är där själva smittspridningen kommer att ske. Eller är det fortfarande beställning vid bordet som gäller på barer?
Citera
2020-11-11, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Vad är det för människor som ligger på IVA då? Tidigare sjuka och döende gamlingar?

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Dessvärre inte. Gamla och riktigt sjuka vårdas i mycket låg utsträckning på IVA eftersom det gör varken till eller från. De får annan vård ( i bästa fall). De flesta på IVA är i arbetsför ålder.

Mjo, arbetsför ålder visst. Men det är ett uttryck som för tankarna till 40-50 år snarare än 61 år som är medianåldern för vårdade på IVA.
Citera
2020-11-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I juli larmades om att antalet personer som riskerar att svälta ihjäl ökat med 120-130 miljoner under pandemin. Vi kan nog lugnt dubbla den siffran idag. Samtidigt har 0,016% av jordens befolkning avlidis MED Covid-19. Hur många som haft viruset som direkt dödsordsak vet vi inte, men i Sverige var det 14,8% ca...

Ja, nu får folk ta och lugna ner sig lite. Nyinskrivna på IVA har faktiskt minskat sedan 7 November. Då 23 stycken idag 4. Så jag tror faktiskt vi går mot ljusare tider.

Det var i våras man skulle ha reagerat snabbare, nu försöker man "reparera" det och framstå som handlingskraftiga, när det antagligen inte ens är nödvändigt.

Dagens presskonferens med Gråben och Hallongren framstår som rena Dramaten-föreställningen i det ljuset.
Citera
2020-11-11, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Hur fan minskar smittspridningen bara för att restauranger och krogar stänger klockan 22:00? Smittar corona mer under natten?

Så länge folk kan ha hemmafester, åka i fullpackade kollektivtrafik och handla i Gekås så kommer smittspridningen fortsätta.

Därför att det minskar risken att bli oförsiktig med avstånd på fyllan samt att incitamenten ökar för folk att hålla sig inomhus.

Visst kommer hemmafester förekomma men inte i samma utsträckning som folk annars skulle drällt på krogen.
Citera
2020-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Frågan är om det inte blir jävligt trångt vid bardisken 21.50, när alla ska beställa sista drinken, och det är där själva smittspridningen kommer att ske. Eller är det fortfarande beställning vid bordet som gäller på barer?

Fortfarande vid bordet, men även det verkar de ju bryta på.

Jag skiter i vilket, jag är bara glad att vi äntligen har fått vår första riktiga restriktion.
Citera
2020-11-11, 17:44
Avstängd
Citat:
Ni använder verkligen inte hjärnan ser jag.

Du har inte tänkt på att ungdomar kommer gå till krogen några timmar tidigare istället, och bli lika fulla och vara lika nära varandra som tidigare? Och som du sade, ha hemmafester givetvis.

Och du har inte tänkt på att kafeér fortfarande är öppna. Jag har inte sett någon social distansiering där.

Och du har inte tänkt på att badhus fortfarande är öppna? Jag var på badhuset för två veckor sedan, fullproppat med folk både i omklädningsrum och simhall.

Och du har inte tänkt på att folk fortfarande handlar mat i rusningstid som vanligt?

Och du har inte tänkt på att skolorna fortfarande är öppna som vanligt?

Men visst, stäng krogen några timmar tidigare så lär vi säkert se minskad smittspridning

Det finns såklart andra åtgärder man kan genomföra för att minska smittspridningen men det här är ett steg i rätt riktning och att inte kunna dricka bärs på krogen efter kl 22 är ett s.k. I-landsproblem
Citera
2020-11-11, 17:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Lockdowns har inte hjälpt i något land. Det finns ingen vetenskap bakom det, oavsett hur mycket det skriks om det. Sorry men nej. Att dessutom börja med "åtgärder" i virusets endemiska fas är ännu dummare. Du skulle lika gärna försöka stoppa förkylning med att stänga nattklubbar kl 22. Med andra ord psykotisk vidskepelse likvärdigt med en tro på att man kan flyga med armarna eller slippa sjukdom om man rabblar en ramsa.
Vad har du rökt idag? Finns det något exempel på ett land där en lockdown inte har hjälpt få ner smittspridningen?

Att argumentera mot dig är ju som att argumentera mot en person som inte tror att toapapper funkar... "finns ingen vetenskap bakom det".

Det roliga är att jag såg ett videoklipp från Indien där det var någon föreläsning under vilken det pratades om hur ohygieniskt det är med toapapper.

Så där satt en grupp indier som nickade till varandra och kände sig nöjda över att torka sig med vänsternäven, och inte vara "ohygieniska".

Kanske bäst att jag förklarar Hexen666, det är du som är den nickande indiern i den här analogin

Vänligen håll din smutsiga vänsterhand och din smittade coronaflabb borta från andra tack. Om du gör det så kan du gå och smitta ner dig själv med corona hur mycket du vill.
Citera
2020-11-11, 17:49
Medlem
Citat:
It "works", in the short term, if you are willing to trade your freedoms and prosperity for a reduced risk of catching a mostly non lethal, endemic!, virus. And at the same time overall mortality increases(heart, cancer, liver, suicide) so you've gained nothing, but lost everything!

Skriv på svenska nästa gång, du är på ett svenskt forum. Mupp

Jag skriver rätt bra svenska, men eftersom jag inte är svensk är det lättare för mig att skriva på engelska, men okej, jag förstår att vissa svenskar har problem med andra språk, det blir lite för komplicerat.

Detta virus är inte endemiskt, vet du även vad det betyder?

En endemisk infektionssjukdom sprids över ett begränsat område, mens det här viruset är utbredd över ett stort område, dvs. en epidemi.

Det är också nu utbrett i nästan alla länder i världen, vilket gör det till en pandemi.

Att du inte accepterar att hela världen klassificerar detta som en pandemi, måsta bero på att du är efterbliven.

Det finns inga tecken så långt på att dödsfall från andra sjukdomar har ökat under lockdown, tvärtom har det sjunkit de flesta ställen, men fasiten finns inte förrän detta är över.

Just nu dör många av COVID i Sverige, det kan man göra något åt, om man inte lyssnar på idioter som du och Tegnell.
Oavsett om dödligheten från andra sjukdomar ökar under lockdown, får man ta det när det kommer, men det måste i så fall vara unikt i Sverige, inget annat land rapporterar om något sånt.

Just nu är det viktigaste att stoppa smittspridningen!
Senast redigerad av Kurt7777 2020-11-11 kl. 17:52.
Citera
2020-11-11, 17:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Har jag förstått det rätt så måste alla resaursnger med tillstånd behöva stänga 22.30?

Kommer de hitta sätt att kringgå detta på nåt sätt? Ha alkoholfri servering på något vänster?
Ja, de måste stänga senast 22.30. Det hjälper inte att servera alkoholfritt eftersom de har alkoholtillstånd och då gäller lagen om att dessa måste stänga senast 30 minuter efter att utskänkningen slutat dvs 22.00.
Citera
2020-11-11, 17:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej, det finns en anledning till varför de ska stänga 30 minuter efter.. just för att folk inte ska köpa hur mycket som helst och att man sedan håller öppet..
De får inte hålla öppet efter 22.30, så är lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in