2020-11-09, 08:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Tom Britton tror att 1000 personer till kommer att avlida fram till nyår i Sverige.

Jag vet inte vad jag ska tro, men när man ser hur pass snabbt smittan sprids och att antalet ökar kraftigt på sjukhusen befarar man ju att det kommer gå illa. Sedan om det betyder 500 döda, 1000 döda eller 4000 döda tycker jag är oerhört svårbedömt. Sedan har vi ju det här med återsmittan som det rapporteras alltmer om. Någon immunitet av rang tycks det ju i vart fall inte finnas där ute.
Citera
2020-11-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Dom har nog inte stoppat smittan 100,00% men nästintill. Du har ju sett tidigare vilka enorma resurser som har lagts på att få smittan under kontroll. Det har ju varit exempel där hela städer med 10 miljoner invånare har blivit nerstängda och där dom PCR-testat varenda person inom några dagar.

Det är väl rimligt att man kan få stopp på smittan med sådana åtgärder, eller hur?

De kan bromsa smittan rejält med 100% lockdown men vad jag förstått så har det inte varit detta.

Fabrikerna snurrar väl på som vanligt och många bor trångbott i Kinas expansiva städer - ofta med äldre i hemmet osv.

Med 100% lockdown (iaf så långt det är möjligt att gå med en lockdown) så kan man bromsa smittspridningen rejält men Kina har väl inte valt en sådan lockdown?
Citera
2020-11-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har svårt att tro att kina på något magiskt sätt lyckades stoppa smittan till 100% bara så där som deras officiella siffror påstår.

Finns ju många länder som haft väldigt liten eller ingen smitta alls och sedan har det blossat upp igen.

Även om du inte har något smitta i landet så kan du ju enkelt få in det igen så fort någon reser in igen och i ett så stort land som Kina så är det omöjligt att stänga helt.

Det konstiga är när man kollar här:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china

Nästan längst ner så står det dagligen hur många fall som rapporteras - det är låga siffror men ändå 20-50 st nya fall per dag fram till och med 8 November. I graferna är det dock helt tomt - inga nya fall.

Hänger man bara på västmedierna så missar man utvecklingen i Kina och i hela Östasien. Om man är rädd för de kinesiska medierna så kan man följa sydkoreanska och japanska medier. De följer upp hela området. Då ser man att det visst dyker upp några fall men att det i det stora hela går bra där. Bara att googla.
Citera
2020-11-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mink-coronan fanns i Kroatien i september. Om den är den mest smittsamma mutationen så är det den ledande grenen vid det här laget i större delen av världen, redan innan nyheten om den kom. Knappast något som går att skylla på Sverige. Och fungerar inte vaccinet på den alls, så får läkemedelsbolagen börja tillverka ett nytt vaccin. För tydlighets skull vill jag säga att jag inte alls tror att det är enligt ovan, kanske finns någon promilles risk.

Har du et link til at minkvarianten cluster 5 er fundet i Kroatien i september?
Citera
2020-11-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tom Britton tror att 1000 personer till kommer att avlida fram till nyår i Sverige.

Jag vet inte vad jag ska tro, men när man ser hur pass snabbt smittan sprids och att antalet ökar kraftigt på sjukhusen befarar man ju att det kommer gå illa. Sedan om det betyder 500 döda, 1000 döda eller 4000 döda tycker jag är oerhört svårbedömt. Sedan har vi ju det här med återsmittan som det rapporteras alltmer om. Någon immunitet av rang tycks det ju i vart fall inte finnas där ute.

Då är Britton väldigt blygsam. Dödligheten har ökat med en tiopotens på en månad, eller en dubbling varje vecka ungefär.
Med den takten kommer det dö 100 personer per dygn i slutet av november och vi passerar 7000 döda redan runt månadsskiftet.

Om inga restriktioner införs väldigt snart så kommer vi passera 10000 döda innan nyår.

Givetvis förutsätter mitt resonemang att trenden håller i sig resten av november vilket jag tror den gör med tanke på att de tidsfördröjningar vi sett på andra håll efter att restriktioner införts.

Nu har ju folk på eget bevåg börjat bli försiktigare i Sverige också den senaste veckan och det kommer förhoppningsvis börja synas i statistiken om någon vecka.

Tittar man på Sverige så ser man ganska tydligt att kurvan för döda följer med smittkurvan med 3 veckors fördröjning lite drygt. Smittkurvan skenar fortfarande som synes rakt uppåt så enda rimliga gissningen är att dödligheten också kommer peka uppåt i samma trendriktning minst 3 veckor framåt i tiden.
Senast redigerad av L.D. 2020-11-09 kl. 09:15.
Citera
2020-11-09, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu ska tydligen förskolepersonal skyddas med munskydd och visir när de arbetar.

https://www.aftonbladet.se/family/a/1BBbQX/arbetsmiljoverket-forskolepersonal-maste-skyddas-fran-corona

Ser att det är en "gammal" nyhet från i fredags, så den kanske redan har diskuterats?

Funderar på hur det ska gå att jobba en hel dag i godkända skydd som gör nytta. För jag förutsätter att vi inte pratar kirurgmasker när vi pratar munskydd för skydd av personal? Inte om de ska skyddas mot coronan. Det är FFP3 som gäller. Vill man vara helt säker är det förstås hazmat suit med tillhörande syrgastub som gäller, men att arbeta som pedagog i det kan nog bli rätt besvärligt i längden. Varför dessa förskolor och skolor nödvändigtvis måste vara öppna mitt i den värsta pandemin sedan spanska sjukan övergår faktiskt mitt förstånd.
Citera
2020-11-09, 09:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Då är Britton väldigt blygsam. Dödligheten har ökat med en tiopotens på en månad, eller en dubbling varje vecka ungefär.
Med den takten kommer det dö 100 personer per dygn i slutet av november och vi passerar 7000 döda redan runt månadsskiftet.

Om inga restriktioner införs väldigt snart så kommer vi passera 10000 döda innan nyår.

Givetvis förutsätter mitt resonemang att trenden håller i sig resten av november vilket jag tror den gör med tanke på att de tidsfördröjningar vi sett på andra håll efter att restriktioner införts.

Nu har ju folk på eget bevåg börjat bli försiktigare i Sverige också den senaste veckan och det kommer förhoppningsvis börja synas i statistiken om någon vecka.

Jo, jag tänker nog ungefär som dig. Smittan ökar, och den gör den exponentiellt. Den enda bromsen jag ser framför mig är när vi når tillräcklig grad av kortsiktig immunitet, eller när vi får en naturlig broms, som exempelvis jullovet. Immuniteten är ett osäkert kort. Dels vad vi har nu och dels hur den kommer utveckla sig. Jullovet vet vi ju att det kommer. Nästa år blir beroende av när vi kan få vaccin.

Vad allt detta kommer att innebära i form av dödsfall känns oerhört svårbedömt, men jag befarar också att det kan komma att handla om flera tusen ytterligare döda.
Citera
2020-11-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har svårt att tro att kina på något magiskt sätt lyckades stoppa smittan till 100% bara så där som deras officiella siffror påstår.

Finns ju många länder som haft väldigt liten eller ingen smitta alls och sedan har det blossat upp igen.

Även om du inte har något smitta i landet så kan du ju enkelt få in det igen så fort någon reser in igen och i ett så stort land som Kina så är det omöjligt att stänga helt.

Det konstiga är när man kollar här:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china

Nästan längst ner så står det dagligen hur många fall som rapporteras - det är låga siffror men ändå 20-50 st nya fall per dag fram till och med 8 November. I graferna är det dock helt tomt - inga nya fall.
Kina har inte stoppat smittan helt, den blossar upp någon gång då och då, men de lyckas hela tiden trycka tillbaka den.

Det är exempelvis inte fritt fram att resa hur man vill i landet. Får man smitta i Peking så stänger man av den delen av staden och endast de med tillstånd får åka in och ut osv.

Det går att stoppa med tillräckligt hårda regler.
Citera
2020-11-09, 09:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att antalet återsmittade är större än vad som rapporterats. Det vi vet hittills är att de återsmittade kan visa allt från 0 symptom (ringer inte Aftonbladet men smittar de vidare?) till allvarligt sjuka.

Vi vet också att alla coronasjuka inte testades i våras på grund av bristande kapacitet. Gäller världen över. Om de reinfekteras så finns det ingenting för forskarna att gå vidare på då de inte har någon sträng att jämföra med.

Det svenska fallet uppdagades genom att läkaren gick emot rekommendationer och ville att patienten testades. Vad vet vi om de svenska rekommendationerna? Står det jämför inte strängar eller tidigare coronafall ska inte återtestas?

FHM är en myndighet som inte vill veta, inte vill ha appar, knappt vill att folk testas. Tror att det är locket på i Sverige. Men det cirkulerar redan uppgifter om att vårdpersonal återsmittats. Vi får vänta och se om det stämmer.

Eftersom USA är så pestsmittat och de har bra forskare som kan gå vidare med att kolla reinfekterade så borde man få bra info därifrån så småningom.
Det har faktiskt gått för kort tid för att fastställa något sådant. Det finns ju också en hel del diagnostiska utmaningar och i Sverige testade vi inte ens den allmänna befolkningen i våras. I det läget att påstå att återinfektioner inte kommer att hända har man egentligen inga belägg för. I synnerhet i ljuset av hur andra coronavirus fungerar. Vi får helt enkelt vänta och se och till dess och tills vidare betrakta närvaro av antikroppar d.v.s. positivt test för det, inte liktydigt med skydd för återinfektion. Kom ihåg också att även om den andra infektionen blir mildare så är man nog smittsam.
Citera
2020-11-09, 09:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Var det inte en kvinna som blev sjuk igen för ett tag sedan? Men kanske inte gjordes DNA analys på henne....

https://www.expressen.se/gt/forsta-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/

"Forskare har bekräftat det första fallet av återinsjuknande i covid-19 i Sverige.

Det handlar om en 53-årig kvinna som testades positivt för coronaviruset både i maj och i augusti.

Hon fick mycket milda symtom vid andra tillfället.

– Jag tolkar det som att hon hade viss nytta av den första infektionen, säger Johan Ringlander, ST-läkare och doktorand vid Sahlgrenska universitetssjukhuset."
Jo man gjorde DNA-analys, däremot står inget om att de kollade om viruset verkligen var aktivt eller om det i något av fallen rörde sig om inaktiva virusfragment. I viljet fall som helst är det inte förvånade om det finns enstaka individer som återinfekteras. Även om barnsjukdomar som påssjuka sägs att det händer att folk återinfekteras, även om det är mycket ovanligt. Inget är omöjligt, men det behöver inte betyda att det skulle vara särskilt vanligt.

Och vad har man för glädje av ett riskfyllt vaccin, om immuniseringen inte varar mer än 3 månader?
Citera
2020-11-09, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Britton har absolut ingen aning men om han för en gångs skull skulle gissa rätt skulle jag vara hyfsat glad. Har nämligen själv gissat på betydligt högre siffror.
Citera
2020-11-09, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Britton har absolut ingen aning men om han för en gångs skull skulle gissa rätt skulle jag vara hyfsat glad. Har nämligen själv gissat på betydligt högre siffror.

Ja, jag vet inte vad hoppet står till. Inte lika dödligt virus längre, många immuna etc. Annars kan det nog högst troligt bli åtskilliga tusen ytterligare som kommer dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in