Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Det ha redan konstaterats att detta avtal inte är värt något alls men vi kan ta det igen.
Vad detta avtal handlar om är en villkorad gåva. Sådana är fullt möjliga. Dock, och det är helt centralt här, gäller villkoret som längst i 2 år. Därefter gäller gåvan utan villkor. Om detta står att läsa i 4 Kap. 4 § samt 4 Kap. 29 § i Jordabalken. Avtalet som sådant har bara bäring på själva gåvan och den är ju mottagen. Du kommer inte ha någon framgång med att försöka hävda rätt till fastigheten genom villkoret i detta avtal.
Jag blir förvirrad på all juridik som du framför, om Jordabalkens regler om lagfart, som nu blivit dispositiv lag när en politiker av rätta kulören, vill äga en specifik fastighet.
Jag frågar dig som expert, om hur lantmäteriet ska agera nu när det inte finns en ansökan om lagfart då alla
två ansökningar blivit avvisade?
Jag trodde trots allt att det måste finnas ett ärende, en ansökan hos lantmäteriet innan de påbörjar ett ärende. Utreder Lantmäteriet det du anför, om gåvor, eller påbörjar de en utredning om lagfart utan en ansökan?.
Informera mig. Finns det ett ärende hos lantmäteriet, eller ej?