2020-11-11, 09:12
Medlem
Jädrar va Europas hårdast drabbade länder har gått ner från deras topp-peak.
Tyvärr klarar inte U-Sverige av att rapportera som alla andra Europeiska länder och sista siffran från oss är den 6:e nov, och det har ju hänt en del sen dess som ni vet.

Om allt går som Corona-Hitler (Tegnell) vill så är vi ikapp och förbi Nederländerna idag och troligtvis Belgien inom 2-3 veckor.

Om detta bara beror på Lockdown, så får ju FHM för fan kamma till sig!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-11..latest&country=SWE~BEL~NLD~CZE&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-11-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag säger inte att det är bättre eller sämre, jag ville bara belysa på att olika länder har olika inställning till detta. I Kina var det viktigare att hitta alla fall. I Sverige var det inte lika viktigt att hitta alla fall (gissningsvis av ekonomiska orsaker, konsekvensen blir för stor).

Jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra.

Jag skulle dock inte kalla det ett fel. Det är ett medvetet beslut i vart man lagt gränsen.

Om man sätter gränsen så att man får många falskt positiva så är testet felaktigt utformat. Det finns inga snack om den saken. Det är direkt farligt att ge folk ett svar att de har varit sjuka i covid-19 med risk att de nästa gång den insjuknar tror att det är en vanlig förkylning. Både för dem själva och för den stora risken att de sprider smitta vidare.
Citera
2020-11-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om man sätter gränsen så att man får många falskt positiva så är testet felaktigt utformat. Det finns inga snack om den saken. Det är direkt farligt att ge folk ett svar att de har varit sjuka i covid-19 med risk att de nästa gång den insjuknar tror att det är en vanlig förkylning. Både för dem själva och för den stora risken att de sprider smitta vidare.

Kinesiska myndigheter gjorde en annan bedömning, detta eftersom de satte alla med Covid i karantän för att garanterat inte ytterligare smitta skulle kunna spridas. Det beror helt på vilket angreppssätt du har mot viruset. Kina valde att isolera bort det från samhället. Det gjorde inte vi.

Jag tror inte att den kinesiska vägen var möjlig i Sverige, men de satte gränsen för att vara säker på att inte missa ett enda fall.
Citera
2020-11-11, 09:17
Medlem
Mortality rate Covid-19 per million inhabitants, November (1-10) 2020:

185.4 Czech Republic
152.1 Belgium
107.2 Hungary
82.9 Bulgaria
77.8 France
77.8 Croatia
72.2 Poland
70.8 Romania
61.7 Italy
51.8 Spain
50.4 Portugal
43.4 Netherlands
35.7 Ukraine
31.1 Slovakia
23.1 Greece
21.7 Russia
15.2 Germany
10.9 Serbia
6.5 Sweden
5.2 Denmark

Source: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-11, 09:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Håller med, jag gillade honom som skådespelare även om hans politiska utspel genom åren stör minnet av honom något.
Han var gammal, flera riskfaktorer samt lyssnade inte på några av de mest grundläggande restriktionerna vi har. Dvs att inte resa långt och träffa någon som är sjuk, speciellt inte om personen i fråga har bekräftad c19.
SW verkar väldigt klar i knoppen, och jag misstänker hab gjorde en mogen riskvärdering och själv tog beslut att det var värt risken för att få träffa nära och kära irl. Det får man respektera, och jag är väldigt glad att vi i Sverige har möjlighet att ta dessa beslut själva utan att riskera straff.
Undrar om han hade gett sig iväg på turne om han visste att ett vaccin väntade runt hörnet? "Vi skjuter upp turnen tills våren istället".

Jag tycker att FHM har ett visst ansvar här - deras ovetenskapliga inställning till munskydd har sannolikt bidragit till att öka smittspridningen. Folk tror ju felaktigt att om man håller en armlängds avstånd så är spridningsrisken låg. Kanske stämmer utomhus, men inomhus så finns det ju en mängd forskningsresultat som visar att munskydd fyller en viktig roll.

Att man dessutom hos FHM väljer att gå emot WHOs rekommendationer vad beträffar munskydd inom vården är ju så galet att man inte vet om man ska skratta eller gråta.
Citera
2020-11-11, 09:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Svenska tester skall vara så pass okänsliga så att det kan mycket väl vara så att du inte får utslag då. I Sverige är vi mer oroliga för att folk skall få ett positivt prov när de inte har viruset aktivt än tvärtom, så vi har andra gränsvärden än vad många andra länder har (detta var grunden till att en massa tester ansågs otillförlitliga i somras, man hade av misstag fått tester som hade de kinesiska gränsvärdena).

Ok vad intressant, detta var nytt för mig. Som vanligt gör Sverige tvärtemot andra länder alltså.
Citera
2020-11-11, 09:19
Medlem
Citat:
Kinesiska myndigheter gjorde en annan bedömning, detta eftersom de satte alla med Covid i karantän för att garanterat inte ytterligare smitta skulle kunna spridas. Det beror helt på vilket angreppssätt du har mot viruset. Kina valde att isolera bort det från samhället. Det gjorde inte vi.

Jag tror inte att den kinesiska vägen var möjlig i Sverige, men de satte gränsen för att vara säker på att inte missa ett enda fall.

Som sagt du verkar inte förstå. Att designa ett test så att du får många positiva svar från ett negativt kontrollprov är direkt livsfarlig, även om du skulle isolera de sjuka personerna.

Det massor av andra testkit som används i världen som inte har det problemet.
Citera
2020-11-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok vad intressant, detta var nytt för mig. Som vanligt gör Sverige tvärtemot andra länder alltså.

Och du tycker också att ett test som ger positivt utslag i negativa kontrollprover är ett bra test? Då behöver vi ju inte testa alls utan låta alla förkylda stanna hemma. Dvs att följa rekommendationen som gäller idag.
Citera
2020-11-11, 09:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Mortality rate Covid-19 per million inhabitants, November (1-10) 2020:

185.4 Czech Republic
152.1 Belgium
107.2 Hungary
82.9 Bulgaria
77.8 France
77.8 Croatia
72.2 Poland
70.8 Romania
61.7 Italy
51.8 Spain
50.4 Portugal
43.4 Netherlands
35.7 Ukraine
31.1 Slovakia
23.1 Greece
21.7 Russia
15.2 Germany
10.9 Serbia
6.5 Sweden
5.2 Denmark

Source: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nej.
Enligt platz, 137 dödsfall rapporterade mellan 1 och 10 november i Sverige. Ger en mortalityrate per million på
137/10,343 = 13,25 för Sverige.

Du kan sluta med propagandan nu, du har blivit avslöjad för manipulation vid flera tillfällen.
Citera
2020-11-11, 09:31
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Med all respekt för SW vill jag tillägga att han var överviktig och hade KOL, om jag inte missuppfattat. Samt han var lastgammal.
Sorgligt och totalt onödigt var det iaf.

Ja men hade han följt rekommendationerna kunde han levt i 10 år till. Det är lång tid. Han kunde fått se barnbarnen börja skolan, ha skolavslutning, sommarlov, firat 10 jular till, rest, ätit god mat och pratat med sin fru i 10 år till.
Citera
2020-11-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej.
Enligt platz, 137 dödsfall rapporterade mellan 1 och 10 november i Sverige. Ger en mortalityrate per million på
137/10,343 = 13,25 för Sverige.

Du kan sluta med propagandan nu, du har blivit avslöjad för manipulation vid flera tillfällen.

Rapporterade döda 1-10 november men inte döda 1-10 November.
Citera
2020-11-11, 09:34
Medlem
Otroligs avatar
När folk håller på på det här sättet, trots att siffrorna tickar uppåt blir man bekymrad för att uttrycka det milt.

https://www.instagram.com/p/CHV-7_nnaXT/?igshid=15vx60x4w2x0l

Detta verkar vara i Göteborg som självklart påverkas av de hårdare restriktionerna. Tvivlar att det går att ändra dessa människors beteende och få bukt med situationen utan några rena förbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in