Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Jo men det är ingen vidare frivillighet när allt stängs ner pga för hög smitta, eller frihet med att bli smittad..
Sveriges strategi att föredra?
Vi är värst i Norden.
Påstår du att Sveriges strategi inte kan ifrågasättas? Va?
Vi alla vet att Norden har en fördröjning gentemot nedre Europa, likadant skedde i våg 1..
Vet inte vad du babblar om, du låter som en förnekare. "Finns inte så mycket man kan göra" "mja vi får se" "kanske si kanske så".
Som om man inte borde ha förberett sig efter våg 1 med alla spekulationer om våg 2.
Men juste... Sa de inte att vi skulle ha "flockimmunitet" i maj och ingen våg 2, juste det var så det var.
Vi kommer aldrig att klara av att hantera pandemin lika bra som Norge och Finland. Det kan inte finnas några tvivel om detta. Därför är också jämförelserna med dessa länder utan större betydelse.
Vi måste jämföra oss med länder som hanterat pandemin lika dåligt eller sämre än oss för att se om vi kan göra något bättre än dem. Och om vi har en lika dålig utveckling som länder som helt stängt ner måste vår strategi faktiskt anses ha varit bättre eftersom frihet också är ett värde (vet att många inte sätter något värde på frihet men det gör jag).
Ett land som däremot verkar ha lyckats bra, och som vi borde hålla koll på, enligt min mening, är Tyskland.
Jag håller också fast vid att det mycket väl kan vara omöjligt för Sverige att genomföra en hel lockdown om grundlagen inte tillåter detta. I så fall krävs en grundlagsändring som sannolikt tar många år (om det ens finns tillräckligt stöd bland folket för en sådan ändring).
Apropå det du skriver om att du inte förstår vad jag skriver hoppas jag att innebörden numera är klar.