2020-11-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja och varför tror du det har blivit så? Hur tror du vårdskulden är i dom länder som kör hård lockdown? Den är horribelt hög! Och allt för att man sätter in alldeles för mycket resurser mot ett virus som har en väldigt låg mortalitet. Orsaken till vårdskulden är felprioriteringar och för stort fokus på covid.

Jag undrar vem det är som är hjärndöd här egentligen.

Jag förstår. Så vi ska ha samma horribla tryck men mer döda. Ja, att maxa båda är vi bra på. Tomte.
Citera
2020-11-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej men du jämför antalet döda med hela världsbefolkningen, som om hela befolkningen har smittats..

Du får ju självklart jämföra med antalet bekräftade smittade med antalet döda, kom sedan tillbaka med en siffra.

Den siffran är förstås också intressant.
Citera
2020-11-11, 12:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är helt chockerande, om det är bara det som är underlaget för FHMs/Tegnells påstående att "barn driver inte smittan".
Någon som kan mekanismerna får gärna rätta mig om jag har fel, men jag hörde ett radioprogram tidigare under hösten, där man sa att det kunnat uppmätas till och med högre virusnivåer hos symptomfria barn än hos svårt sjuka vuxna. Anledningen till att barn smittar vuxna i lägre utsträckning än tvärt om troddes bero på att de är så korta och på så vis inte lyckas stänka saliv i vuxnas ansikten, eller orsaka inandning av tyngre aerosoler på samma sätt som människor som är längre.

Jag talade om saken med en allmänläkare som jag känner, och han hävdade helt enkelt att om man kan uppmäta virus hos någon så är personen smittsam, alldeles oavsett om det rör sig om ett barn eller en vuxen.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-11 kl. 12:17.
Citera
2020-11-11, 12:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra att Stockholms stad inte lyssnar på Tegnells lögner om att det inte är nån fara med besökare till äldreboendena.

"Stockholms stad planerar ett totalt besöksstopp på samtliga äldreboenden i staden, enligt uppgifter till DN. Tidningen skriver att beslutet kommer att fattas under onsdagseftermiddagen.

Bakgrunden är den ökade spridningen av coronaviruset. Nya siffror från äldreförvaltningen i Stockholms stad visar att 69 personer som bor på något av kommunens äldreboenden bär på smittan – en siffra som trefaldigats sedan förra veckan.

Även bland personer med hemtjänst har smittan ökat. Den senaste veckan har 68 personer konstaterats smittade."
Citera
2020-11-11, 12:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vetenskapsforum, Flockimmunitetsmyndigheten och alternativ 3.

Intressant hur FHM deletade mail som visade vilken strategi de valt. Även hur FHM agerar bedrägligt mot Svenska folket och medvetet sprider falsk information jämfört med vad som var känt via studier för att öka smittspridningen.

https://youtu.be/WQ8m8HeM7MQ

Det här bör verkligen alla se. Det framgick inte av artikeln i SvD att FHM hade deletat mejlen.
Citera
2020-11-11, 12:22
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det är helt chockerande, om det är bara det som är underlaget för FHMs/Tegnells påstående att "barn driver inte smittan".

Det finns många studier som visar att barn inte är lika smittsamma som vuxna. Jag sammaställde en del av dem i ett inlägg för några månader sedan.

Det är mycket den nya kunskapen om smittspridningen som gjort att så få länder stänger sina skolor nu jämfört med i våras. Även om barn också blir sjuka och smittar så blir de mindre sjuka och smittar mindre än vuxna, och då är det bättre att lägga insatserna någon annanstans.
Citera
2020-11-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jo men det är ingen vidare frivillighet när allt stängs ner pga för hög smitta, eller frihet med att bli smittad..

Sveriges strategi att föredra?
Vi är värst i Norden.
Påstår du att Sveriges strategi inte kan ifrågasättas? Va?
Vi alla vet att Norden har en fördröjning gentemot nedre Europa, likadant skedde i våg 1..

Vet inte vad du babblar om, du låter som en förnekare. "Finns inte så mycket man kan göra" "mja vi får se" "kanske si kanske så".
Som om man inte borde ha förberett sig efter våg 1 med alla spekulationer om våg 2.
Men juste... Sa de inte att vi skulle ha "flockimmunitet" i maj och ingen våg 2, juste det var så det var.
Vi kommer aldrig att klara av att hantera pandemin lika bra som Norge och Finland. Det kan inte finnas några tvivel om detta. Därför är också jämförelserna med dessa länder utan större betydelse.

Vi måste jämföra oss med länder som hanterat pandemin lika dåligt eller sämre än oss för att se om vi kan göra något bättre än dem. Och om vi har en lika dålig utveckling som länder som helt stängt ner måste vår strategi faktiskt anses ha varit bättre eftersom frihet också är ett värde (vet att många inte sätter något värde på frihet men det gör jag).

Ett land som däremot verkar ha lyckats bra, och som vi borde hålla koll på, enligt min mening, är Tyskland.

Jag håller också fast vid att det mycket väl kan vara omöjligt för Sverige att genomföra en hel lockdown om grundlagen inte tillåter detta. I så fall krävs en grundlagsändring som sannolikt tar många år (om det ens finns tillräckligt stöd bland folket för en sådan ändring).

Apropå det du skriver om att du inte förstår vad jag skriver hoppas jag att innebörden numera är klar.
Citera
2020-11-11, 12:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Över 99% enligt uppgift jag fått från en person som tillhandahåller denna typen av tester.
Jag förstår att man inte kan luta sig på dessa tester som bas i testningen, men att använda den på symptomfria individer som jobbar i vården är ju perfekt. Om man hittar ett enda fall så är det ju en mindre smittspridare i vården..

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De bästa vad jag sett ligger runt 80 % i känslighet när de utvärderats i praktiken. Missar alltså var femte smittad.

Ok, lite olika svar men ändå inom spannet 80-99 % tillförlitlighet på snabbtester.
Även om tillförlitligheten ligger på 80 % finns det skäl att använda snabbtesten till personal på Sveriges alla äldreboenden. Förstår inte att Sverige inte skalar upp detta omedelbart. Det finns ju både liv, lidande och vårdplatser att spara. Men det ska väl stötas och blötas i evigheter som vanligt.
Citera
2020-11-11, 12:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Då var Kinarapporten det man hänvisade till, vet inte om team FHM lyckats skrapa fram några andra indicier sedan dess.

Så här skrev jag om Kinarapporten den första mars:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Är det de här avsnitten från WHO:s senaste rapport från Kina som ligger till grund för att Folkhälsomyndigheten anser att barn inte kan sprida smitta?
I så fall så gamblar Folkhälsomyndigheten väldigt högt med riskerna för snabb spridning när de kategoriskt säger att barn inte kan smitta.
Enligt denna artikel, (ej peer rewieved som så många andra som postas under ett snabbt händelseförlopp) så kan barn och unga dra på sig infektionen och vara smittbärare, de får ofta ett asymtomatiskt sjukdomsförlopp (något som Folkhälsomyndigheten också tidigare förnekat).
Citat:
The remaining seven (29.2%) cases showed normal CT image and had no symptoms during hospitalization. These seven cases were younger (median age: 14.0 years; P = 0.012) than the rest. None of the 24 cases developed severe COVID-19 pneumonia or died. The median communicable period, defined as the interval from the first day of positive nucleic acid tests to the first day of continuous negative tests, was 9.5 days (up to 21 days among the 24 asymptomatic cases).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025619v2
Ursprungligen länkad av Hanif Bali på Twitter. https://twitter.com/hanifbali/status/1234046052996730881

WHO skriver:
Mina fetningar.
Sid 11:
Citat:
Children
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack
rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI
samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two
weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic
studies, it is not possible to determinethe extent of infection among children, what role
children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present
differently clinically (i.e. generally milder presentations).
The Joint Mission learned that
infected children have largely been identified through contact tracing in households of
adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in
which transmission occurred from a child to an adult.

och sid 18:
Citat:
COVID-19 is not SARS and it is not influenza. It is a new virus with its own
characteristics. For example, COVID-19 transmission in children appears to be limited
compared with influenza,
while the clinical picture differs from SARS. Such differences,
while based on limited data, may be playing a role in the apparent efficacy of rigorously
applied non-pharmaceutical, public health measures to interrupt chains of human-to-
human transmission in a range of settings in China.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-11-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Undrar om han hade gett sig iväg på turne om han visste att ett vaccin väntade runt hörnet? "Vi skjuter upp turnen tills våren istället".

Jag tycker att FHM har ett visst ansvar här - deras ovetenskapliga inställning till munskydd har sannolikt bidragit till att öka smittspridningen. Folk tror ju felaktigt att om man håller en armlängds avstånd så är spridningsrisken låg. Kanske stämmer utomhus, men inomhus så finns det ju en mängd forskningsresultat som visar att munskydd fyller en viktig roll.

Att man dessutom hos FHM väljer att gå emot WHOs rekommendationer vad beträffar munskydd inom vården är ju så galet att man inte vet om man ska skratta eller gråta.
Jag kände iofs SW men tror han själv visste att det riskoptimla beslutet vore att stanna hemma och vänta och vänta... Men till skillnad från en stor del av pöbeln i denna tråd, som vill att staten med Anders Tegnell i spetsen ska hålla dem i handen dygnet runt, så valde SW att ta ett beslut själv och ta risken att åka och träffa sina sjuka familjemedlemmar i Stockholm.
Citera
2020-11-11, 12:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Munskydd ger folk falsk trygghet så de skiter i att hålla avstånd.

Problemet med det resonemanget är att avstånd inte heller hjälper. Visst är det bättre att stå på två meters avstånd än en meter. Men det minskar bara risken. Du kommer att bli smittad på två meters avstånd också förr eller senare.

Vilket som är bäst av att hålla avstånd och använda munskydd låter jag vara osagt tills vidare. Förhoppningsvis finns det någon som gjort en studie på det. Men jag vet att munskydd är betydligt mindre störande än att hålla avstånd. Att röra sig i miljöer där det finns andra människor (det vill säga offentligheten) samtidigt som man alltid håller minst två meters avstånd till andra människor är omöjligt eller åtminstone oerhört opraktiskt. Att använda munskydd är enkelt i jämförelse.
Citera
2020-11-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, lite olika svar men ändå inom spannet 80-99 % tillförlitlighet på snabbtester.
Även om tillförlitligheten ligger på 80 % finns det skäl att använda snabbtesten till personal på Sveriges alla äldreboenden. Förstår inte att Sverige inte skalar upp detta omedelbart. Det finns ju både liv, lidande och vårdplatser att spara. Men det ska väl stötas och blötas i evigheter som vanligt.

80% känslighet är uruselt. Det är den bistra sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in