2020-11-10, 19:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte något faktum. Smittan sker till 80 % i hemmen, sedan på arbetsplatser och andra fritidsaktiviteter.

....och hur tror du smittan hittar till hemmen?

Hur mycket smitta skulle överföras till hemmen när alla är hemma, inkl barnen? Inser du inte att det är skolan som är motorn i hela den här pandemin? Det är ju genomtydligt. Smittan störtdök under sommaren och tog ordentlig fart 4 veckor efter skolstart. Är det någon slump att största studentstaden (Uppsala) är en av de värst drabbade regionerna i hela Sverige? Knappast!
Citera
2020-11-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
....och hur tror du smittan hittar till hemmen?

Hur mycket smitta skulle överföras till hemmen när alla är hemma, inkl barnen? Inser du inte att det är skolan som är motorn i hela den här pandemin? Det är ju genomtydligt. Smittan störtdök under sommaren och tog ordentlig fart 4 veckor efter skolstart. Är det någon slump att största studentstaden (Uppsala) är en av de värst drabbade regionerna i hela Sverige? Knappast!

Folk går till jobb, fritidsaktiviteter, sport, fester, barer och umgås. Där sker "mellanfamilj"-spridning till största del. De tar hem smittan där den fortsätter spridas. Hushållskontakter har 10x högre risk att smittas än andra kontakter. Konstigt vore det annars, eftersom det är den närmaste kontakterna som finns.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7446647/

Edit: Studenter är vuxna.
Citera
2020-11-10, 19:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tuffare. De har tagit i hårdare och hårdare efter hand..
Frankrike skall väl sträcka upp mer nu, men de ligger efter i tid

Det visste jag inte. Har du någon tidslinje med när åtgärderna sattes in?
Citera
2020-11-10, 19:58
Medlem
Sjukt stor procedur?
Eh nja, alla har datorer hemma eller en skärmmobil..
Inte svårare än så..

Problematiskt för de yngsta, ja.

Men det är inte så svårt.

Stäng ner allt och ge alla ekonomisk ersättning för 1 månad.
Citera
2020-11-10, 19:59
Medlem
Citat:
Det är inte något faktum. Smittan sker till 80 % i hemmen, sedan på arbetsplatser och andra fritidsaktiviteter.

Inte så konstigt. Om en person i hushållet blir smittad i butik eller på jobbet tex. Så är det nästan garanterat att resten av familjen insjuknar. Det är ju därför siffrorna ser ut på det sättet.
Jag tycker det är ganska ohederligt av FHM att presentera på det sättet.
Det är ju självklart att det ser ut så. Det intressanta är ju vilken väg som är vanligast in i familjen.

Jag är dock inte en av dom som tror att skolan är en så stor bov. Även om det förkommer fall på skolor i min stad, så är det inte så många barn som vissa tror.
Och ja, här testas alla barn med symptom över 6 år
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Orsaken i Belgien är totalt skoningslös lockdown.
Du har bara rätt att umgås med en enda individ utanför familjen. Alltså, din familj får bjuda hem en individ.

Lite annat än ”tvätta händerna”

Vet inte vem som bara har ”tvätta händerna” som restriktion?

Varje familjemedlem ”får” umgås med en person var utanför hushållet och alla som kan skall jobba hemma sedan i början av månaden...och så skall man precis liksom i augusti, september och oktober ha munskydd.

Noterar att Belgiens siffror fortfarande är mycket, mycket höga så verkar inte som att åtgärderna av denna ”skoningslösa lockdown” tar bort viruset direkt, och att de fortfarande har stor spridning, men förhoppningsvis bidrar de, tillsammans med den snart ganska spridda immuniteten, till att siffrorna går ner från de höga nivåerna och att ökningen avstannat för nu.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Folk går till jobb, fritidsaktiviteter, sport, fester, barer och umgås. Där sker "mellanfamilj"-spridning till största del. De tar hem smittan där den fortsätter spridas. Hushållskontakter har 10x högre risk att smittas än andra kontakter. Konstigt vore det annars, eftersom det är den närmaste kontakterna som finns.

De flesta jag känner jobbar hemifrån och är försiktiga och håller avstånd, går inte på sånt du nämner. Köper inte att de smittas på arbetsplatsen eftersom de inte är där. Blir barnen sjuka i hemmet då av sina föräldrar?
Citera
2020-11-10, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Edit: Studenter är vuxna.

Det är ju just det som inte sker längre. Folk jobbar hemma, fritidsaktiviteter är inställda, sport är inställt, barer är stängda, fester är inställda. Sociala kontakter ligger på is. Således sker ingen större spridning i dessa sammanhang längre.
Citera
2020-11-10, 20:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Vad är det för idioter som jobbar på svenska äldreboenden? Nu när de dessutom varit möjligt för i stort sett alla med symtom att testa sig.

Vi har haft utbrott på mitt jobb (vårdavdelning på sjukhus), inte en enda patient har blivit smittad. På nyheterna berättade de precis om ett äldreboende där hela 28 i personalen blivit sjuka och de hade sen smittat ner/dödat 13 boenden.
De smittar ju även pre- och asymtomatiskt.
Citera
2020-11-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De flesta jag känner jobbar hemifrån och är försiktiga och håller avstånd, går inte på sånt du nämner. Köper inte att de smittas på arbetsplatsen eftersom de inte är där. Blir barnen sjuka i hemmet då av sina föräldrar?

Det är långt ifrån alla som kan jobba hemma. Personer i serviceyrken kan inte det. Tjänstesektorn är inte så liten.
Citera
2020-11-10, 20:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Inte så konstigt. Om en person i hushållet blir smittad i butik eller på jobbet tex. Så är det nästan garanterat att resten av familjen insjuknar. Det är ju därför siffrorna ser ut på det sättet.
Jag tycker det är ganska ohederligt av FHM att presentera på det sättet.
Det är ju självklart att det ser ut så. Det intressanta är ju vilken väg som är vanligast in i familjen.

Jag är dock inte en av dom som tror att skolan är en så stor bov. Även om det förkommer fall på skolor i min stad, så är det inte så många barn som vissa tror.
Och ja, här testas alla barn med symptom över 6 år

Det fetmarkerade är det som är intressant. Hur man kan blunda för det är makalöst. Sedan att vi tror olika rörande skolans roll är en annan sak. Däremot kan vi nog vara överens om att smittan inte går rakt genom väggarna in i folks hem. Det är någon som drar hem smittan. Jag vet flera som blivit smittade av sina barn. Föräldrar jobbar hemma, köper mat på nätet, men de har barn i skolan. Hela familjer blir smittade och sjuka. Kort sagt kan man i dessa fall utesluta ALLA andra smittvägar än via barnen och skolan.
Citera
2020-11-10, 20:05
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Fan, nu går smittan upp ordentligt. Flera vänner har fått det, en av mina syrror och hennes son har det. En av mina bröder har fått skiten, hela hans familj, fru och barn också. Fan vilken boom det blev, och de har alla skött sig ordentligt för att klara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in