2020-11-10, 19:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Som så många andra SE-kan-inte-ha-gjort-det, så verkar du ha fått för dig att bara för att Petersson pekade ut SE så är det vår livsuppgift här på forumet att presentera otvivelaktiga bevis för dig som håller för en fällande dom i en rättegång.

Vem tror du själv är den troligaste gärningsmannen? Var vänlig presentera bevis för att han är gärningsman. Jag poppar popcorn så länge, ser fram emot din redovisning. Det ska bli ett nöje.

Du verkar provocerad av att jag ifrågasätter flera av dessa "sanningar"

Sedan har jag aldrig sagt att "SE-kan-inte-ha-gjort-det", men utifrån den information vi har så lutar det åt det hållet.

Gällande GM så har jag besvarat detta precis...
Att med den information vi har nu peka ut en GM känns inte seriöst...

Ska jag säga något så lutar vågskålen åt den ensamme gärningsmannen, men här börjar även detta vara lite kontroversiellt då jag uppfattar allt fler som tror att SE var en del i en konspiration...
Citera
2020-11-10, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad säger han då? Att han rensade luftvägarna, gav konstgjord andning, eller tog pulsen?
Nej han hjälper till att lägga honom i framstupa sidoläge, och sedan är sannolikt den lilla insatsen över förutom några tillrättavisande kommentarer. Det är vad han säger, och Stefan Glantz säger att de gjorde detta ”med andras hjälp”. Kan du komma på vem han menar om inte SE?
Ingen annan än SE har sagt att han gjort detta.
Fanns det okända livräddare på platsen?
He he, "med andras hjälp", där har vi ju vår SE, den var bra

Tipsa KP, han har väl bara läst det här
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Stefan-Glantz.pdf
Citera
2020-11-10, 19:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nä det finns inget som tyder på att Bergstöm minns fel. Alltså ljög SE eftersom det ju inte var polisen som uppmanat honom att ta reda på den exakta utstämplingstiden.

Fattar du?

Ja, bra!
Det kan möjligtvis inte ha varit i rollen som vittne som SE använder denna skarvning (om det nu ens var en sådan) för att öka brådskandegraden hos Bergström?
Citera
2020-11-10, 20:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, bra!
Det kan möjligtvis inte ha varit i rollen som vittne som SE använder denna skarvning (om det nu ens var en sådan) för att öka brådskandegraden hos Bergström?
Nä det var i rollen som jävligt stressad gärningsman.
Citera
2020-11-10, 20:20
Medlem
Citat:
Du verkar provocerad av att jag ifrågasätter flera av dessa "sanningar"

Sedan har jag aldrig sagt att "SE-kan-inte-ha-gjort-det", men utifrån den information vi har så lutar det åt det hållet.

Gällande GM så har jag besvarat detta precis...
Att med den information vi har nu peka ut en GM känns inte seriöst...

Ska jag säga något så lutar vågskålen åt den ensamme gärningsmannen, men här börjar även detta vara lite kontroversiellt då jag uppfattar allt fler som tror att SE var en del i en konspiration...

Jag blir provocerad av alla som har sett presskonferensen och kommer in här och lägger armarna i kors som att "jaha... nu ska vi se då, bevisa för mig att SE är gärningsmannen!" utan att lägga någon som helst egen tankekraft eller energi åt att bidra till någonting produktivt. Det är inte därför vi är här, och du kommer aldrig få några bevis av någon här som kommer att hålla i en rättegång, oavsett hur mycket omvänd psykologi du ägnar dig åt. Vi är här för att spekulera kring Gärningsmannen Stig och eventuella hypoteser kring detta, inte bygga ett åklagarcase.
Citera
2020-11-10, 20:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nä det var i rollen som jävligt stressad gärningsman.

Och som sagt vi har inte ens några säkra uppgifter på att han ens skarvar här.
Snarar att han vid samtalet med Bergström redan varit i kontakt med åtminstone SvD.

Så jag håller inte med om att vi med säkerhet kan beslå SE för lögn här, även om jag nog är inne på att han(som vittne) skarvar lite för att öka brådskandegraden...

...och det är väl i så fall samma orsak (brådskandegraden) om han nu vore GM??

Oavsett vittne eller GM så fortsätter han ju att tala om sin utstämplingstid o.s.v.
Citera
2020-11-10, 20:25
Medlem
Citat:
He he, "med andras hjälp", där har vi ju vår SE, den var bra

Tipsa KP, han har väl bara läst det här
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Stefan-Glantz.pdf
Ja, sannolikt, eftersom deras berättelser sammanfaller i detaljer. SG minns inte SE utseendemässigt, vilket är en helt annan sak, men blir begriplig då han i förhöret säger att han ”var helt engagerad i Olof Palme och tänkte inte på vilka människor som befann sig i närheten”. Han kan tydligen inte redogöra för vilka som var med och lade Palme i framstupa sidoläge, men ytterligare någon verkar det ha varit. Förslagsvis SE.
F.ö har han väl inte berättat att han gjort någon ytterligare insats?
Citera
2020-11-10, 20:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Och som sagt vi har inte ens några säkra uppgifter på att han ens skarvar här.
Snarar att han vid samtalet med Bergström redan varit i kontakt med åtminstone SvD.

Så jag håller inte med om att vi med säkerhet kan beslå SE för lögn här, även om jag nog är inne på att han(som vittne) skarvar lite för att öka brådskandegraden...

...och det är väl i så fall samma orsak (brådskandegraden) om han nu vore GM??

Oavsett vittne eller GM så fortsätter han ju att tala om sin utstämplingstid o.s.v.
Så du menar att den väldigt chockade mannen som bultat på Skandiadörren och som väktarna befarade inte ens skulle kunna sig hem, att denne man under natten återhämtat sig så pass att han hade sinnesnärvaro att göra sig till och med lite "intressant"?

Självklart var han stressad över sitt dåd och att han dessutom var, förmodligen helt korrekt, utpekad i tidningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-10 kl. 20:41.
Citera
2020-11-10, 20:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, sannolikt, eftersom deras berättelser sammanfaller i detaljer. SG minns inte SE utseendemässigt, vilket är en helt annan sak, men blir begriplig då han i förhöret säger att han ”var helt engagerad i Olof Palme och tänkte inte på vilka människor som befann sig i närheten”. Han kan tydligen inte redogöra för vilka som var med och lade Palme i framstupa sidoläge, men ytterligare någon verkar det ha varit. Förslagsvis SE.
F.ö har han väl inte berättat att han gjort någon ytterligare insats?
Känns som vi än en gång nått vägs ände i diskussionen. Jag gör en liten sammanfattning, eftersom ingen sett SE på platsen så har han säkert varit det, alla kan ju inte ha rätt.
Citera
2020-11-10, 20:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Jag blir provocerad av alla som har sett presskonferensen och kommer in här och lägger armarna i kors som att "jaha... nu ska vi se då, bevisa för mig att SE är gärningsmannen!" utan att lägga någon som helst egen tankekraft eller energi åt att bidra till någonting produktivt. Det är inte därför vi är här, och du kommer aldrig få några bevis av någon här som kommer att hålla i en rättegång, oavsett hur mycket omvänd psykologi du ägnar dig åt. Vi är här för att spekulera kring Gärningsmannen Stig och eventuella hypoteser kring detta, inte bygga ett åklagarcase.

För mig är det rätt förvånande hur man kan försvara presskonferensen och KP i alla väder....
Jag har diskuterat med flera som tror på SE som GM, men som är rätt besvikna på de "lösning" som presenterades. Det finns flera delar som är rätt anmärkningsvärda, så som att han gick ut och lovade en "lösning" den 18/2, men där vi nu ser spår av fortsatt (desperat?) utredning i form av förhör, DNA-analyser o.s.v. Men presskonferensen är en annan fråga... och inget jag har diskuterat här.

Dina ord om att inte lägga någon tankekraft eller bidra produktivt, känner jag inte alls stämmer..
De som inte lägger någon tankekraft eller energi är ju de som sitter här och likt papegojor återupprepar det man läst i Filter, TP's eller LL's böcker...

Detta gäller ju förstås inte alla här inne, vissa verkar pålästa och kan t.o.m. tillstå att vissa uppgifter är osäkra...
Du verkar dock inte vara någon av dessa.
Citera
2020-11-10, 21:00
Medlem
Citat:
För mig är det rätt förvånande hur man kan försvara presskonferensen och KP i alla väder....
Jag har diskuterat med flera som tror på SE som GM, men som är rätt besvikna på de "lösning" som presenterades. Det finns flera delar som är rätt anmärkningsvärda, så som att han gick ut och lovade en "lösning" den 18/2, men där vi nu ser spår av fortsatt (desperat?) utredning i form av förhör, DNA-analyser o.s.v. Men presskonferensen är en annan fråga... och inget jag har diskuterat här.

Dina ord om att inte lägga någon tankekraft eller bidra produktivt, känner jag inte alls stämmer..
De som inte lägger någon tankekraft eller energi är ju de som sitter här och likt papegojor återupprepar det man läst i Filter, TP's eller LL's böcker...

Detta gäller ju förstås inte alla här inne, vissa verkar pålästa och kan t.o.m. tillstå att vissa uppgifter är osäkra...
Du verkar dock inte vara någon av dessa.

Återigen, jag tycker presskonferensen var katastrof och är mycket besviken på KP och utredningen. Det du inte fattar är att Palmegruppens dåliga prestation inte gör Skandiamannen mindre trolig som gärningsman. Det gäller att hålla två bollar i luften, och ni verkar vara många som inte klarar av det.
Citera
2020-11-10, 21:05
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Känns som vi än en gång nått vägs ände i diskussionen. Jag gör en liten sammanfattning, eftersom ingen sett SE på platsen så har han säkert varit det, alla kan ju inte ha rätt.

Nu hade ju Glantz bara sett Hage och Johansson. Betyder det då att Björkman inte var på plats? Nej just det, det var bara så att Glantz inte såg honom. För övrigt var det 15 fotografier. Antagligen fanns Delsborn,JÅS,Jan Andersson, Ljungqvist med i fotosamlingen, var inte de heller på mordplatsen?

Man måste försöka förstå och sätta sig in i hur personer bryr sig eller inte bryr sig om andra vittnen. Vad är viktigt där och då. Inte bara ta en vittnesrad i ett förhör, dagar/veckor/månader/år senare. Man måste försöka tänka och förstå...logik, sannolikhet rimlighet
Senast redigerad av sankmark 2020-11-10 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in