2020-11-11, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Avsaknad av ledarskap. Belgien brukar oftast inte ha nån regering alls utan politikerna brukar mest käbbla med varandra om vem som ska få styra. Alla beslut tas alldeles för sent. Det är lite samma med Sverige. En svag minoritetsregering som inte klarar av att fatta några beslut utan skyller på att lagen inte tillåter det. Politikernas jobb är att stifta nya lagar.

Så kan det säkert vara men jag tänker på att det måste vara mer än så med tanke på att vi har många länder i Europa och Världen som funkar så.

Sjukvård, invandring, fattigdom, folks benägenhet att följa myndigheters rekommendationer, hygien, hemlöshet, resande in och ut ur landet, trångboddhet, alkoholvanor, restaurangvanor, folksamlingar....?
Senast redigerad av Kranskalle 2020-11-11 kl. 15:42.
Citera
2020-11-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Går man verkligen och förfestar på krogen för att sen gå hem kl 10 ?
Förfestar gör man väl hemma för att sen gå på krogen, vet man att den stänger kl 10 går man inte dit.
Borde leda till att fler festar med sina vanliga kompisar man träffar ändå -> minskat spridning.

Så har det nog varit, men om man inte får alkohol efter 22 så tror jag festerna fortsätter någonstans.
Citera
2020-11-11, 15:40
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag vet inte hur detta skulle kunna hjälpa? Det krävs nu ett band av strängare restriktioner för att få stopp på explosionen, det hjälper nog föga att bara införa alkoholförbud efter kl 22?

Jag tycker också att det är huvudlöst att införa alkoholförbud efter kl 22 som enda restriktion. Men vi får se vad regeringen har att komma med på presskonferensen kl 16.

Nu brinner det och man kan inte vänta dagar tills brandkåren kommer. Släckningsarbetet ska börja nu om det ska ha någon effekt.

Hoppas hoppas att det kommer något klokt budskap för en gångs skull.

Jag hoppas också att fler regioner tar egna beslut. Det går inte att vänta tills tisdagar och torsdagar då FHM nedlåter sig att komma med ett efterlängtat beslut.

Det är dags att sluta svamla och börja agera.
Citera
2020-11-11, 15:43
Medlem
https://edition.cnn.com/2020/11/10/health/masks-cdc-updated-guidance/index.html

CDC now says masks protect both the wearers and those around them from Covid-19

Jag menar detta låter ju logiskt speciellt om man använder n95 munskydd. Kolla bara på Korea dom stängde inte ens ner. När New York som hade mest fall av corona införde munskydd så gick fallen ner dramatiskt. Om smittan sprids av partiklar så om man har munskydd på sig såklart är det mindre chans att bli smittad. Vet inte vad Tegnell säger.
Citera
2020-11-11, 15:44
Medlem
selusts avatar
Jahapp vad ska de babbla om den här gången tro. Är det ”på allvar” nu kanske? Håll ut.
Citera
2020-11-11, 15:44
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka verktyg har egentligen Sverige för att stävja smittspridningen förutom våra rekommendationer? Frågan har varit uppe förut men aktualiseras nu med nytt potentiellt alkoholförbud efter 22. Skulle det rent lagligt gå för Sverige gå ner i lockdown, på samma sätt som man såg i exempelvis Norge under våren? Allt är så väldigt svart eller vitt.

Aftonbladet har en artikel där du kan läsa om detta.

Det finns ingen generell rätt för regeringen att vidta speciella åtgärder i kriser, säger Henrik Wenander, professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.

– Men inskränkningen måste alltid stå i proportion till det man vill uppnå, och åtgärderna måste faktiskt leda till de effekter man vill nå.

Ingen lockdown
Någon nedstängning likt andra länder kan inte genomföras här med nuvarande lagstiftning. Att exempelvis införa utegångsförbud, som flera europeiska länder har gjort, är inte möjligt. Samma sak om regeringen skulle vilja förbjuda inrikes resor.

Orsaken är att medborgarnas rörelsefrihet är skyddad i grundlagen. Den är dock möjlig att begränsa om riksdagen stiftar en särskild lag. Det tar dock tid.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VqqW66/sena-drinkar-pa-krogen-kan-stoppas
Citera
2020-11-11, 15:46
Medlem
https://edition.cnn.com/2020/11/10/h...nce/index.html

CDC now says masks protect both the wearers and those around them from Covid-19

Jag menar detta låter ju logiskt speciellt om man använder n95 munskydd. Kolla bara på Korea dom stängde inte ens ner. När New York som hade mest fall av corona införde munskydd så gick fallen ner dramatiskt. Om smittan sprids av partiklar så om man har munskydd på sig såklart är det mindre chans att bli smittad. Vet inte vad Tegnell säger.
Citera
2020-11-11, 15:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så du menar att när andra länder gör detta, är det bra. Men om Sverige inför det, är det verkningslöst?

De andra länderna som har denna typ av restriktion har även hårdare andra restriktioner. Jag tror dock att det kan vara gynnsamt för äldre än cirka 40 år. Men de yngre kommer gå hem och ha efterfest. Dock bra att det vidtar ngn mer åtgärd men hade hellre sett nattklubbsförbud och snabbtester till alla äldreboenden i Sverige, för personal och besökare.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-11 kl. 15:53.
Citera
2020-11-11, 15:48
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du ska ha skydd mot recirkulerande aerosoler och partiklar, exempelvis vid mässlingssmitta, hjälper bara andningsskydd.

Munskydd har bara en viss effekt genom att att halvera mängden partiklar från munnen. Som skydd om någon hostar mot dig så att munskyddet exponeras för droppar och aerosoler så är de mycket tveksamma. Tidigare studier i helt slutna/oventilerade rum kan dock en liten fördel av munskydd mot visir. Det är dock situationer där det alltså inte finns något luftombyte eller ventilation i ett rum.

Det vore ju ändå en fördel om ALLA använder munskydd vid situationer där man inte kan hålla distans. Som till exempel på kollektivtrafiken och affärer.

FHM kunde gå ut med instruktioner hur man använder munskydd på säkert sätt.
Så har de andra länders motsvarighet till FHM gjort.
Citera
2020-11-11, 15:49
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så har det nog varit, men om man inte får alkohol efter 22 så tror jag festerna fortsätter någonstans.
Jo men min poäng var att om krogen stänger kl 10 så går man inte ens dit, man planerar en fest hemma från start (om man nu är fest sugen)
Citera
2020-11-11, 15:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
EU har tecknat avtal med Pfizer och BioNTech för 300 miljoner kurer. Leveranser beräknas starta redan i slutet av året! Tidgare har det varit tal om 200 miljoner kurer men nu 300 tydligen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/11/eu-har-ingatt-avtal-om-vaccinleveranser-de-startar-i-slutet-av-aret

EU har 446 miljoner invånare sedan snackar de om att man kan behöva fler sprutor. Hur många sprutor går det på en kur? Man får nog se det som ett avropsavtal under en tidsperiod av två till tre år. Med ett antal klausuler om att avbryta vidare köp etc.
Citera
2020-11-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Framförallt kring IVA är det glädjande. 131 igår. 128 idag. Under våren gick kurvan på IVA spikrakt uppåt. Nu hackar kurvan mer då folk antagligen (?) skrivs ut mycket snabbare.
De senaste 5 dagarna har det skrivits in i genomsnitt 17 per dag. Ca 10 per dag försvinner från Iva varje dag under samma period. Förhoppningsvis botade de flesta. Om inte inflödet minskar så kommer ökningen fortsätta. Hoppfull dag idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in