2020-11-11, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är faktiskt positiv över dagens pressbesked. Visserligen kommer vissa köra hemmafest istället men generellt så kommer nog smittrisken bli mindre. Återstår att se om det går igenom riksdagen men skulle tro att de flesta partier kommer rösta för.
Hur fan minskar smittspridningen bara för att restauranger och krogar stänger klockan 22:00? Smittar corona mer under natten?

Så länge folk kan ha hemmafester, åka i fullpackade kollektivtrafik och handla i Gekås så kommer smittspridningen fortsätta.
Citera
2020-11-11, 17:03
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
De fortsätter gå från klarhet till klarhet uppe i Västerbotten:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-kan-du-folja-det-senaste-vi-vet-om-coronalaget-i-vasterbotten

Sunt förnuft precis som munskydd i all nära vård och häntjänst, Sveriges högsta testkapacitet per capita, smittspårning av alla positiva fall (de utbildar just nu fler), testning av hela Umeå universitet för att förstå smittan mm. Hoppas nu Västerbotten belönas med minskad smittspridning, låga inläggningar och fortsatt låga dödsfall.
Inläggningarna ökar tyvärr fort, 8 i måndags 15 idag. En på IVA.
Citera
2020-11-11, 17:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Vad är det för människor som ligger på IVA då? Tidigare sjuka och döende gamlingar?

Dessvärre inte. Gamla och riktigt sjuka vårdas i mycket låg utsträckning på IVA eftersom det gör varken till eller från. De får annan vård ( i bästa fall). De flesta på IVA är i arbetsför ålder.
Citera
2020-11-11, 17:05
Avslutad
Jag kör sjukresor/färdtjänst med mest äldre som jag hjälper i och ur bilen. Även skolkörningar. Var sjuk för nån månad sedan men testet var negativt. Vi har ingen skyddsplast som avskärmar. Vilket jag tycker vi borde ha.
Det går inte att hålla 2 meters avstånd. Nytt folk hela tiden. In och ut. Fläkten som gör så luften cirkuleras. Jag om någon borde få detta virus snart. Och kanske sprida vidare innan jag får symptom.
Hur lång tid tar det innan jag får Corona? 🤔
Citera
2020-11-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Inläggningarna ökar tyvärr fort, 8 i måndags 15 idag. En på IVA.
Absolut, men från låga nivåer. Förhoppningsvis får deras åtgärder (som ändå inte slår sönder folks liv totalt) effekt om någon vecka eller så med full effekt i slutet av november.

Sätter man tonen ordentligt får det nog effekt på hur många beter sig.
Citera
2020-11-11, 17:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Hur fan minskar smittspridningen bara för att restauranger och krogar stänger klockan 22:00? Smittar corona mer under natten?

Så länge folk kan ha hemmafester, åka i fullpackade kollektivtrafik och handla i Gekås så kommer smittspridningen fortsätta.

Det finns väl grader i helvetet . Det är ju troligen mindre människor i lägenheten man trängs med än på en krog?
Citera
2020-11-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann

De börjar ju mjukt, det måste du förstå.
De kommer inte gå från 0-100 och sedan få skit "varför gjorde ni inte något tidigare".
I samband med att det bli värre kommer värre restriktioner.
Citera
2020-11-11, 17:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Jag kör sjukresor/färdtjänst med mest äldre som jag hjälper i och ur bilen. Även skolkörningar. Var sjuk för nån månad sedan men testet var negativt. Vi har ingen skyddsplast som avskärmar. Vilket jag tycker vi borde ha.
Det går inte att hålla 2 meters avstånd. Nytt folk hela tiden. In och ut. Fläkten som gör så luften cirkuleras. Jag om någon borde få detta virus snart. Och kanske sprida vidare innan jag får symptom.
Hur lång tid tar det innan jag får Corona? 🤔

Vad är det för fråga? Hur lång tid innan du blir förkyld? Hur långt är ett snöre?

Blir du sjuk blir du sjuk. Du är hemma några dagar och kollar på Netflix. Knapra lite vitaminer och fortsätt köra färdtjänsten du. Du kan väl tänka lite på handhygienen om du är orolig.
Citera
2020-11-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ni använder verkligen inte hjärnan ser jag.

Du har inte tänkt på att ungdomar kommer gå till krogen några timmar tidigare istället, och bli lika fulla och vara lika nära varandra som tidigare? Och som du sade, ha hemmafester givetvis.

Och du har inte tänkt på att kafeér fortfarande är öppna. Jag har inte sett någon social distansiering där.

Och du har inte tänkt på att badhus fortfarande är öppna? Jag var på badhuset för två veckor sedan, fullproppat med folk både i omklädningsrum och simhall.

Och du har inte tänkt på att folk fortfarande handlar mat i rusningstid som vanligt?

Och du har inte tänkt på att skolorna fortfarande är öppna som vanligt?

Men visst, stäng krogen några timmar tidigare så lär vi säkert se minskad smittspridning

Du måste bo i skogen. Det är ganska normalt att hänga på serveringar efter kl 17 redan....

De ville sätta stopp för nattklubbarna, för att det är främst nattklubbarna det pratats om så mycket.
Sedan är just 22.00 direktivet globalt.

Vi kommer se minskad, men jag tror inte den blir markant.
22.30 är ändå 22.30..
Citera
2020-11-11, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad är det för fråga? Hur lång tid innan du blir förkyld? Hur långt är ett snöre?

Blir du sjuk blir du sjuk. Du är hemma några dagar och kollar på Netflix. Knapra lite vitaminer och fortsätt köra färdtjänsten du. Du kan väl tänka lite på handhygienen om du är orolig.

Jag är inte orolig. Det var en hypotetisk fråga. Det borde vara en rejäl grogrund för att råka på detta. Men inte än trots ett drygt halvår.
För övrigt är det ett riktigt glassigt jobb.
Citera
2020-11-11, 17:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du måste bo i skogen. Det är ganska normalt att hänga på serveringar efter kl 17 redan....

De ville sätta stopp för nattklubbarna, för att det är främst nattklubbarna det pratats om så mycket.
Sedan är just 22.00 direktivet globalt.

Vi kommer se minskad, men jag tror inte den blir markant.
22.30 är ändå 22.30..
Lockdowns har inte hjälpt i något land. Det finns ingen vetenskap bakom det, oavsett hur mycket det skriks om det. Sorry men nej. Att dessutom börja med "åtgärder" i virusets endemiska fas är ännu dummare. Du skulle lika gärna försöka stoppa förkylning med att stänga nattklubbar kl 22. Med andra ord psykotisk vidskepelse likvärdigt med en tro på att man kan flyga med armarna eller slippa sjukdom om man rabblar en ramsa.
Citera
2020-11-11, 17:23
Medlem
docentdisciplins avatar
Vad som händer på krogen är att ljudvolymen i lokalen ökar under kvällens gång, man måste börja höja rösten,nästan gapa, det kommer ut spott och saliv. Ölintag göra att man vill prata mer med andra söker kontakt. Ljudvolymen och sorlet ökar, man närmar sig varandra. Detta sker omkring kl 22 på många ställen. Runt midnatt står man och spottar varandra i ansiktet... Det börjar bli torrt i luften, kanske lite rökigt om man går ut. Man börjar hosta lite. Rösten håller inte. Man harklar sig och hostar. Lite senare, man kanske träffar på någon pussas lite... o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in