2020-11-11, 12:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Har man bestämt sig för att fusk omöjligen kan ha förekommit är dina slutsatser logiska, endast då. Har fusk tvärtom förekommit så är Trump en demokratikämpe och fuskarna är de som attackerar demokratin. Vad är det som gör dig så tvärsäker på att Biden har vunnit rättvist?

När det gäller att ifrågasätta valresultat så var demokraterna först på den bollen 2016, med hela "russian collusion" scammen. I det fallet har allt visat sig vara bluff. Om Trump vill spela spelet på deras nivå är det svårt att beskylla honom. Det finns inget att vinna på att vara en god förlorare.
g skr

Dit inlägg illustrerar precis det jag skrev. Det finns inget egentligt diskussionsunderlag utan vi har bara spekulationer som lätt övergår i konspirationsteorier.

Faktafel, eller förvridande av fakta, är också en ingrediens som 2016 och "bluff".
Medlem
Apropå att de "absolut inte kan finnas något valfusk som påverkar utgången":

Dagens GP:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/valfusk-igen-n%C3%A4r-%C3%A5rets-f%C3%A5gel-ska-koras-1.36897766

"Det finns alltid en risk för att val omgärdas av oegentligheter."

😂
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Jodå. Demokraterna har ifrågasatt Trumps legitimitet under 4 år. Jag tycker det är full jämförbart när det gäller att urholka förtroende för demokratin, och därmed har det också bäddat för valfusk i detta val. Trump ska bort till varje pris.

Fokus har snarare legat på att Trump är en clown (och lite trams om Putin), inte att han skulle ha fuskat.
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Jag tror du drar en helt logisk slutsats.

Mycket bra hypotes, ja.

Men som jag ser det (och jag är pro-trump som misstänker att Trump pt. skadar inte bara amerikansk stabilitet, men transatlantisk stabilitet, ifall du har rätt):

- Mönstret KAN förklaras som du säger.
- Mönstret ÄR förenligt med fusk.
- Trump KAN ha begrundat misstanke om fusk.
- Trump KAN köra kamekazi och underminera systemisk stabilitet.

Oavset: Läget är så att det finns överdriven misstänksamhet från Dems mot Trump & co., och från Trumps bas mot Dems & institutioner.

Därför är det, oavsett vad situationen är, av intresse för att säkra bipartisan tillit till systemet, att man försöker bekräfta valfusk, då negativt resultat tar bort den eventuella destruktiva effekt av misstillit till Bidenregeringen, mens positivt resultat tar bort mistillit till de demokratiska processerna.

Oavsett ens take, så är vi better off om saken granskas, då avsaknad av granskning pt. säkrar effektivt att dom två sidorna inte kommer kunna återgå till normal dialog pga. att basen är så misstroisk att till och med psykopatiska politiker måste spela med trots att dom vet om att det eventuellt är bullshit.
2020-11-11, 12:48
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hon håller på än idag:

https://www.foxnews.com/politics/hillary-clinton-election-stolen

Och ja, hon må ha erkänt förlust men hennes härjningar under fyra är en av de större orsakerna till att ha drivit fram hyperpolariseringen vi ser i USA idag. Det har om något skadat demokratin.

Väljer att inte svara på det eftersom Clintons beteende är OT.
2020-11-11, 12:48
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jo, men hon har ju inget case. Du kan nog tryggt räkna med att Barr och Trumps stab följer lagboken i detta.

Att nu aktivt gå in från justitiedepartementet och ge åklagare grönt ljus för att ta upp grundlösa anklagelser är högst diskutabelt. Kan prövas i en riksrätt.
2020-11-11, 12:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
USA är lite av en bananrepublik i vissa avseenden. Det är så lätt att slå i amerikaner vad som helst, oavsett politisk agenda. Därför är det svårt att hänga med ibland.

Med min egen agenda hoppas jag på att Trump ska ha rätt, men jag är svag i anden i dag. Svag i anden och stark i köttet.

Jag uppskattar din uppriktighet.
2020-11-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Självklart. Det är dock lite oklart exakt vem som har rätt att certifiera dem. Legislaturen och guvernören kan båda försöka göra detta.

Det finns absolut ingen skyldighet att göra det. Hänvisa gärna till vilka konstitutioner eller lagar du syftar på annars.

Enligt lagarna ska elektorerna utses baserat på valresultatet. Det finns ingenting som ger legislaturen rätt att bortse från valresultatet och själva utse elektorer. De kan välja att bryta mot lagen och göra det ändå, varpå saken kommer tas upp i diverse domstolar.

Valde att inte citera diverse personliga påhopp, lägg gärna av med sånt.

Men om saken ställdes på sin spets, och det visade sig att stora delar av valet gått orätt till, skulle hypotetiskt sett elektorerna kunna agera som s.k "Faithless electors" och välja den kandidat de anser blir bäst för landet. De kan förvisso i några stater drabbas av lite böter för detta men möjligheten finns som jag förstår det. Stämmer inte detta?

https://fortune.com/2020/11/04/2020-election-results-faithless-electors-electoral-college-trump-biden-270/
2020-11-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Valvaketråden har ju stängts fast valet officiellt inte är över så då är det inte konstigt att diskussioner fortsätter här.

Du löser knappast några problem i framtida val med att låta poströsterna försvinna. Glöm inte de långa köerna på valdagen för att inte tala om röstningsmaskinerna t.ex. I år var ett stort skäl för förtidsröstandet pandemin men det finns andra skäl. Att rösta på en vardag är långt ifrån lätt. Trots att vi har val på en söndag förtidsröster ca 40%.

Att låta poströstningen försvinna ställer ju inte till några problem när pandemin är väck. Jag tror det blir så nästa val. Förtidsröstningen är naturligtvis självklar att behålla och den är ju heller inte ifrågasatt här.
2020-11-11, 12:53
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Valvaketråden har ju stängts fast valet officiellt inte är över så då är det inte konstigt att diskussioner fortsätter här.

Du löser knappast några problem i framtida val med att låta poströsterna försvinna. Glöm inte de långa köerna på valdagen för att inte tala om röstningsmaskinerna t.ex. I år var ett stort skäl för förtidsröstandet pandemin men det finns andra skäl. Att rösta på en vardag är långt ifrån lätt. Trots att vi har val på en söndag förtidsröster ca 40%.

Men poströsta ≠ förtidsrösta.
Kolla bara hur regleringen för hur röstningen skall gå till i Sverige är. Även fast vi är långt ifrån perfekta så tillåts endast poströster dom är stämplade i utlandet. Annars får du gott ta och bege dig till en röstlokal antongen på valdagen eller på de utsatta lokalerna för förtidsröstning.
2020-11-11, 12:53
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Varför tog det så lång tid att svara? Googlade du för att försöka påpeka mina fel men misslyckades?

Om man inte kan erkänna basal fakta som att Republikanska stater är mer kriminella. Då kan man inte förväntas att tas seriöst när man hävdar valfusk heller.

Intressant att största risken för att mördas i USA är i CA hur förklarar du det?

Citat:
There were 176,982 cases of rape, robbery, murder, and aggrevated assault committed in California in 2018, more violent crimes than in any other state. Of course, California is also the most populous state, but violent crime is still disproportionately high. The state is home to about 12% of the U.S. population but is also the site of about 14% of all violent crimes.

Despite a greater concentration of serious crimes, the state has a lower incarceration rate than most states. There are just 424 adults in California state and federal prisons for every 100,000 state residents 18 and over, below the 568 per 100,000 average across all states.

https://eu.usatoday.com/story/money/2020/01/13/most-dangerous-states-in-america-violent-crime-murder-rate/40968963/
2020-11-11, 12:54
Medlem
Ställ er frågan: Hur kan Virginia skicka ut 500000 valsedlar till fel adress??

Hur kan New York skicka ut 100000 valsedlar till fel adress??

Hur kan Ohio skicka ut 50000 till fel adress??

Varför diskar man inte dessa stater??
Varför ger man inte ett straff att man får dra bort den mängd man skickat ut.,, slutänden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in