2020-11-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Det helt unika i detta brott är hur kan man föra över BO:s pengar till sitt eget konto ? Det är så graverande och inkompetent gjort så det förvånar i storleks ordningen kolossalt. Hur gick tankegångarna där ? Sedan att föra över pengar till Spanien vilket ev var en plan , är ju lika imbecillt. Han hade därmed målat in den kära Lena som medbrottsling och om han mot förmodan lyckats föra över medel till henne samt lyckats ta sig till Spanien hade dom med säkerhet båda blivit gripna inom kort. Man funderar om Herr Öhman ådragit sig någon form av hjärnblödning av allt knarkande ?!

Jo, det är ju sannerligen en dålig dag för mänskligheten.
Får mig att tänka att pengarna var långt viktigare att få än att ta konsekvenserna för rånet. Kanske var mister Ö hotat själv? Stora skulder osv, drar över ansvaret på V tills verkligheten kom ikapp.
Morden var därefter en oplanerad, tragisk och katastrofal utgång. Sedan att de har mage att skämta om det, enl. fup, är säkert en del av en bearbetning. Inte är idioterna helt känslokalla, det kan jag verkligen inte tro. Åtminstonne inte V, då hade han inte haft humörsvängningar.
Citera
2020-11-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, inte riktigt: i Mantorp var det Gyllensvanen som rånmördade ett par (på ett mycket likartat vis, mördarna i detta fall har kanske hämtat inspiration därifrån?) och han åkte dit.

Antar att du tänker på mordet i Markaryd.
Ja, jag skrev fel. De båda friades av hovrätten eftersom man inte kunde visa vem av de båda som mördade Gert-Inge.
Citera
2020-11-09, 17:18
Medlem
Barry-The-Phantoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att någon skulle mördas kanske inte var tanken från början.
Lars hade sålt en fastighet och fick mycket pengar, dessa MGM trodde (som jag läst i tråden) att pengarna skulle vara i huset eller nedgrävda.

Någon av dessa MGM var bekant/släkt med den som bodde i fastigheten som blev såld och som fick flytta efter många år som hyresgäst.

Kanske under rånets gång kom Lars på vem som var där och rånade... avslöjade MGM som tyckte sig inte ha något annat val än att ta dessa av daga.

Lite funderingar bara, har inte läst hela tråden och inget ur FUP.

Jag har läst delar av FUPen. Öhman var övertygad om att pengarna fanns där i huset eller nergrävda på tomten. När Öhman inte fick mer pengar av Lars än det Lars hade i kontanter och det som fanns på Lars och Suzannes bankkonton så högg han ihjäl Lars i ren ilska. Det är vad jag tror hände och som stöds av Victors version i förhöret. Sen ströp antingen Öhman Suzanne eller att han beordrade Victor att göra det.

Förhör med Karlsson, Per Victor Johan Gottfrid; 2020-08-21 09:11 diarienr: 5000-K62796-20

Men sedan var det nåt dovt man hörde liksom att de pratade… Men sedan tillslut så hörde man en smäll bara. Det var någonting som dånade till, det var liksom som att någon hoppade jämfota med, alltså mot golvet. Smäll, smäll mot trä liksom, hård smäll. Och så ställde jag mig upp och först tänkte jag liksom vågar jag ens titta och sedan frågade Susanne: Vad händer med Lars nu? Sen öppnade jag dörren och så gick jag ut till vad heter det, ut i hallen för att titta in i köket… och då låg Lars på golvet, Christoffer stod ovanför, man såg bara pölen med blod vart bara större och större. Och Christoffer stod liksom ovanpå han stod liksom så här och stod och skrek åt honom. Skrek om (ohörbart) snåla jävla gubbe det är det här du förtjänar. Och jag, var det värt 46 kronor eller nånting skrek han. Så såg jag att han höll på att spotta på honom. Han liksom satte handen framför munnen samtidigt, tittade upp och såg mig då, började asgarva och sa jag höll på att spotta på honom. Och jag, jag bara… Nej jag kunde inte göra mer jag stod bara där liksom, vad fan är det som händer… Och så sa Christoffer någonting till mig som jag inte riktigt det var, jag såg ju bara Lars ligga där. Så kom Christoffer fram till mig och sa någonting men jag uppfattade inte. Men jag tror också att han typ försökte skrämma mig eller någonting.
Citera
2020-11-09, 17:20
Medlem
Helhetsintrycket efter att ha skummat FUP:en: Som någon skrev verkar VK blivit grovt manipulerad av CÖ i sann Helge Fossmo-anda. Genom hot och påtryckningar från CÖs "inbillade gäng" verkar CÖ fått någotslags psykologiskt grepp om VK.

För att citera en låttext:

The devil will find work for idle hands to do
I stole and I lied, and why?
Because you asked me to!
But now you make me feel so ashamed
Because I've only got two hands

Ska bli intressant att se hur rätten ställer sig till detta. Straffet för barnflickan i Knutby blev rättspsyk. Johanna Möllers lakej Rajabi fick 14 år. Manipulerad eller inte - du har fortfarande ett ansvar i vad du har gjort.
Citera
2020-11-09, 17:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Det helt unika i detta brott är hur kan man föra över BO:s pengar till sitt eget konto ? Det är så graverande och inkompetent gjort så det förvånar i storleks ordningen kolossalt. Hur gick tankegångarna där ? Sedan att föra över pengar till Spanien vilket ev var en plan , är ju lika imbecillt. Han hade därmed målat in den kära Lena som medbrottsling och om han mot förmodan lyckats föra över medel till henne samt lyckats ta sig till Spanien hade dom med säkerhet båda blivit gripna inom kort. Man funderar om Herr Öhman ådragit sig någon form av hjärnblödning av allt knarkande ?!

CÖ sover ju knappt en blund på natten innan. Håller på att smsa VK hela tiden. Endast kokain? Amfetamin?
Citera
2020-11-09, 18:05
Medlem
5549s avatar
Herr Karlssons pinterest: https://www.pinterest.se/lillgotte123/

Inte mycket intressant, men man anar vissa återkommande teman kopplat till mordet.
Citera
2020-11-09, 19:28
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Inte mycket intressant, men man anar vissa återkommande teman kopplat till mordet.

Helt störd sida och störda teman om du frågar mig!
Citera
2020-11-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

”Monsters don’t sleep under your bed, they sleep inside your head”. Så sant.
Citera
2020-11-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoarmpit
Får mig att tänka att pengarna var långt viktigare att få än att ta konsekvenserna för rånet. Kanske var mister Ö hotat själv? Stora skulder osv, drar över ansvaret på V tills verkligheten kom ikapp.
Morden var därefter en oplanerad, tragisk och katastrofal utgång. Sedan att de har mage att skämta om det, enl. fup, är säkert en del av en bearbetning. Inte är idioterna helt känslokalla, det kan jag verkligen inte tro. Åtminstonne inte V, då hade han inte haft humörsvängningar.
Om en av dem hade varit lite dum hade väl kunnat så vara, men att båda två är lika dumma, är konstigt. Med tanke på hur dom förde över pengar.
Citera
2020-11-10, 08:57
Medlem
Så oerhört mycket sorglig läsning i FUP:en. Det känns så meningslöst att båda fick sätta livet till (och på ett så grymt sätt dessutom) när det aldrig ens fanns en chans att klåparna skulle få tag på miljonerna eller komma undan efteråt. Inte för att jag hellre hade sett att de hade lyckats med brottet förstås. Bara... så onödigt.

Något som högg extra mycket i hjärtat var att en kollega till S.D. beskrev att S.D. hade berättat att hon inte kunde förlikas med tanken på att hon skulle dö, att hon var rädd för döden och för att det skulle göra ont att dö. Och så tvingades hon dö på ett så utdraget sätt och med så mycket ångest (mina antaganden).

Tar också med mig att C.Ö. berättade för V.K. att han var rädd för att inte kunna bli pappa. Jag hoppas att han får sitta inne riktigt länge och att det skeppet seglar ifrån honom flera gånger om. Både för att det kanske skulle plåga honom och för att varken hans gener eller sätt att vara bör föras vidare.
Citera
2020-11-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoarmpit

Tyvärr tror jag att morden var planerade , de hade utrustning med sig även om V.K säger att han ´glömdé kniv eller knivarna. Nov 2019 mördades en person i Ånge på exakt samma sätt som nu det kvinnliga BO. Konsekvenstänkandet var ju inte CÖ bästa sida, en psykopatisk narcissist full med droger
Citera
2020-11-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Spekulationer bör ändå bygga på något man tror är möjligt. Annars kan man börja prata om att det var aliens som gjorde det med samma resultat.

Jag förstår inte riktigt, hur är det lättare att få fantasikriminella att göra som man vill mot riktiga skrämmande kriminella? Tänker du på att CÖ kan ha haft det mot viktor för att få han ännu mer servil? Det har du ju lite rätt, för CÖ har ju blandat in riktiga kriminella HA typer i sin värld, säkert för att få viktor dit han ville. De här typerna har ju dock inte haft något samröre med CÖ och det tror jag nog alla förstår varför. Snubben är inte riktigt 100.

Slutord!
Att jag tycker annorlunda betyder inte att jag har rätt eller att jag tycker att du inte får tycka det du tycker, men det är väl meningen att man ska kunna diskutera i tråden?
Ha det bra!
Ja och varför skulle det inte vara möjligt då?
Nej jag fattar att du inte förstår då du inte ens förstår att det är skillnad på att spekulera och tycka, att jag och 2britter spekulerade runt det som någon påstår att Lars sagt betyder inte att vi tycker så, men man kan leka med tanken och låta det spreta i olika riktningar.
Hur vet du att inte HA typerna ville ha samröre med CÖ du verkar ha glömt CÖ,s tatuering om man är lite påläst kring HA så vet man att personen antingen väntar på att få resten av motivet inpräntat efter slutprov eller att personen är antingen självmordsbenägen eller tycker att han har för få problem och därför ber om mer.
Du glömmer också att de båda herrarna enligt tråden har sålt knark var fick det knarket ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in