2020-11-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Man undrar ju vad är ens den svenska strategin, att misslyckas?
De säger ju emot sig själva varannan vecka..

Svenska strategin är en myt. Den är lika overklig som fredsprocessen på Västbanken.

FHM säljer på oss ett verbalt luftslott.

Ska vi snacka praxis och beprövad vetenskap, är FHM ute i smutsbrunt vatten, bortom all räddning.

Den vetenskap som FHM borde stödja sig på, skiter man i. Just nu används tex munskydd överallt i vården, men AT har motarbetat munskydd bland vanligt folk.

Varför använder en SSK tio munskydd varje dag? För att de funkar och för att samtliga munskydd producerats med vetenskap som absolut grund.

Viruset sprids huvudsakligen i droppar. Undantagsvis sprids det likt ett luftburet virus.

Jag vågar påstår att FHM misshandlat ordet vetenskap hänsynslöst.
Citera
2020-11-11, 12:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I Sverige vägrar man stänga skolor o dagis för att man vill skydda ekonomin och rädda jobb o företag och då offrar man hellre döda och smittade ! De flesta är överens runt om i världen att munskydd borde vara obligatoriskt för det hjälper med säkerhet något om än inte 100 %. Barn smittar kanske mest av alla utan att ens visa symptom inom familjen. Vi vet att i affärer, restauranger osv struntar folk i att hålla avstånd ser det dagligen själv bla. Munskydd håller folk alerta har själv sett det i länder utanför Sverige och det i sig kan stoppa en viss spridning. Men i Sverige väntar man och ser IGEN....
Munskydd ger folk falsk trygghet så de skiter i att hålla avstånd.
Citera
2020-11-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
stämmer detta?

1281131 människor har hittills dött. Vi är 8 miljarder människor.

1281131/8000000000=0,000160125=0,016% av jordens befolkning.

8000000000/1281131=6244....vilket betyder att en person per 6244 har dött.

Varje år dör 55 miljoner människor i världen.

Låt säga att coronadödsfall i år ökar till 1500000

Då är antal döda i Corona 1500000/55000000=0,027= 2,7% av alla som dör.

Hur många av de 2,7% av dödsfallen hade dött ändå under året? Hur många var så pass gamla och sjuka så de dött ändå? 2%?

Då har vi en ökning av döda med 0,7%

Tycker mig ha hört att antal döda under året kommer att sluta som vanligt. De skulle ju betyda att Corona inte gör någon skillnad i antal döda.

Rätta där jag har fel.

Har inte analyserat hur det hela ska ses. Sen vet man inte heller hur det här kommer att sluta, vilket är skrämmande.
Ännu ingen frisk som dött.
Citera
2020-11-11, 12:01
Medlem
Madagascars avatar
Stockholms stad planerar ett totalt besöksstopp på samtliga äldreboenden i staden, enligt uppgifter till DN. Tidningen skriver att beslutet kommer att fattas under onsdagseftermiddagen.

/Omni

Bra att de agerar. Synd att de inte agerade i somras och öppnade upp och sedan stängde inför hösten. Nu öppnade de upp under hösten istället... (Hur länge har det pågått? 4 veckor??)

Sedan kan man fundera på om det stora problemet snarare är att personalen smittar de boende. Men de har väl inte klarat att av personalbiten. Om man dagligen snabbtestat personalen så skulle man ha kunnat fixa det... Men året är ju bara 2020... jag är så naiv som hänger mig åt sådan fantasier. Eller för att använda Tegnells credo: "Det gåååår inte."
Citera
2020-11-11, 12:02
Medlem
Citat:
stämmer detta?

1281131 människor har hittills dött. Vi är 8 miljarder människor.

1281131/8000000000=0,000160125=0,016% av jordens befolkning.

8000000000/1281131=6244....vilket betyder att en person per 6244 har dött.

Varje år dör 55 miljoner människor i världen.

Låt säga att coronadödsfall i år ökar till 1500000

Då är antal döda i Corona 1500000/55000000=0,027= 2,7% av alla som dör.

Hur många av de 2,7% av dödsfallen hade dött ändå under året? Hur många var så pass gamla och sjuka så de dött ändå? 2%?

Då har vi en ökning av döda med 0,7%

Tycker mig ha hört att antal döda under året kommer att sluta som vanligt. De skulle ju betyda att Corona inte gör någon skillnad i antal döda.

Rätta där jag har fel.

Har inte analyserat hur det hela ska ses. Sen vet man inte heller hur det här kommer att sluta, vilket är skrämmande.

Ca. 52 miljoner är rapporterat smittade.
Citera
2020-11-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men är du helt jävla korkade eller?
Har 8 miljarder smittats? Nej.
Hej då med din korkade uträkning.

Jag har inte skrivit ett ord om hur många som smittats.
Citera
2020-11-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ännu ingen frisk som dött.

Vad menar du? Ingen utan underliggande sjukdomar?
Citera
2020-11-11, 12:10
Avstängd
Citat:

Jag har inte skrivit ett ord om hur många som smittats.

Nej men du jämför antalet döda med hela världsbefolkningen, som om hela befolkningen har smittats..

Du får ju självklart jämföra med antalet bekräftade smittade med antalet döda, kom sedan tillbaka med en siffra.
Citera
2020-11-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ca. 52 miljoner är rapporterat smittade.

mmm och förmodligen många fler.

Men de som inte blir så sjuka och knappt inte ens märker att de blivit sjuka....de kan man ju typ räkna bort...om man nu inte tänker på att de kan smitta de som blir allvarligt sjuka.

Jag menar om det var så att alla knappt märkte sjukdomen då var det inte så mycket att lägga energi på.
Citera
2020-11-11, 12:11
Medlem
GP skriver att det inte finns några tecken på att viruset blir ”snällare”. De har bla intervjuat Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi vid Göteborgs universitet om dagens Covid-läge.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/inga-tecken-p%C3%A5-att-viruset-blir-sn%C3%A4llare-1.36842509

Citat:
Att viruset är stabilt och inte muterar mer gör det enligt professor Tomas Bergström troligt att smittan fortsatt kommer att spridas i hög takt.
– Viruset har fortfarande en ”smekmånad”, säger han.

Det verkar som om viruset muterar snabbare i minkar än i människor:
Citat:
Det som är uppseendeväckande kring mutationerna hos minkarna är enligt Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi vid Göteborgs universitet, hur relativt snabbt de har skett.

– Enligt krisrapporten från Statens Serum Institut har det skett sju mutationer som har lett till skiften av aminosyror i det så kallade spikeproteinet och det är ju förhållandevis mycket, säger han.

Rörande att vaccinerna satsar på spikeproteinet:
Citat:
– Det är där immunförsvaret riktar en stor del av ansträngningen. Om man vill ha skydd är det antikroppar mot spikeproteinet som man tror är det viktigaste, säger Tomas Bergström.

Rörande minkmutationerna:
Citat:
Professor Tomas Bergström betonar att spikeproteinerna är uppbyggda av 1288 olika aminosyror. Att det skett sju mutationer innebär att det skett förändringar gällande sju av dem.
Citat:
– Det ska vara otur om skyddet försvinner, men anledningen till att danskarna har rapporterat om det här är ju att de befarar att vaccin som nu utvecklas skulle kunna ge sämre effekt om minkvirusvarianterna sprids vidare mellan människor. Men det återstår att se om det kan hända.

Han bekräftar också något som jag skrivit i denna tråden flera gånger sedan i våras, att mutationer till ett snällare virus inte behövs då det sprids så bra som det gör redan:
Citat:
Omkring nio månader efter att smittan kom till Sverige så tyder kunskapen som forskarna har enligt Tomas Bergström på att viruset redan har hittat en välanpassad form för att spridas bland människor. Han menar att det troligen också är anledning till att viruset har hållit sig relativt stabilt när det har spridits mellan oss.
Citat:
– Viruset har fortfarande en ”smekmånad”. Omkring 90 procent av alla antikroppstester som kommer in till vårt labb visar fortfarande att människor inte har antikroppar, men den siffran kommer nog att ha ökat inom en månad efter den toppen av nya fall som vi ser just nu. Det är först när viruset måste börja jobba mot en stor andel som är immuna som det måste förändra sig och då blir det gissningsvis ”snällare”, säger Tomas Bergström.

Slutligen så står det att det troligen i huvudsak är bättre vård som gör att fler undviker dygn på IVA.
Citat:
– Det vi vet är att vårdtiderna för patienterna har gått ner väldigt mycket, särskilt på IVA, men det kan bero på att man har blivit mycket bättre på att behandla dem. Det behöver alltså inte betyda att viruset har blivit ”snällare” på något sätt. Mildare besvär kan troligen också bero på att smittdosen kan bli lägre om det blir längre mellan mottagliga individer framgent.

En riktigt intressant artikel.
Citera
2020-11-11, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholms stad planerar ett totalt besöksstopp på samtliga äldreboenden i staden, enligt uppgifter till DN. Tidningen skriver att beslutet kommer att fattas under onsdagseftermiddagen.

/Omni

Bra att de agerar. Synd att de inte agerade i somras och öppnade upp och sedan stängde inför hösten. Nu öppnade de upp under hösten istället... (Hur länge har det pågått? 4 veckor??)

Sedan kan man fundera på om det stora problemet snarare är att personalen smittar de boende. Men de har väl inte klarat att av personalbiten. Om man dagligen snabbtestat personalen så skulle man ha kunnat fixa det... Men året är ju bara 2020... jag är så naiv som hänger mig åt sådan fantasier. Eller för att använda Tegnells credo: "Det gåååår inte."

Folk måste förstå att det handlar inte bara om du är smittad eller inte, utan vad du har kommit i kontakt med och om du för det vidare på något annat...
Citera
2020-11-11, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vetenskapsforum, Flockimmunitetsmyndigheten och alternativ 3.

Intressant hur FHM deletade mail som visade vilken strategi de valt. Även hur FHM agerar bedrägligt mot Svenska folket och medvetet sprider falsk information jämfört med vad som var känt via studier för att öka smittspridningen.

https://youtu.be/WQ8m8HeM7MQ

Det är oerhört skrämmande och det vi hävdat hela tiden. Jag har sagt att vi är med i ett oetiskt experiment som vi inte fått ta ställning till. De övriga fåren verkar tillfreds med det, jag är det inte. Hade Tegnell lagt fram det här för etikprövningsnämnden så hade de slängt ut honom med huvudet före. Han borde fråntas sin läkarlegitimation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in