2020-11-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Enligt fd flickvänner o nuvarande så kan han bli svart i ögonen och slå sönder saker, så helt lugn är han inte...
ja en annan skribent har redan påpekat det, jag förväxlade CÖ och VK då det var en tid sedan jag läste om det så blandade jag ihop dem.
Tack .
Citera
2020-11-10, 17:18
Medlem
tedbundys avatar
Skulle inte förvåna mig om den man tolkar som ett offer var den pådrivande i historien. Samma story fast vi byter namn på dom i förhören.

Verkar för enkelt annars. Fortsättning lär följa.
Senast redigerad av tedbundy 2020-11-10 kl. 17:33. Anledning: Felformulerat
Citera
2020-11-10, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HesterMofet
Så oerhört mycket sorglig läsning i FUP:en. Det känns så meningslöst att båda fick sätta livet till (och på ett så grymt sätt dessutom) när det aldrig ens fanns en chans att klåparna skulle få tag på miljonerna eller komma undan efteråt. Inte för att jag hellre hade sett att de hade lyckats med brottet förstås. Bara... så onödigt.

Något som högg extra mycket i hjärtat var att en kollega till S.D. beskrev att S.D. hade berättat att hon inte kunde förlikas med tanken på att hon skulle dö, att hon var rädd för döden och för att det skulle göra ont att dö. Och så tvingades hon dö på ett så utdraget sätt och med så mycket ångest (mina antaganden).

Tar också med mig att C.Ö. berättade för V.K. att han var rädd för att inte kunna bli pappa. Jag hoppas att han får sitta inne riktigt länge och att det skeppet seglar ifrån honom flera gånger om. Både för att det kanske skulle plåga honom och för att varken hans gener eller sätt att vara bör föras vidare.

Jag följde fallet i början, men har bara tittat in i tråden sporadiskt den senaste tiden. Har inte läst FUP, så jag har tyvärr inget nytt att tillföra mer än mina tankar.

Väldigt tidigt anande jag dock att mordet var utfört på ett särskilt känslokallt sätt, med tanke på plastfolien runt S huvud.

Men det är så vidrigt att läsa hur CÖ och VK sinsemellan skrattar och raljerar över morden och hur VK berättar om hur L behandlades på det mest avskyvärda och kränkande sätt.

Det måste vara två djupt störda individer som både beslutar att döda offren och som sedan verkar helt tycka att det är roligt. Det måste sitta ett djupt mindervärdighetskomplex av att ha behov att göra ner och kränka någon i en sådan situation. Köp av dyra kläder/resor efter tyder även det på något basalt behov av att brösta upp sig.

Det faktum att gm använt en mortelstöt att slå i huvudet och plastfolie från hemmet, tyder väl på att morden inte var planerade i förväg. Kniven som L skars med, varifrån kom den?

Det ska bli intressant att se hur åklagaren lyckas binda de två personerna till brotten, då de skyller på varandra.

Jag förmodar att det är otroligt viktigt hur åtalet är skrivet ( de är åtalade var och en för sig väl?), så att detta att de skyller på varandra inte medför att de båda går fria. Det blir kanske extra klurigt då de alltså inte verkar ha i samförstånd planerat morden. På vilket plan har de enskilda individerna varit införstådda i brottet?

- Båda är införstådda med rån, och har på olika sätt medverkat för att detta ska utföras.
- Finns det något bevis för att båda var införstådda med att det kunde/skulle sluta med mord?
- Om bara en är den som utfört morden, har den andre medverkat genom att se till så att morden kunnat ske; te x genom att oskadliggöra det ena brottsoffret, hålla fast eller inte förhindra morden/et?
Är de båda mgm då lika skyldiga till morden?
- Vad händer om man bara kan fälla den ena, dvs bara den ena kan anses vara skyldig? Den andre gm kan ju inte ha varit omedveten om att morden skedde? Den personen har ju inte försökt påkalla hjälp, själv fly brottsplatsen och/eller inte förhindrat att morden skulle ske. Men det sista kanske man inte kan behöva göra enligt lagen?

Många frågor från mig som inte är insatt i det juridiska.

Fy fasiken att det finns sådana kräk som är beredda att göra något sådant här.
Det gör mig ont om offren då jag uppfattat dom som bra personer som inte gjorde en fluga förnär, tvärtom. Man blir ju nästan galen av att tänka att två kräk ska kunna gå fria för att lagen inte kan fånga in detta dilemma, när man vet att det bara är två personer som vistats i det hemmet under tidpunkten för morden.
Citera
2020-11-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Ja och varför skulle det inte vara möjligt då?
Nej jag fattar att du inte förstår då du inte ens förstår att det är skillnad på att spekulera och tycka, att jag och 2britter spekulerade runt det som någon påstår att Lars sagt betyder inte att vi tycker så, men man kan leka med tanken och låta det spreta i olika riktningar.
Hur vet du att inte HA typerna ville ha samröre med CÖ du verkar ha glömt CÖ,s tatuering om man är lite påläst kring HA så vet man att personen antingen väntar på att få resten av motivet inpräntat efter slutprov eller att personen är antingen självmordsbenägen eller tycker att han har för få problem och därför ber om mer.
Du glömmer också att de båda herrarna enligt tråden har sålt knark var fick det knarket ifrån?
Bra skrivet där Angående vårt påpekande att Lars hade sett något han inte borde ha sett. Det betyder ju inte att jag tror att morden beror på det. Jag vill inte tro någonting, men jag tycker iallafall att det kunde vara värt att påpeka.
Man kunde ju tänka sig att ett vittne måste tystas och när dom ändå var där försöka att få lite pengar samtidigt. Två flugor i en smäll liksom. Men det är ju inget som jag själv heller tror i första hand.
Ja var kom knarket ifrån och var det betalt eller stod dom i skuld? Då kan pengar behövas.
Citera
2020-11-10, 19:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry-The-Phantom
Jag har läst delar av FUPen. Öhman var övertygad om att pengarna fanns där i huset eller nergrävda på tomten. När Öhman inte fick mer pengar av Lars än det Lars hade i kontanter och det som fanns på Lars och Suzannes bankkonton så högg han ihjäl Lars i ren ilska. Det är vad jag tror hände och som stöds av Victors version i förhöret. Sen ströp antingen Öhman Suzanne eller att han beordrade Victor att göra det.

Förhör med Karlsson, Per Victor Johan Gottfrid; 2020-08-21 09:11 diarienr: 5000-K62796-20

Men sedan var det nåt dovt man hörde liksom att de pratade… Men sedan tillslut så hörde man en smäll bara. Det var någonting som dånade till, det var liksom som att någon hoppade jämfota med, alltså mot golvet. Smäll, smäll mot trä liksom, hård smäll. Och så ställde jag mig upp och först tänkte jag liksom vågar jag ens titta och sedan frågade Susanne: Vad händer med Lars nu? Sen öppnade jag dörren och så gick jag ut till vad heter det, ut i hallen för att titta in i köket… och då låg Lars på golvet, Christoffer stod ovanför, man såg bara pölen med blod vart bara större och större. Och Christoffer stod liksom ovanpå han stod liksom så här och stod och skrek åt honom. Skrek om (ohörbart) snåla jävla gubbe det är det här du förtjänar. Och jag, var det värt 46 kronor eller nånting skrek han. Så såg jag att han höll på att spotta på honom. Han liksom satte handen framför munnen samtidigt, tittade upp och såg mig då, började asgarva och sa jag höll på att spotta på honom. Och jag, jag bara… Nej jag kunde inte göra mer jag stod bara där liksom, vad fan är det som händer… Och så sa Christoffer någonting till mig som jag inte riktigt det var, jag såg ju bara Lars ligga där. Så kom Christoffer fram till mig och sa någonting men jag uppfattade inte. Men jag tror också att han typ försökte skrämma mig eller någonting.

På tal om spotta på offret:
Från AB februari- 20

"25-åringen är dömd för ett brott. I tonåren utdelade han tre knytnävslag i en jämnårig flickas ansikte när de satt i skolan. Han spottade även på henne. Straffet blev ungdomstjänst."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GlaKq/tva-man-anhallna-misstankta-for-dubbelmordet

Nu var det ett bra tag sedan jag var i tråden, men 25- åringen, är det VK?
Isf tänker jag att det är närapå som att han skulle berätta om vad han själv har gjort?
Citera
2020-11-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag följde fallet i början, men har bara tittat in i tråden sporadiskt den senaste tiden. Har inte läst FUP, så jag har tyvärr inget nytt att tillföra mer än mina tankar.

Väldigt tidigt anande jag dock att mordet var utfört på ett särskilt känslokallt sätt, med tanke på plastfolien runt S huvud.

Men det är så vidrigt att läsa hur CÖ och VK sinsemellan skrattar och raljerar över morden och hur VK berättar om hur L behandlades på det mest avskyvärda och kränkande sätt.

Det måste vara två djupt störda individer som både beslutar att döda offren och som sedan verkar helt tycka att det är roligt. Det måste sitta ett djupt mindervärdighetskomplex av att ha behov att göra ner och kränka någon i en sådan situation. Köp av dyra kläder/resor efter tyder även det på något basalt behov av att brösta upp sig.

Det faktum att gm använt en mortelstöt att slå i huvudet och plastfolie från hemmet, tyder väl på att morden inte var planerade i förväg. Kniven som L skars med, varifrån kom den?

Det ska bli intressant att se hur åklagaren lyckas binda de två personerna till brotten, då de skyller på varandra.

Jag förmodar att det är otroligt viktigt hur åtalet är skrivet ( de är åtalade var och en för sig väl?), så att detta att de skyller på varandra inte medför att de båda går fria. Det blir kanske extra klurigt då de alltså inte verkar ha i samförstånd planerat morden. På vilket plan har de enskilda individerna varit införstådda i brottet?

- Båda är införstådda med rån, och har på olika sätt medverkat för att detta ska utföras.
- Finns det något bevis för att båda var införstådda med att det kunde/skulle sluta med mord?
- Om bara en är den som utfört morden, har den andre medverkat genom att se till så att morden kunnat ske; te x genom att oskadliggöra det ena brottsoffret, hålla fast eller inte förhindra morden/et?
- Vad händer om man bara kan fälla den ena, dvs bara den ena kan anses vara skyldig? Den andre gm kan ju inte ha varit omedveten om att morden skedde? Den personen har ju inte försökt påkalla hjälp, själv fly brottsplatsen och/eller inte förhindrat att morden skulle ske. Men det sista kanske man inte kan behöva göra enligt lagen?

Det gör mig ont om offren då jag uppfattat dom som bra personer som inte gjorde en fluga förnär, tvärtom. Man blir ju nästan galen av att tänka att två kräk ska kunna gå fria för att lagen inte kan fånga in detta dilemma, när man vet att det bara är två personer som vistats i det hemmet under tidpunkten för morden.

Jag ska svara dig utifrån som jag minns och därefter tolkat fup.

Jag tror inte mordet var planerat från någon av dem. Tror dödsdomen kom då Lars fick tillstånd av Victor att stänga av fläkten i hallen och då eventuellt såg Christian sitta framför datorn utan maskering (Christian och Lars hade träffats några år tidigare och ytterligare därefter)

Kniven minns jag inte om den kom Surstas kök men jag tror mig minnas att kniv eller knivar togs med. Plastfolie togs väl med, även om det fanns på plats?

Rånet var planerat sedan länge. Undrar om det inte var en tanke att de skulle komma över plus 10 miljoner och sedan fly utomlands per omgående? Tanken fanns nog hos Christoffer. Victor var bara en som ”följde”, han har inga direkt världsliga behov.

Jag tror att Christoffer mördat dem båda och att Victor har varit den vaktande och avvaktande.

Båda ska dömmas för mord. Victor var drogfri och Christoffer var narkotikapåverkad vid tillfället.

Som sagt: mina tankar.
Senast redigerad av hanspippi 2020-11-10 kl. 20:04.
Citera
2020-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Skulle inte förvåna mig om den man tolkar som ett offer var den pådrivande i historien. Samma story fast vi byter namn på dom i förhören.

Verkar för enkelt annars. Fortsättning lär följa.

Du menar på plats i huset och morden? Annars talar ju all deras konversation innan för att CÖ är den drivande.
Citera
2020-11-11, 21:50
Medlem
Tror att CÖ dödat båda och Viktor var så skraj i förhören att allt han svarade under dom första månaderna var”ingen kommentar” fram till dess att poliserna berättade att CÖ skyller allt dödande på V.
Då plötsligt börjar Viktor prata och drar upp en lång historia om händelsen som jag uppfattar som trovärdig.
Men men..
Citera
2020-11-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Tror att CÖ dödat båda och Viktor var så skraj i förhören att allt han svarade under dom första månaderna var”ingen kommentar” fram till dess att poliserna berättade att CÖ skyller allt dödande på V.
Då plötsligt börjar Viktor prata och drar upp en lång historia om händelsen som jag uppfattar som trovärdig.
Men men..

Men VKs skorspår på hennes rygg då?
CÖ kallar honom dessutom för 2 meter plast i chatten men det kan han lika gärna göra som förebyggande åtgärd till försvar

Jag är fan osäker på mördandet. Har inte läst alla deras förhör än så avvaktar
Citera
2020-11-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Du sammanfattar alla de tankar vi alla har om detta mord. Det är så hemskt, och jag tänker ofta på detta fall. Jag låser min ytterdörr. Jag tänker noga över vem man har att göra med, och vem man anlitar för enkla jobb. En sak jag aldrig gjorde förr, i det Sverige som inte finns mer. Bor man glest mellan husen på landet är man utsatt när kriminella av den sort som dessa monster väljer ut sina offer.

Det dessa mördare ställt till med är att göra alla medborgare rädda och misstänksamma, när man inte ens kan lita på folk som bor i samma område. Det griper tag i oss alla att barnens klasskamrater kan vara potentiella mördare för att komma åt pengar till narkotika och skräpkonsumtion.

Jag tror inte de går fria. De ska sitta inne på livstid om medborgarna har något att säga till om. Påföljden livstid är till för just sådant avskräde, i brist på dödsstraff. De har lämnat många spår. Det var planerat.

Det är ett vansinnesdåd, där en normal person vet att man inte kan logga in på andra personers konton och överföra pengar utan att åka dit. Att vara en idiot är inte ett försvar som förminskar uppsåtet. Deras sadism och låga intelligens gör dom extra farliga, nu när vi vet hur morden genomfördes.
Citera
2020-11-12, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Jag ska svara dig utifrån som jag minns och därefter tolkat fup.

Jag tror inte mordet var planerat från någon av dem. Tror dödsdomen kom då Lars fick tillstånd av Victor att stänga av fläkten i hallen och då eventuellt såg Christian sitta framför datorn utan maskering (Christian och Lars hade träffats några år tidigare och ytterligare därefter)

Kniven minns jag inte om den kom Surstas kök men jag tror mig minnas att kniv eller knivar togs med. Plastfolie togs väl med, även om det fanns på plats?

Rånet var planerat sedan länge. Undrar om det inte var en tanke att de skulle komma över plus 10 miljoner och sedan fly utomlands per omgående? Tanken fanns nog hos Christoffer. Victor var bara en som ”följde”, han har inga direkt världsliga behov.

Jag tror att Christoffer mördat dem båda och att Victor har varit den vaktande och avvaktande.

Båda ska dömmas för mord. Victor var drogfri och Christoffer var narkotikapåverkad vid tillfället.

Som sagt: mina tankar.

Tack!
Ja, var plastfolien kom från, vet jag inte om det framkommit klart och tydligt. Har som sagt inte läst FUP, utan enbart lite i tråden. Det verkar ju som att "Lången kom med plastfolien" enligt något som CÖ skrev och att det som lindats runt Ss huvud inte kunde komma från den fp som låg i L låda.
Det innebär att om det inte fanns någon tom fp i hemmet, sopor eller dylikt, blir det svårt att avgöra varifrån plasten kom?

Medhavd plastfolie, varför tar man med sig sådan? Det känns extremt att ta med det som att kunna skrämma offren eller binda dom. Visserligen känns dessa två gm som något udda, men det låter som en konstig sak att ta med till ett brott.

Har man inte kunnat säkra några fingeravtryck på något? Plastfolie som använda i hemmet kan ha offrens fingeravtryck på sig, men behöver det inte. Gms fingeravtryck?

Av den konversation som jag läste i tråden där Lången kommer med plastfolie, får jag tankar på att CÖ bett V att komma med en plastpåse, men kommer med folie.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du sammanfattar alla de tankar vi alla har om detta mord. Det är så hemskt, och jag tänker ofta på detta fall. Jag låser min ytterdörr. Jag tänker noga över vem man har att göra med, och vem man anlitar för enkla jobb. En sak jag aldrig gjorde förr, i det Sverige som inte finns mer. Bor man glest mellan husen på landet är man utsatt när kriminella av den sort som dessa monster väljer ut sina offer.

Det dessa mördare ställt till med är att göra alla medborgare rädda och misstänksamma, när man inte ens kan lita på folk som bor i samma område. Det griper tag i oss alla att barnens klasskamrater kan vara potentiella mördare för att komma åt pengar till narkotika och skräpkonsumtion.

Jag tror inte de går fria. De ska sitta inne på livstid om medborgarna har något att säga till om. Påföljden livstid är till för just sådant avskräde, i brist på dödsstraff. De har lämnat många spår. Det var planerat.

Det är ett vansinnesdåd, där en normal person vet att man inte kan logga in på andra personers konton och överföra pengar utan att åka dit. Att vara en idiot är inte ett försvar som förminskar uppsåtet. Deras sadism och låga intelligens gör dom extra farliga, nu när vi vet hur morden genomfördes.

Jag fick den uppfattningen tidigt i tråden att Lars inte verkade bry sig så mycket om vissa grejor, såsom dyra bilar. En vän i tråden berättade att han var osäker på om hans ens hade swish. Och det spekulerades (i tråden eller IRL?) om att det kunde finnas stora summor pengar i cash i hemmet. Han tog betalt av hyresgästerna i cash t ex.

Kanske trodde gärningsmännen att de skulle komma åt pengarna som fanns hemma, men CÖ som verkat påtänd, tog det snabba och dåliga beslutet att ta det de kunde komma över?

Jag minns nedanstående skribent, som skrivit några intressanta inlägg i tråden och som beskriver CÖ som något lite udda som barn. Ensamvarg.

Hur blir man som honom?

Det korkade men brutala brottet, får mig att tänka att det funnits allvarliga problem redan i tidiga år. Kärleksbreven till fd ser otroligt barnsliga ut. Vilka problem har CÖ? Diagnoser, intelligensmässigt? Mobbad, utanför? Uppfostran? Otroligt viktigt att förstå hur vi i samhället kan motverka att uppfostra monster av detta slag. Om det är möjligt.

Det här mordet känns väldigt obehagligt. Närapå lite av en njutning för gm. En fara för samhället att ha dessa lösa. Håller med Panzern att det påminner mycket om Manstorpsmorden.

Citat:
Ursprungligen postat av avvelicious
Åh herregud, vilken turn det tog nu. Umgicks med enstöringen CÖ litegrann när jag var liten. Bodde med morsan sin. Snackades om att fadern var okänd. Har alltid tyckt han verkat lätt autistisk. Tom stirrig blick, fåordig och introvert . Kanske ändrades med åren, men det krävs väl nästan en sådan personlighetsprofil för att begå ett sådant här brott. Med facit i hand önskar jag att jag kunde säga att jag var förvånad.. Att det skulle finnas gängkopplingar ställer jag mig frågande till. Inte att han kan ha sökt sig till ett, men att han skulle bli antagen. Men någon som vet mer kanske kan fylla på här.

Finns som sagt fler intressanta inlägg av skribenten.
Citera
2020-11-12, 10:42
Medlem
fyfann!! nu har jag läst hela fuppen.
Mina slutord.
Mordet ej var planerat
Christoffer psykopat med fantasifigurer, tror att han var med någon maffia film
Viktor grundlurad av sin"bäste vän" han har trott på figurerna och trott att hans familj varit hotade hela tiden. Christoffer har rånat Viktor på pengar och gör honom till syndabock till allt.
Christoffer dödar båda offren.

Jag får ångest av att veta hur Lars och Suzannes liv tog slut det är sååå sorgligt och fruktansvärt.
Tycker faktist lite synd om Viktor, Christoffer har även förstört Viktors liv ..hade de aldrig träffats
Så hade viktor blivit pappa och gift sig med sin Ida.

Men nu tvärr ..det blir livstidsfängelse för båda kanske Viktor får något mildare.

Rättegång börjar nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in