2020-11-07, 00:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Det du kan göra är att ta bilen till en märkesverkstad och låta dem felsöka. När de säger vad som är fel och vad kalaset kommer kosta tackar du för dig och betalar endast för felsökningen (ibland behöver man inte ens betala för det om man har tur). Sen hittar du en pålitlig billig verkstad, kolla omdömen på Google, och låter dem fixa felen istället.
Ja tack! Skall nog göra så istället.
Har varit till mekonomen alltid men testade en ny mekaniker. Billigare, men kanske inte lika bra trots allt.
Vill besikta den först. Få lite hum om vad som skall åtgärdas.
Blir det åt helskotta dyrt är det kanske inte någon ide ens att fixa det.
Citera
2020-11-07, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Min Ford Galaxy har börjat rycka och jag får inte upp farten riktigt när jag gasar.
Någon har sagt att det kan vara lambdasonden. Vad sjutton det nu är.

Skulle kunna vara, baserat på felbeskrivningen. Men, utan att kunna ett piss om just Ford Galaxy..., så tycker jag att det borde märkas i bränsleförbrukningen. En felaktig lambdasond fuckar upp blandningen mellan luft och bränsle. De fungerar på så vis att de mäter avgaserna. Sitter på avgasröret. Oftast en främre och en bakre. Den främre styr blandningen och den bakre kontrollerar att det blev rätt, kan man säga lite förenklat.

Citat:
Till saken hör också att bilen slukar olja.
Oljelampan lyser ibland och ibland inte.
Hör det ihop?

Bör inte bli så om det bara var lambdasondfelet. Ser längre ner i tråden att du fick fylla på olja 4-5 gånger på 60 mil. Ja, jo..., men HUR MYCKET varje gång? Det har folk frågat redan i tråden utan att du svarat på det. Går inte att ge ett vettigt råd innan dess... Handlar det om 4-5 LITER olja är det som folk redan varit inne på så att motorn är helt nedsölad med olja eller ett svart moln efter bilen.

Citat:
Ibland fungerar bilen helt perfekt. Inga ryckningar eller konstigheter vid gasning.
Mmm, beror lite på vad det nu är då... Någon nämnde tändspole. Skulle jag också kunna tänka mig. Kanske glapp i några kablar / anslutningar som kommer och går? (Däremot ska inte heller det påverka oljan.)

Citat:
Är det lätt att byta lambdasonden själv?
Njaenja..., är du en tjej med i princip noll erfarenhet av att mecka ska du nog inte börja i den ändan...
Apropå det så är det tyvärr bara att acceptera. Du kan inte det här. Lämna över till en som kan, även om det känns surt att det i 99 fall av hundra kommer att vara en man som pratar över ditt huvud om tekniska saker. Du är säkerligen bra på saker han inte kan!

Citat:
Är det dags att skrota bilen.
Måste hela motorn bytas osv.
Dyra reparationer osv.
KAN vara så illa att det är ett omfattande ingrepp som är rejält dyrt, ja. Med tanke på det mystiska oljeläckaget. En till sak som du inte svarat på är vilken årsmodell bilen är och hur långt den har gått. Att du köpte den begagnad 2016 säger liksom ingenting...
Citera
2020-11-07, 09:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Skulle kunna vara, baserat på felbeskrivningen. Men, utan att kunna ett piss om just Ford Galaxy..., så tycker jag att det borde märkas i bränsleförbrukningen. En felaktig lambdasond fuckar upp blandningen mellan luft och bränsle. De fungerar på så vis att de mäter avgaserna. Sitter på avgasröret. Oftast en främre och en bakre. Den främre styr blandningen och den bakre kontrollerar att det blev rätt, kan man säga lite förenklat.

Bör inte bli så om det bara var lambdasondfelet. Ser längre ner i tråden att du fick fylla på olja 4-5 gånger på 60 mil. Ja, jo..., men HUR MYCKET varje gång? Det har folk frågat redan i tråden utan att du svarat på det. Går inte att ge ett vettigt råd innan dess... Handlar det om 4-5 LITER olja är det som folk redan varit inne på så att motorn är helt nedsölad med olja eller ett svart moln efter bilen.

Mmm, beror lite på vad det nu är då... Någon nämnde tändspole. Skulle jag också kunna tänka mig. Kanske glapp i några kablar / anslutningar som kommer och går? (Däremot ska inte heller det påverka oljan.)

Njaenja..., är du en tjej med i princip noll erfarenhet av att mecka ska du nog inte börja i den ändan...
Apropå det så är det tyvärr bara att acceptera. Du kan inte det här. Lämna över till en som kan, även om det känns surt att det i 99 fall av hundra kommer att vara en man som pratar över ditt huvud om tekniska saker. Du är säkerligen bra på saker han inte kan!

KAN vara så illa att det är ett omfattande ingrepp som är rejält dyrt, ja. Med tanke på det mystiska oljeläckaget. En till sak som du inte svarat på är vilken årsmodell bilen är och hur långt den har gått. Att du köpte den begagnad 2016 säger liksom ingenting...

Jag fyllde nog i ganska så mycket olja varenda gång, men stickan visade hela tiden att det måste fyllas på och inga svarta moln heller.
Kollat upp årsmodellen. Det är 2013.
Hur långt den har gått skall jag kolla upp.

Forden har fungerat väldigt bra men har nu börjat bete sig underligt.
Har varit hos bilmekaniker, två stycken, och de har sagt båda två att det inte varit ett större problem vad gäller oljelampan som lyser av och till.
De har fixat så att lampan slutat lysa men nu har den som sagt var lyst hela tiden.
Jag har läst på lite om lambdasonden och tydligen brukar man ha två t,o,m och det stod också att om det är fel på lambdasonden ger den fel signaler.
Kanske de har visat fel signaler så att jag hällt i för mycket olja.

Nej jag tänker verkligen inte ge mig på att byta lambdasonden. Jag kan inte ens byta en trasig lampa.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-11-07 kl. 09:04.
Citera
2020-11-07, 09:44
Medlem
Baalzamons avatar
Om det är en 2013 kan du koppla in en (bra) felkodsläsare och läsa ut enormt mycket intressant data. Förutom de vanliga felkoderna kan du tex. kolla vad du får för värden från de båda lambdasonderna och jämföra om det verkar rimligt. Den ena mäter syrehalten i avgaserna och ställer in bränsleblandningen efter det så att katalysatorn kan rena avgaserna på ett optimalt sätt. Den andra mäter syrehalten i avgaserna som kommer ut från katalysatorn och kollar helt enkelt att den gjort sitt jobb. Men om bilen drar så enormt mycket olja, och den försvinner in i förbränningsrummen, så kommer den inte kunna förbrännas helt utan följer med ut och hamnar i katalysatorn och förstör den efterhand.
Citera
2020-11-07, 10:33
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Den har gått ca 17000 mil.
Citera
2020-11-07, 14:40
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Den har gått ca 17000 mil.
Är det Bensin eller Diesel?
Citera
2020-11-07, 15:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Är det Bensin eller Diesel?
Bensin.
Citera
2020-11-07, 15:40
Medlem
Citat:
Jag fyllde nog i ganska så mycket olja varenda gång, men stickan visade hela tiden att det måste fyllas på och inga svarta moln heller.
Kollat upp årsmodellen. Det är 2013.
Hur långt den har gått skall jag kolla upp.

Forden har fungerat väldigt bra men har nu börjat bete sig underligt.
Har varit hos bilmekaniker, två stycken, och de har sagt båda två att det inte varit ett större problem vad gäller oljelampan som lyser av och till.
De har fixat så att lampan slutat lysa men nu har den som sagt var lyst hela tiden.
Jag har läst på lite om lambdasonden och tydligen brukar man ha två t,o,m och det stod också att om det är fel på lambdasonden ger den fel signaler.

Nej jag tänker verkligen inte ge mig på att byta lambdasonden. Jag kan inte ens byta en trasig lampa.

Hur mycket är "ganska så mycket varenda gång"?

Men vi leker med tanken att det är en liter. Då har du hällt i ca 5 liter olja på 60 mil och enligt stickan så försvinner olja hela tiden.
Med denna åtgång av olja så finns det bara 2 slutsatser att dra. Antingen drar motorn olja p.g.a. kolvringar, ventiltätningar/styrningar, spricka i toppen, generalknas på vevhusventilationen.
I vilket fall som helst så resulterar detta i att varenda radiokanal skulle varna för skogsbrand där du åkt p.g.a. all rök.

Den andra slutsatsen är att du har ett externt läckage, och med 5 liter på 60 mil så är det väl i princip en stråle med olja ner i marken.

Att någon säger att det inte är några större problem att oljelampan lyser från och till är ju oroväckande. Då man inte får något svar så gissar jag att det är oljetryckslampan som lyser.

Och då du får hälla i 5 liter på 60 mil så låter det som denna givare för oljetryck fungerar utmärkt då risken att det inte finns någon olja i motorn då den lyser och kan bygga upp tryck är rätt stor.

Då du lämnar bilen för felsökning kan det ju vara läge att berätta att du får fylla i 5 liter olja på 60 mil.

Lycka till.
Citera
2020-11-08, 03:03
Medlem
Citat:

Mmm, OK. Vi får försöka reda ut det mer exakt. Om du tänker tillbaks på hur du gjorde, hade du köpt en DUNK och fyllde på från? Dvs hällde du på hela den fyra-litersdunken i motorn under den här 60 mila-färden? Eller hade du köpt en FLASKA olja (dvs en liter) och stod och slog på från den? Eller någon mittemellan-variant där du hade en halv dunk olja stående i garaget och tog med den på färden?

Citat:

Lambdasonden skickar ju inte signaler till "oljelampan" ( or99 har en poäng i att det nog bör vara oljetryckslampan..., MEN den bör ju även varna för låg oljenivå så... ) om det är så du menar.
Men som Baalzamon nämner så skulle en så extrem oljeförbrukning kunna ta död på en lambdasond. OM oljan nu försvinner in i förbränningsrummen.
Så du kan lägga både lampan och lambdasonden åt sidan ett tag. Saken är den att du får inte i mer än en viss mängd olja i motorn innan det rinner över i påfyllningshålet. Har du verkligen pytsat i FYRA LITER under den där 60 mila-färden OCH DEN OLJAN INTE ÄR KVAR I MOTORN så har du jätteproblem...!
Citera
2020-11-08, 09:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Hur mycket är "ganska så mycket varenda gång"?

Men vi leker med tanken att det är en liter. Då har du hällt i ca 5 liter olja på 60 mil och enligt stickan så försvinner olja hela tiden.
Med denna åtgång av olja så finns det bara 2 slutsatser att dra. Antingen drar motorn olja p.g.a. kolvringar, ventiltätningar/styrningar, spricka i toppen, generalknas på vevhusventilationen.
I vilket fall som helst så resulterar detta i att varenda radiokanal skulle varna för skogsbrand där du åkt p.g.a. all rök.

Den andra slutsatsen är att du har ett externt läckage, och med 5 liter på 60 mil så är det väl i princip en stråle med olja ner i marken.

Att någon säger att det inte är några större problem att oljelampan lyser från och till är ju oroväckande. Då man inte får något svar så gissar jag att det är oljetryckslampan som lyser.

Och då du får hälla i 5 liter på 60 mil så låter det som denna givare för oljetryck fungerar utmärkt då risken att det inte finns någon olja i motorn då den lyser och kan bygga upp tryck är rätt stor.

Då du lämnar bilen för felsökning kan det ju vara läge att berätta att du får fylla i 5 liter olja på 60 mil.

Lycka till.
Pinsamt att säga hur mycket olja jag förbrukade. Ungefär 5 liter.
Men det är ingen läcka.
Har gjort två felsökningar på verkstad.
Jag känner mig totalt dum i huvudet när jag skriver med er.
Har iallafall inte hällt i olja så det runnit över. Stickan har visat att jag måste fylla på.
Den skall kollas igen och nu tar jag Ford istället för andra klåpare.
Mekonomen hsr jag trott att vara bra.
Skriver här igen efter att ha kollat upp allt igen.
Jag har väl förstört hela j....a bilen.
Citera
2020-11-08, 10:33
Medlem
PeterNosters avatar
Lamda-sonden mäter syrehalten i avgaserna och styr bränsleinsprutningen.
Om den inte fungerar blir det ombesiktning eftersom avgasvärdena inte godkänns.

Oljan är ju ett mysterium.
Det rinner inte ut på marken så då hamnar den kanske i kylvattnet om topplockspackningen är paj.
Åker oljan med avgaserna ut så har du nog nu en helt förstörd katalysator.

Citat:
Nej den läcker inte olja. Kollat upp oljetanken, inget fel.

Lite oroande att du fyllt på olja i en oljetank. Var satt den? Bredvid kylaren eller....?
Isåfall har du fyllt på olja i kylaren.
Oljan hamnar normalt i ett tråg under motorn.
Citera
2020-11-08, 12:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lamda-sonden mäter syrehalten i avgaserna och styr bränsleinsprutningen.
Om den inte fungerar blir det ombesiktning eftersom avgasvärdena inte godkänns.

Oljan är ju ett mysterium.
Det rinner inte ut på marken så då hamnar den kanske i kylvattnet om topplockspackningen är paj.
Åker oljan med avgaserna ut så har du nog nu en helt förstörd katalysator.

Lite oroande att du fyllt på olja i en oljetank. Var satt den? Bredvid kylaren eller....?
Isåfall har du fyllt på olja i kylaren.
Oljan hamnar normalt i ett tråg under motorn.
Jag kollar på symbolerna och det är oljesymbolen.
Jag ska be ford kolla upp allt ni pratat om här.
Kolvsylindrar, katalysator mm
Återkommer till tråden med domen.
Bilen är fin. Bytt handbroms, bälten, tändstift, filter och saker som behövts fixat.
Vill inte sälja den. Behöver en större bil med sju säten men tänker inte lägga ut massor av pengar på den om det är stora problem.
Då måste jag helt enkelt fixa någon ny.

Nu tänker jag faktiskt lära mig mer om sylindrar hit och dit och allt jag behöver veta.
Sköta service ordentligt. Inte hoppa över osv.

Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in