2020-11-11, 12:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Stockholmsregionen planerar att förbjuda besök på äldreboenden igen efter att smittan ökar. Märkligt, enligt Tegnell så smittar inte besökarna utan bara personalen?

Hur vore det om regeringen kunde fatta ett resolut beslut att omgående förse Sveriges alla äldreboenden med snabbtester för både personal och besökare?

https://www.dn.se/sthlm/uppgifter-till-dn-totalt-besoksstopp-till-aldreboenden-i-stockholm-planeras/
Citera
2020-11-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
stämmer detta?

1281131 människor har hittills dött. Vi är 8 miljarder människor.

1281131/8000000000=0,000160125=0,016% av jordens befolkning.

8000000000/1281131=6244....vilket betyder att en person per 6244 har dött.

Varje år dör 55 miljoner människor i världen.

Låt säga att coronadödsfall i år ökar till 1500000

Då är antal döda i Corona 1500000/55000000=0,027= 2,7% av alla som dör.

Hur många av de 2,7% av dödsfallen hade dött ändå under året? Hur många var så pass gamla och sjuka så de dött ändå? 2%?

Då har vi en ökning av döda med 0,7%

Tycker mig ha hört att antal döda under året kommer att sluta som vanligt. De skulle ju betyda att Corona inte gör någon skillnad i antal döda.

Rätta där jag har fel.

Har inte analyserat hur det hela ska ses. Sen vet man inte heller hur det här kommer att sluta, vilket är skrämmande.

Du räknar med helårssiffror för antal döda i världen och ett halvårs siffror för antal covid-döda.

55 miljoner döda per år betyder 150000 om dygnet, just nu dör runt 10000 av covid-19 i kända fall. Det betyder att du räknar en tiopotens för lågt. Det handlar snarare om 7% av de som dör idag.
Lägg till Kina och div länder i tredje världen.

Och vilka som skulle överlevt eller inte är så spekulativt att det inte hör hemma i den här tråden.
Citera
2020-11-11, 12:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
80% känslighet är uruselt. Det är den bistra sanningen.

Det är väl bättre än 0 %.
Citera
2020-11-11, 12:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Huruvida infektionen är ett akut medicinskt probem eller inte, ska individen och ansvarig läkare kunna avgöra. Och det är omöjligt att generalisera som FHM gör. Att svenskar i allmänhet inte behöver veta, är absurt att påstå. Det finns massor med riskfaktorer tillsammans med viruset osv. Alla överviktiga, diabetiker, alla rökare, behöver de generellt inte veta? Fy fan vad smutsigt FHM agerat.
Ja, fy fan!

Det kan ju vara livsavgörande för en person som delar hushåll med någon ur riskgrupp! Om man inte vet vidtar man kanske inte somanhörig de åtgärder som behövs? Det går ju t ex att flytta ut om man har möjlighet, att isolera sig i 1-2 veckor inne på ett rum, att använda ett badrum endast till den sjuke om man har tillgång till flera badrum, att inte vidröra saker, tvätta-sprita händer mycket ofta även hemma osv.
Citera
2020-11-11, 12:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Någon som kan mekanismerna får gärna rätta mig om jag har fel, men jag hörde ett radioprogram tidigare under hösten, där man sa att det kunnat uppmätas till och med högre virusnivåer hos symptomfria barn än hos svårt sjuka vuxna. Anledningen till att barn smittar vuxna i lägre utsträckning än tvärt om troddes bero på att de är så korta och på så vis inte lyckas stänka saliv i vuxnas ansikten, eller orsaka inandning av tyngre aerosoler på samma sätt som människor som är längre.

Jag talade om saken med en allmänläkare som jag känner, och han hävdade helt enkelt att om man kan uppmäta virus hos någon så är personen smittsam, alldeles oavsett om det rör sig om ett barn eller en vuxen.

Har sett flera uppgifter att:

Hur mycket virus som en smittad person (med eller utan symptom) utsöndrar korrelerar inte med hur pass svårt sjuk personen är.
Citera
2020-11-11, 12:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Mortality rate Covid-19 per million inhabitants, November (1-10) 2020:

185.4 Czech Republic
152.1 Belgium
107.2 Hungary
82.9 Bulgaria
77.8 France
77.8 Croatia
72.2 Poland
70.8 Romania
61.7 Italy
51.8 Spain
50.4 Portugal
43.4 Netherlands
35.7 Ukraine
31.1 Slovakia
23.1 Greece
21.7 Russia
15.2 Germany
10.9 Serbia
6.5 Sweden
5.2 Denmark

Source: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Var är Norge och Finland???
Citera
2020-11-11, 12:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej.
Enligt platz, 137 dödsfall rapporterade mellan 1 och 10 november i Sverige. Ger en mortalityrate per million på
137/10,343 = 13,25 för Sverige.

Du kan sluta med propagandan nu, du har blivit avslöjad för manipulation vid flera tillfällen.
Ja precis, dessutom redovisas inte Norge och Finland. Märkligt. Varför göra uträkningen innan dagens rapportering?
Citera
2020-11-11, 12:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell uttalade sig på Nyhetsmorgons nyheter idag på grund av att det är eskalerande spridning av smittan på äldreboenden nu.

Reportern frågar om det inte är dax att stänga för besök igen men Tegnell säger att besökarna tar inte smittan till äldreboenden utan det är personalen.

Jag blir så arg när våra äldre offras en gång till.
Stockholm har krismöte för att införa förbudet igen pga den exploderande smittökningen.

Jag har slutat förvåna mig över vad den mannen säger.

källa svt.se
Citera
2020-11-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Problemet med det resonemanget är att avstånd inte heller hjälper. Visst är det bättre att stå på två meters avstånd än en meter. Men det minskar bara risken. Du kommer att bli smittad på två meters avstånd också förr eller senare.

Vilket som är bäst av att hålla avstånd och använda munskydd låter jag vara osagt tills vidare. Förhoppningsvis finns det någon som gjort en studie på det. Men jag vet att munskydd är betydligt mindre störande än att hålla avstånd. Att röra sig i miljöer där det finns andra människor (det vill säga offentligheten) samtidigt som man alltid håller minst två meters avstånd till andra människor är omöjligt eller åtminstone oerhört opraktiskt. Att använda munskydd är enkelt i jämförelse.

WHO anser iaf att man ska bära munskydd där det inte går att hålla avstånd. Det är alltså viktigare att hålla avstånd vilket världen är överens om.

Det är ju sådana som du, "munskydd är mindre störande än att hålla avstånd", som gör att FHM inte rekommenderar munskydd.
Citera
2020-11-11, 12:50
Medlem
Nu faller både antalet nya fall och andelen positiva i Uppsala.
Även antalet inlagda minskar lite.
Citera
2020-11-11, 12:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du kan redovisa hur många familjer det är där föräldrarna är isolerade hemma utan andra sociala kontakter, med barn i skola, som har fått covid-19 i relation till totalen, så kan jag svara på frågan.

Hur många det är saknar relevans. Svara på frågan.
Citera
2020-11-11, 12:53
Medlem
Otroligs avatar
Från Aftonbladet:
Citat:
Socialminister Lena Hallengren (S) kallar till krismöte efter att sju regioner rapporterar att de har nått maxtaket av sin testkapacitet. Enligt uppgifter till DN ska regionerna, Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen hålla ett möte för att diskutera testhaveriet nästa vecka, den 18 november.
Man tror att det är ett dåligt skämt. Detta behöver lösas NU, inte om en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in