Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tom Britton tror att 1000 personer till kommer att avlida fram till nyår i Sverige.
Jag vet inte vad jag ska tro, men när man ser hur pass snabbt smittan sprids och att antalet ökar kraftigt på sjukhusen befarar man ju att det kommer gå illa. Sedan om det betyder 500 döda, 1000 döda eller 4000 döda tycker jag är oerhört svårbedömt. Sedan har vi ju det här med återsmittan som det rapporteras alltmer om. Någon immunitet av rang tycks det ju i vart fall inte finnas där ute.
Då är Britton väldigt blygsam. Dödligheten har ökat med en tiopotens på en månad, eller en dubbling varje vecka ungefär.
Med den takten kommer det dö 100 personer per dygn i slutet av november och vi passerar 7000 döda redan runt månadsskiftet.
Om inga restriktioner införs väldigt snart så kommer vi passera 10000 döda innan nyår.
Givetvis förutsätter mitt resonemang att trenden håller i sig resten av november vilket jag tror den gör med tanke på att de tidsfördröjningar vi sett på andra håll efter att restriktioner införts.
Nu har ju folk på eget bevåg börjat bli försiktigare i Sverige också den senaste veckan och det kommer förhoppningsvis börja synas i statistiken om någon vecka.
Tittar man på Sverige så ser man ganska tydligt att kurvan för döda följer med smittkurvan med 3 veckors fördröjning lite drygt. Smittkurvan skenar fortfarande som synes rakt uppåt så enda rimliga gissningen är att dödligheten också kommer peka uppåt i samma trendriktning minst 3 veckor framåt i tiden.