2020-11-08, 21:19
Bannlyst
1 , oljelampan som lyser till och från är glappkontakt eller givaren som är kass , = billigt att fixa
2, högst troligt när motorn rycker är att luftmassemätaren behöver bytas , eller att elgasspjället behöver rengöras från olja , lamdasonden är det inte !!!!! då du kan koppla bort den helt och motorn går bra ändå , fast drar mer bensin bara .....
3 , oljeförbrukningen ????? ford !!!! tja ryker den inte blått i avgasröret som ett oljeverk , så har du en motor som läcker olja någonstans , så en felsökning på detta är prio 1

så bilen är en ford med allt vad det innebär , men den behöver en genomsyn helt klart , tips be mekanikern kolla om den läcker i packboxarna fram /bak på vevaxeln , och runt ventilkåpan
Citera
2020-11-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Min Ford Galaxy har börjat rycka och jag får inte upp farten riktigt när jag gasar.
Någon har sagt att det kan vara lambdasonden. Vad sjutton det nu är.
Till saken hör också att bilen slukar olja.
Oljelampan lyser ibland och ibland inte.
Hör det ihop?
Går det att fortsätta att köra eller förstörs ännu mer på bilen?
Ibland fungerar bilen helt perfekt. Inga ryckningar eller konstigheter vid gasning.
Är det lätt att byta lambdasonden själv?

Är det dags att skrota bilen.
Måste hela motorn bytas osv.
Dyra reparationer osv.

Någon som kan ge mig svar på saken.
Fan trött på bilen. Blir något knas hela tiden.
Skulle ha utbildat mig till bilmekaniker så jag kunnde fixa allt själv.
Har sett att en lambdasond inte är så dyr men att man lägger på fler tusen kronor på att byta.
Känner mig lurad och överkörd utav bilmekaniker. Att de passar på att lägga på priser för att man är kvinna och inte är expert på alla j....a konstigheter i bilar.

Att motorn drar olja beror på att läcker eller är sliten.
Läckage ser du enkelt under.
Är den sliten kan det vara slitna kolvringar eller ventilstyrningar.
Det senare om det blåryker MER när du släpper på gasen i 50 -70 km/t.

Att varningslampan för oljetryck lyser kan bero på:
Dåligt oljetryck p g a slitna lager i motorn.
Oljetryckskontakten defekt.
För tunn olja - prova med helsyntet 20W50.

Det är inte svårt att byta lambda sonden.
De lambdasonder jag bytt har jag använt hylsa till SAAB 2-takt tändstift = lång hylsa 26 mm.
Lambdasonden styr bränsleblandningen - defekt sond kan leda till hög bränsleförbrukning.

Jag gissar att din Ford Galaxy är en stor amerikansk bil med V8-motor.
Inte speciellt svår motor att renovera.
Men stora och tunga delar.
För byte ventilstyrningar måste du nog lämna in de lösa topplocken.
Byta vevlager går bra med motorn på plats - men ramlager måste du lyfta ur motorn.
Byta kolvringar går bra med motorn på plats.
Är den mycket sliten bör du hona cylinderloppen och byta även kolvarna.
Passa på och kolla oljepumpens kondition när/om du har oljetråget nere.
På vissa oljepumpar kan man plana locket, om dreven slitit in sig i locket, så att oljetrycket blir lågt.

För övrigt beror det på vilken kondition du vill ha på motorn.
Kanske byta kamkedja, kedjesträckare, kamaxel, lyftare och vipparmar.

Ett råd: vänta tills motorn är kall med att demontera insugsröret.
Kan vara av aluminium och slå sig om det demonteras varmt(har erfarenhet).

Lycka till.
Citera
2020-11-09, 04:58
Medlem
Citat:
Jag kollar på symbolerna och det är oljesymbolen.

Du menar att det är en tydlig symbol på locket som bild nr två här typ: https://www.fordmpv.com/smf2/mk3-ford-galaxy-smax-common-faults-and-problems/ford-galaxy-engine-bay-(mk3)-2-0tdci/
(Nu är det där en dieselmotor men ändå.)
Då ska du ju ha fyllt på rätt ställe, ja. Då blir det ett smärre mysterium var FEM liter olja har tagit vägen utan att vare sig läcka ut eller synas i avgaserna! Konstigt också att en bara sju år gammal bil med blygsamma 17 000 mil skulle vara så sliten i motorn. Men menar du med "hoppa över servicen" att du inte bytt olja och filter en enda gång på fyra år och x antal tusen mil så kanske då...

Bilmeckarna som kollat på bilen, har de verkligen inte nämnt någon om avgaserna?
Citera
2020-11-09, 15:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
1 , oljelampan som lyser till och från är glappkontakt eller givaren som är kass , = billigt att fixa
2, högst troligt när motorn rycker är att luftmassemätaren behöver bytas , eller att elgasspjället behöver rengöras från olja , lamdasonden är det inte !!!!! då du kan koppla bort den helt och motorn går bra ändå , fast drar mer bensin bara .....
3 , oljeförbrukningen ????? ford !!!! tja ryker den inte blått i avgasröret som ett oljeverk , så har du en motor som läcker olja någonstans , så en felsökning på detta är prio 1

så bilen är en ford med allt vad det innebär , men den behöver en genomsyn helt klart , tips be mekanikern kolla om den läcker i packboxarna fram /bak på vevaxeln , och runt ventilkåpan

Jag skall till Ford nästa Onsdag. De får felsöka mm.
Jag har lärt mig lite mer om lambdasonder och katalysator, hur de påverkar varandra och lite mer om kolvar och vette sjutton allt vad ni skrivit om här inne. Saker jag aldrig hört talas om ens.Vart allt sitter vet jag inte.
Att titta under motorhuven har varit som kinesiska för mig. Är rättare sagt.
Citera
2020-11-10, 12:45
Medlem
gabrielle2s avatar
Det blev den 8/12 bilen skall lämnas in på Ford.
Kan även köra dit den nu och ha den stående där till den 8/12.
Felsökning och eventuellt mekanisk undersökning. Beror på.
Skulle få ett kostnadsförslag på reparationer.
Blir det för mycket satsar jag nog på en annan Ford.
Oljeförbrukningen är det största problemet.
Kan vara fel på cylindrar i motorn.
Kolvringar, lambdasond, katalysator och hela skiten.
Ingen rolig julklapp direkt.Men, men så ligger det till.
Ska lära mig lite mer om de här sakerna.
Börjar bli intresserad utav allt under huven.
Citera
2020-11-10, 14:36
Medlem
elbels avatar
Är inte ferrarisond bättre?
Citera
2020-11-10, 15:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Är inte ferrarisond bättre?
Jag överlåter allt till Ford nu.
Tänker inte hålla på att anlita billiga mekaniker o dyligt mer.
Ford får ge kostnadsförslag mm.
Jag förstår att det förmodligen blir en dyr historia.

Sett här vad alla skrivit om eventuella fel mm.
Har lärt mig en hel del och kunde till och med beskriva eventuella fel på olika delar.
Kund sätta namn på saker tack vare alla här i tråden.
Tacksam för det.
Kände mig inte helt dum idag iallafall.
Citera
2020-11-10, 19:46
Medlem
elbels avatar
Citat:
Jag överlåter allt till Ford nu.
Tänker inte hålla på att anlita billiga mekaniker o dyligt mer.
Ford får ge kostnadsförslag mm.
Jag förstår att det förmodligen blir en dyr historia.

Sett här vad alla skrivit om eventuella fel mm.
Har lärt mig en hel del och kunde till och med beskriva eventuella fel på olika delar.
Kund sätta namn på saker tack vare alla här i tråden.
Tacksam för det.
Kände mig inte helt dum idag iallafall.

Läs felkoder som någon sa!
Köp en felkodsläsare, lika viktig som bilbältet!

Gör ett clear flood mode compression test, googla hur man gör på din modell. Tar mindre än 5 min

Haka inte upp dig på lambdasond!
Byt luftfilter och stift om du inte gjort det sen 2016

När du kollar oljan så låt bilen stå någras minuter så oljan hinner sjunka ner

Öppna på locket till kylvätskan, den ska inte vara någon gegga

Är oljan helt svart? Luka på oljeförpackningen och oljestickan, luktar det likadant?
Din sticka borde lukta bensin med tanke på symtomen

edit se ovan
Senast redigerad av elbel 2020-11-10 kl. 20:14.
Citera
2020-11-10, 21:11
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Läs felkoder som någon sa!
Köp en felkodsläsare, lika viktig som bilbältet!

Gör ett clear flood mode compression test, googla hur man gör på din modell. Tar mindre än 5 min

Haka inte upp dig på lambdasond!
Byt luftfilter och stift om du inte gjort det sen 2016

När du kollar oljan så låt bilen stå någras minuter så oljan hinner sjunka ner

Öppna på locket till kylvätskan, den ska inte vara någon gegga

Är oljan helt svart? Luka på oljeförpackningen och oljestickan, luktar det likadant?
Din sticka borde lukta bensin med tanke på symtomen

edit se ovan
Tack!
Jag litar inte på att jag klarar sådana saker.
Vet inte ens vad jag skall sätta en felkodsläsare.
Har sett att mekaniker öppnat något under ratten med en massa kablar. Är det stället man placerar en sådan?
Ja oljan är svart. Syns på stickan. Inte tänkt på att lukta på stickan.
Motorlampan har även den lyst av och till men mekonomens mekaniker slog av den efter att ha kollat antagligen med en felkodsläsare.
Tycker att det är underligt också. Hur sjutton skall man då veta om det är allvar eller inte när den lyser.
Har inte kollat efter gegga i kylvätskan. Ska kolla det i morn.

Känner att det känns tryggast att lämna Forden till de som är inriktade på just Ford.

Tänkt på det här med oljan som försvinner och som någon skrev så måste den ju hamna någonstans när inte tanken läcker.
Såg på google att det kan vara motorn som
förbränner oljan och att cylindrar kan vara trasiga. Något sådant stog det.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-11-10 kl. 21:16.
Citera
2020-11-14, 01:39
Medlem
Citat:
Vet inte ens vad jag skall sätta en felkodsläsare.
Har sett att mekaniker öppnat något under ratten med en massa kablar. Är det stället man placerar en sådan?
De sitter på lite olika ställen beroende på vilken bil du har. Vet inte om det är någon större idé att investera i en felkodsläsare om du ligger på den här kunskapsnivån när det gäller bilar. Du kommer bara att få en massa uppgifter du inte förstår dig på ändå... Ingen kompis med bilkunnig pojkvän som har lust att hjälpa till?

Citat:
Motorlampan har även den lyst av och till men mekonomens mekaniker slog av den efter att ha kollat antagligen med en felkodsläsare.
Tycker att det är underligt också. Hur sjutton skall man då veta om det är allvar eller inte när den lyser.
Just avdelningen "uppgifter du inte förstår dig på"... Det beror helt på vad felet är. Vissa fel är interimma, dvs tillfälliga, men lagras ändå. Felkod på det kan man mycket väl släcka. Motorlampan kan lysa för massor av grejer. Det behöver inte vara ett jätteallvarligt fel som gör att bilen totalhavererar inom tio mil...

Citat:
Tänkt på det här med oljan som försvinner och som någon skrev så måste den ju hamna någonstans när inte tanken läcker.
Såg på google att det kan vara motorn som
förbränner oljan och att cylindrar kan vara trasiga. Något sådant stog det.

Ursäkta, men vad är det för "tank" som du envisas med? I alla moderna bilar så befinner sig alltså oljan inuti motorn och cirkulerar där. Separat tank för stänksmörjning med olja har inte använts sedan nittonhundrafrysitfast...
Antar att du menar att MOTORN inte läcker! Och det tror jag nog också, bilmeckarna som öppnat huven borde ha reagerat på om det var nersölat med olja under motorn om det läckt ut fem liter...!
Det här med att det kan vara motorn som förbränner oljan är just det flera av oss har försökt att förklara i tråden! Har vi uttryckt oss så klumpigt att det inte gick fram? Där har vi då problemet att det borde synas i avgaserna. Kanske inte ett atombombsmoln eller att de skulle varna på radion för skogsbrand..., där överdriver vi för att vara lite roliga, men helt klart mörkare avgaser. (Fast det borde också en normalbegåvad bilmeck ha sett vid undersökning...)
Citera
2020-11-14, 11:26
Medlem
PeterNosters avatar
Vad kan hända vid trasig topplockspackning?
Kan oljan ta sig in kylsystemet så att vattnet försvunnit via expansionskärlet
så att det nu finns 5 liter olja i kylaren?
Citera
2020-11-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad kan hända vid trasig topplockspackning?
Kan oljan ta sig in kylsystemet så att vattnet försvunnit via expansionskärlet
så att det nu finns 5 liter olja i kylaren?

Nej, inte om du på fullt allvar menar att oljan på något sätt skulle tränga undan vattnet och lägga sig bekvämt tillrätta som en vätska i kylaren... Tvärtom brukar olja när det blandas med kylarvätska och vispas runt i systemet bli någon slags slafsig majonäs / vispgrädde-liknande gul klet. Motorn skulle koka för länge sedan om kylarsystemet var fullt med det.

Förmodligen har det läckt in i förbränningskamrarna ändå, bara det att TS inte kan tillräckligt mycket om bilar för att veta vad som är vad bland felen och hur olika problem yttrar sig och hänger ihop, eller minst lika viktigt INTE hänger ihop... Ligger du på vägarna i 60 mil i förmodligen hög fart( motorväg? ) kanske du trots allt inte tänker på att avgaserna är mörkare än vanligt. Ivf inte om du är en kvinna med i princip inga motorkunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in