2020-10-23, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Cantwell vill att vi skall tänka och fundera själva, säger inte vad som är rätt eller fel, eller vad vi skall tycka i saken, han serverar inte allt på silverfat.
Han är själv inte säker och sticker inte under stol med det.
Motsatsen till stollen i Expressen.

En applåd för Oisin Cantwell!
2020-10-23, 08:43
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Något nytt "kontrakt" kommer naturligtvis inte att skrivas och ingen kommer att bevittna avtalet till hennes favör. Låter som om "köpet" har nåtts väg ände nu.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-skickar-in-ny-ansokan-om-huset/

Något nytt kontrakt behöver inte skrivas. Det finns ett giltigt köpekontrakt. Det är bindande och det räcker. I detta bindande köpekontrakt har Esbjörn förbundit sig att skriva under ett köpebrev dvs kvittot när EB erlägger full likvid. Att vägra ta emot betalning och vägra skriva kvitto betyder inte per automatik att ett köp går tillbaka.
2020-10-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Något nytt kontrakt behöver inte skrivas. Det finns ett giltigt köpekontrakt. Det är bindande och det räcker. I detta bindande köpekontrakt har Esbjörn förbundit sig att skriva under ett köpebrev dvs kvittot när EB erlägger full likvid. Att vägra ta emot betalning och vägra skriva kvitto betyder inte per automatik att ett köp går tillbaka.

Har han vägrat ta emot handpenningen?
Sitter den på hans konto eller är den tillbakaskickad?
2020-10-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Mera på avdelning skumrask:

Margaretha Majkgård driver Odalgården AB som är en kursgård, vilket hon fått "i arv" enligt Aftonbladet.
Margaretha Majkgård äger även Sunnansjö kursgård i Uppland som hon idag arrenderar ut.
Margaretha Majkgård listar sen Marielund 4:17 (2109m2) fysiskt som Odalgården AB hos Hitta, vilket är fel, då Odalgården i verkligheten är Marielund 4:32 (8937m2 - sjötomt) samt Marielund 4:116 (2317m2). Så fastigheten 4:17 är hennes privata som tjänar som postlåda för Odalgården kursgård, det är förmodligen här som Esbjörn bor, och går sen typ 250m till kursgården när journalisterna kommer.

Kartbild: https://ibb.co/mXpbvVy

Sen har vi tidigare upptäckt att just Marielund 4:17 (Majkgård) samt Marielund 7:1 (Bolin) har "blurrats" hos Google streetview- snacka om tillfälligheter...
Majkgård har också intresse av veteranbilar och är med i olika event med sin kursgård i detta, alltså kan hon även ha intresse i den "samling" skrotbilar som listats på Esbjön som innehavare. Då även Majkgård varit drivande i detta ärende genom att försöka få Esbjörn att skicka tillbaka pengarna, då hon var med honom in på banken (och stötte på s.k banksekretess), pekar det på att hon är den s.k "andra "släktingen" som motsatt sig försäljningen.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad

Det verkar som det är Majkgård som sen satt ihop Esbjörn med "juristen" från Örebro, med tanke på juristens bakgrund med Billy Butt m.fl andra "kändisar", som har koppling mot just Majkgård, hon har även släkt i Örebro vilket inte Matz har. I stället är det Matz som framträder i Expressen där vi nu kan se att det är Majkgård som finns bakom i kulisserna.

Hade nu Esbjörn och Margaretha haft något "kuckel" ihop på gamla dar hade han aldrig kommit så långt så att Ebba hade fått chansen till att köpa, vilket pekar på att han körde ett helt eget race och då fick både Margaretha och sen Matz emot sig direkt, vilka nu försöker koordinera ihop en annullering av köpet, genom att använda Expressen som påtryckning.

Follow the money....

Bra grävt 👍

EB verkar ha klivit på ett ormbo och en knepig åldring är bara en del av problemet....

Om hon får tomten (huset skiter hon nog i) blir det intressant att se bilparken hanteras.

EB kan nog ingenting om bilar och isf är läget knepigt.

Där hon bara ser skrotbilar kan Esbjörn och släktingar se affektionsvärden, gåvor och renoveringsobjekt...

Det ska hittas ägare, det ska finnas papper, det ska kanske fixas nya platser för bilarna... En gammal rostig bilpark flyttar man inte på en dag.

Särskilt knepigt blir det om Esbjörn framhäver sitt dåliga minne haha

Jag kan se eländet framför mig, hur Esbjörn kliar sig i skallen, EB tjatar, släktingar tjatar...

EB är inte ensam om att hamna i sånt här... Klassisk härva är det. Gute reise.

Detta tjafs kan pågå tills Esbjörn avlider.
2020-10-23, 09:24
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

I köpekontraktet finns ju Esbjörns kontonummer och utifrån vad vi sett och hört så har ju EB betalat in handpenningen dit. Efter det ville Esbjörn betala tillbaka handpenningen men om jag förstått det hela rätt så har han inte lyckats med det. Jag vet inte vad status på handpenningen är nu men skulle gissa att den finns kvar på hans konto. Såvida han inte är sinnesförvirrad och har börjat sätta spätt på pengarna men som sagt... utifrån vad jag sett, hört och läst så uppfattar jag honom som helt klar i skallen så min gissning är att handpenningen är orörd.

Likvidavräkning och köpebrevsskrivande (full betalning och kvittoskrivande) sker ju av naturliga skäl samtidigt och om den ena parten inte vill genomföra detta så blir det ju svårt.
2020-10-23, 09:36
Medlem
Citat:
I köpekontraktet finns ju Esbjörns kontonummer och utifrån vad vi sett och hört så har ju EB betalat in handpenningen dit. Efter det ville Esbjörn betala tillbaka handpenningen men om jag förstått det hela rätt så har han inte lyckats med det. Jag vet inte vad status på handpenningen är nu men skulle gissa att den finns kvar på hans konto. Såvida han inte är sinnesförvirrad och har börjat sätta spätt på pengarna men som sagt... utifrån vad jag sett, hört och läst så uppfattar jag honom som helt klar i skallen så min gissning är att handpenningen är orörd.

Likvidavräkning och köpebrevsskrivande (full betalning och kvittoskrivande) sker ju av naturliga skäl samtidigt och om den ena parten inte vill genomföra detta så blir det ju svårt.

I min värld, om jag varit brorssonen så hade jag tagit med Esbjörn till banken och skickat tillbaka pengen till Ebba.
2020-10-23, 09:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Funderar på lagfarten, hon behöver den för att få tillgång till pantbrevet.
Om nu Esbjörn lånat på pantbrevet, behöver hon tillgång till det, för att kunna lösa ut honom i samband med slutbetalningen.
Antar jag.
2020-10-23, 09:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
I min värld, om jag varit brorssonen så hade jag tagit med Esbjörn till banken och skickat tillbaka pengen till Ebba.
Bättre för brorsonen att Esbjörn säljer, än att Margareta Majkgård, via testamente. får hela fastigheten, när Esbjörns dör.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-23 kl. 09:49.
2020-10-23, 09:46
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Var det inte så att Esbjörn gjorde ett försök att åka till banken med avsikten att betala tillbaka handpenningen men att det misslyckades?
2020-10-23, 09:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Var det inte så att Esbjörn gjorde ett försök att åka till banken med avsikten att betala tillbaka handpenningen men att det misslyckades?
Ja, de fick inte tillgång till Ebbas kontonummer.
Han åkte till banken tillsammans med Majkgård, tror att hon skjutsade honom.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-23 kl. 09:50.
2020-10-23, 09:50
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Pengarna ligger kvar på Esbjörns konto - framgår kristallklart här:
Citat:
– Mannen ångrade försäljningen dagen efter. Jag (Läs Margaretha Majkgård) körde honom själv till banken för att hjälpa till att häva det och betala tillbaka handpenningen. Men vi lyckades inte reda ut vilket kontonummer Busch har.
Källa:https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad

Majkgård försökte alltså få banken att returnera pengarna till Ebbas konto, men Majkgård har inte fullmakt för Esbjörn och banken har sekretess. Det är här som det blir extra skumt eftersom Esbjörn måste kunnat se på sitt kontoutdrag, -vilket konto som var det inbetalande från en annan bank.
Dessutom anges ju Esbjörns konto-nr i Sjönäras kontrakt som finns länkat här i tråden.
Länk kontraktet: https://gofile.io/d/p0xg2S
Det enda möjliga bör vara att det var Majkgård själv som åkte till banken-då blev det tvärstopp....

Aftonbladet har också en bild på ÄNNU en "ärvd" fastighet, denna stämmer INTE överens med Marielund 4:17 som tjänar som "postadress" för Odalgården, då fastigheten på fotot har järnvägsräls inom sin fastighet, detta mystiska hus är alltså fastighet nr 4 som ägs av Majkgård, den bör ligga norr om Esbjörns ganska så långt, det finns just ett hus med svart tak-vit skorsten och räls där dock arealen inte stämmer med artikeln, men det finns några till som liknar objektet.
Senast redigerad av vittne-x 2020-10-23 kl. 09:56.
2020-10-23, 09:52
Medlem
Citat:

Ett annat förfarande är att köra sitt eget race, skramla ihop pengar, trycka in dom på EB:s konto och säga "Inte jättesnyggt, men nu har du dina stålar och nu glömmer vi detta". Sen kan släkten deala med Esbjörn, få undan EB och kräva pengar av Esbjörn.

Om Esbjörn och två släktingar vill häva köpet, bör det finnas samordning och ett gemensamt intresse av att få undan EB till att börja med ...

Bilden av Esbjörns hälsa är fö oklar. Äldre dementa personer kan pendla mellan bättre och sämre perioder, deras svagheter kanske märks mindre i vissa situationer osv. Men att Esbjörn totalt glömt kontraktskrivandet känns inte troligt. Isf är Esbjörn redigt dement och det bör märkas varje dag.

Angående egendomen ... det är nog tomten (läget!) EB vill åt och inte kåken, men nu har hon ju ögonen på sig och någon snabb och smidig rivning blir det nog inte ...

Fan, jag tror aldrig hon krånglar sig ur detta med hedern i behåll. Hon kan backa och se ut som ett fån (dessutom har hon redan öppnat för det försiktigt) och hon kan avancera och se ut som en skitstövel.

Inget av alternativen blir bra.

Dessutom verkar hon inte kunna sköta grejer på ett basalt plan, det fattades nån sida osv.

Detta är nog inte en person som ska styra landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in