2020-11-10, 21:45
Medlem
ArvidPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Repriserar ett inlägg jag skrev 2017 för att få din värdefulla input på det:

Det är verkligen en mycket märklig restaurang på många sätt.

De har en amerikaniserad serveringskultur där personalen ska vara ungdomar, det ska väntas på bord och det förväntas säkert stora dricks trots kass service.

Pizzorna - och här menar jag brödet - har en smörig, oljig smak och man känner tydligt att det är brödet man blir mätt på - om man lyckas bli mätt överhuvudtaget.
Toppingen känns konstgjord och är maskinhackad i mycket små bitar.
Smaken är okej trots allt, man gillar ju bröd, salt, socker och smör...

Men det konstigaste av allt tycker jag är själva prissättningen! Låt oss analysera:

Typ så här brukar det se ut:
Small 99:- medium 195:- large 250:-

Hur fan tänker de här?
Alla som har testat en Small vet att man inte blir mätt av den som kille. Jag är inte särskilt stor i maten, väger runt 75 kg, men nog fan ska man bli mätt av en hundrakronorspizza, annars är nåt fel.

Då kommer problemet. Nästa nivå är DUBBELT SÅ DYR. DUBBELT! Och då tänker kunden - men vafan, jag kan ju inte köpa den som kostar dubbelt, det är ju som att köpa två pizzor! Vad är man då för ett fetto? Och faktiskt, det vore ju smartare att köpa två stycken Small eftersom man då får två olika smaker. Det är den grejen som strider mot all logik. Du ska ju aldrig känna att det är en bättre idé att ta två av nåt istället för en större size.

Jag har testat medium, och visst, den är rejält större så man blir mätt. Det blev till och med nån slice över. Så, den är i mitt tycke aningen för stor. Men för att motivera priset skulle den ju behöva vara MER än dubbelt så stor som Small, och det vete fan om den är!

Har tre teorier:
Man har Small för att lura folk att ”titta, vi har pizza för under 100 pix precis som vanliga pizzerior, vi är inte alls dyra!” På ungefär samma sätt som butiker använder sig av ”rea upp till 70%” och så är det en enda grej som är 70% och resten 25% rea.
Jag vågar påstå att alla (icke-feta) svenskar som äter för första gången på pizza hut tar en Small. Därför att det står ”lagom för en person” och därför att medium låter som en jättepizza när man ser priset.

Eller så har vi missförstått hur man äter pan pizza, det kanske ska ätas som tapas, dvs ett sällskap på 3 pers beställer in 5 olika Small och så plockar man lite slice här och lite där. Den mest hungrige tar sista bitarna och så är alla nöjda.

En tanke till som slog mig: det kan vara så att small är medvetet för liten för att man ska beställa dessert. De tjänar nog rätt bra på glass och dylikt. Är man proppmätt efter pizza så pallar man ju inte nån glass efteråt.

Nån slags krass ekonomi är det bakom, helt klart, men det är inte i kundens intresse!
Kunde inte sagt det bättre själv. Ska bli intressant om jag kommer få se någon kommentar om denna tråden från högre uppsatta i vår personalportalen. Isåfall lägger jag upp en skärmdump här så ni får ta del utav deras kommentar.
Citera
2020-11-10, 22:20
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArvidP
Somalier beställer nästan alltid Margherita då det är billigast, min teori iallafall.

Det finns nog ett till skäl till att de beställer det. De är muslimer och äter bara halalslaktat kött. Det billigaste vegetariska alternativet, Maegheritan, blir därmed ett givet val.
Citera
2020-11-10, 22:25
Medlem
ArvidPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Det finns nog ett till skäl till att de beställer det. De är muslimer och äter bara halalslaktat kött. Det billigaste vegetariska alternativet, Maegheritan, blir därmed ett givet val.
Håller inte med då vi erbjuder många vegetariska pizzor med grönsaker.
Citera
2020-11-10, 22:37
Medlem
Wheeler88s avatar
Jag har inte ätit på pizza-hut på 2 år, men jag kommer ihåg en buffét pizza ni hade typ BBQ och den hade en förjäkla god smokey bbq sås som var söt. Vad är det för sås?
Citera
2020-11-10, 22:49
Medlem
ArvidPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Jag har inte ätit på pizza-hut på 2 år, men jag kommer ihåg en buffét pizza ni hade typ BBQ och den hade en förjäkla god smokey bbq sås som var söt. Vad är det för sås?
Vi använder fortfarande samma BBQ sås, vilket är från vår grossist. Kan ta reda på specifikt namn på den på Torsdag om så önskas.

Du tänkte nog på pizzan som serverades på buffén som hade bbq sås, kyckling och majs.
Dessvärre serveras den inte längre på buffén. Fruktansvärt god och unik!
Citera
2020-11-10, 22:50
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Vi använder fortfarande samma BBQ sås, vilket är från vår grossist. Kan ta reda på specifikt namn på den på Torsdag om så önskas.

Du tänkte nog på pizzan som serverades på buffén som hade bbq sås, kyckling och majs.
Dessvärre serveras den inte längre på buffén. Fruktansvärt god och unik!

jag tror det ja. Gör gärna det.
Citera
2020-11-10, 23:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Den går tyvärr inte att få tag på som privatperson, den är snuskigt god enligt mig!
Den levereras från Pizza Hut’s lager i Storbritannien. Köttet kommer från Holland och Storbritannien.
Det var synd. Ja den är mycket god.
Har garanterat köpt 30 olika i jakt på en lika god till hemgjord pizza.
Ingen har varit ens i närheten.
Citera
2020-11-11, 00:34
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Skönt att veta. Jag är ju SDare och vågar inte äta på många ställen ute.. Det blir ju direkt ett spottloska i kaffet eller hamburgaren.. Inte så kul
Brukar du upplysa att du är en SD:are och isf varför?

Jag har aldrig ätit på hutten och efter läst tråden så kommer det aldrig bli av.
Citera
2020-11-11, 00:43
Medlem
Shit, det måste varit 10+ år sedan jag åt på Pizza Hut.
Brukade ta deras Pizza buffé de fåtal gånger jag bytte tåg i Göteborg.
Sen var det någon gång som de inte hade buffén framme, så jag beställde en vanlig pizza istället och fick då serverat en pytteliten pizza för 200:-. Då reste jag mig upp och bara gick ut haha. Sa att jag inte hade beställt någon mat (hade ju inte rört pizzan heller). Tänkte inte betala för den skiten.

Det var sista gången jag var där.
Citera
2020-11-11, 01:07
Medlem
Vad är det värsta scenariot du upplevt med en kund?

Har man möjlighet att ta sig vidare inom koncernen, tex jobba på restauranger i andra länder eller jobba sig upp till högre befattningar från golvet?
Citera
2020-11-11, 01:13
Medlem
per-albins avatar
Är det mycket slarv med livsmedel?
Citera
2020-11-11, 02:09
Medlem
Citat:
Ca 17.000 kr för ~160 timmar. Nej det har jag inte.

Det var inte mycket pengar. Går inte spara något alls då antar jag. Funderat på undervisa Engelska i Vietnam? Krävs ingen utbildning och du kommer tjäna mer fast ha billigare levnadskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in