Citat:
Ursprungligen postat av
HesterMofet
Så oerhört mycket sorglig läsning i FUP:en. Det känns så meningslöst att båda fick sätta livet till (och på ett så grymt sätt dessutom) när det aldrig ens fanns en chans att klåparna skulle få tag på miljonerna eller komma undan efteråt. Inte för att jag hellre hade sett att de hade lyckats med brottet förstås. Bara... så onödigt.
Något som högg extra mycket i hjärtat var att en kollega till S.D. beskrev att S.D. hade berättat att hon inte kunde förlikas med tanken på att hon skulle dö, att hon var rädd för döden och för att det skulle göra ont att dö. Och så tvingades hon dö på ett så utdraget sätt och med så mycket ångest (mina antaganden).
Tar också med mig att C.Ö. berättade för V.K. att han var rädd för att inte kunna bli pappa. Jag hoppas att han får sitta inne riktigt länge och att det skeppet seglar ifrån honom flera gånger om. Både för att det kanske skulle plåga honom och för att varken hans gener eller sätt att vara bör föras vidare.
Jag följde fallet i början, men har bara tittat in i tråden sporadiskt den senaste tiden. Har inte läst FUP, så jag har tyvärr inget nytt att tillföra mer än mina tankar.
Väldigt tidigt anande jag dock att mordet var utfört på ett särskilt känslokallt sätt, med tanke på plastfolien runt S huvud.
Men det är så vidrigt att läsa hur CÖ och VK sinsemellan skrattar och raljerar över morden och hur VK berättar om hur L behandlades på det mest avskyvärda och kränkande sätt.
Det måste vara två djupt störda individer som både beslutar att döda offren och som sedan verkar helt tycka att det är roligt. Det måste sitta ett djupt mindervärdighetskomplex av att ha behov att göra ner och kränka någon i en sådan situation. Köp av dyra kläder/resor efter tyder även det på något basalt behov av att brösta upp sig.
Det faktum att gm använt en mortelstöt att slå i huvudet och plastfolie från hemmet, tyder väl på att morden inte var planerade i förväg. Kniven som L skars med, varifrån kom den?
Det ska bli intressant att se hur åklagaren lyckas binda de två personerna till brotten, då de skyller på varandra.
Jag förmodar att det är otroligt viktigt hur åtalet är skrivet ( de är åtalade var och en för sig väl?), så att detta att de skyller på varandra inte medför att de båda går fria. Det blir kanske extra klurigt då de alltså inte verkar ha i samförstånd planerat morden. På vilket plan har de enskilda individerna varit införstådda i brottet?
- Båda är införstådda med rån, och har på olika sätt medverkat för att detta ska utföras.
- Finns det något bevis för att båda var införstådda med att det kunde/skulle sluta med mord?
- Om bara en är den som utfört morden, har den andre medverkat genom att se till så att morden kunnat ske; te x genom att oskadliggöra det ena brottsoffret, hålla fast eller inte förhindra morden/et?
Är de båda mgm då lika skyldiga till morden?
- Vad händer om man bara kan fälla den ena, dvs bara den ena kan anses vara skyldig? Den andre gm kan ju inte ha varit omedveten om att morden skedde? Den personen har ju inte försökt påkalla hjälp, själv fly brottsplatsen och/eller inte förhindrat att morden skulle ske. Men det sista kanske man inte kan behöva göra enligt lagen?
Många frågor från mig som inte är insatt i det juridiska.
Fy fasiken att det finns sådana kräk som är beredda att göra något sådant här.
Det gör mig ont om offren då jag uppfattat dom som bra personer som inte gjorde en fluga förnär, tvärtom. Man blir ju nästan galen av att tänka att två kräk ska kunna gå fria för att lagen inte kan fånga in detta dilemma, när man vet att det bara är två personer som vistats i det hemmet under tidpunkten för morden.