• 1
  • 2
2020-11-09, 17:20
Medlem
Jag har en kapital (ca 800 000 kr och 1 000 000 kr kredit på Avanza) och jag handlar aktier varje dag. Det går bra till min ekonomi och jag klarar mina räkningar och andra utgifter. Men jag har slutat mitt jobb i 2018 och jag tjänar pengar bara på börsmarknaden.

Men jag har ett stort problem idag. Under anställdtiden när behövde jag till exempel leasa en bil eller hyra och flytta till en annan bostad och köpa saker i delbetalning funkade allt bra.
Men idag funkar ingenting till mig. Förra vecka fick jag erbjudande från Avanza att jag kan höga min kredit belopp och sänka räntan också. Jag ansökte det men det har händ så komisk till mig. De har sänkta min kredit belopp från 1 000 000 kr till BARA 1 krona istället höjning till två miljön. Det kanske är logik till dem men den är mycket löjligt till mig som hade krediten 6 år och skulle höja den till 2 000 000.

Sämsta är bostaden. Jag kan spara pengar och betala direkt på mina handlar via nät och köpa en begagnade bil istället leasing men jag kan inte hyra en lägenhet och jag har förlorat min kredit hos Avanza.

Jag kan gärna söka efter ett jobb men verkligen behöver jag inte jobbs lönen. Det räcker till mig pengarna som jag tar från stockholmbörsen. Jag har ingen barn och jag vill inte köpa en villa eller lyx bil.

Är det finns inte lösning till någon som betalar skatt på ISK konto och handlar sin ekonomi för att hen kunna leva som vanliga människor? Man måste ha en traditionellt jobb samtid?
Citera
2020-11-09, 17:37
Medlem
De anser att din ekonomiska trygghet inte är garanterad eftersom du inte har ett fast arbete. Det är ju logiskt. Det finns ingen som vet om du får 10kr eller 100000kr nästa lön och då får du inte lån eller kredit.
Om du nu är en börshaj på eget bevåg får du ju köpa sakerna kontant. Alternativt kan du försöka få ett jobb hos ett fondbolag eller skapa ett eget.
Citera
2020-11-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
De anser att din ekonomiska trygghet inte är garanterad eftersom du inte har ett fast arbete. Det är ju logiskt. Det finns ingen som vet om du får 10kr eller 100000kr nästa lön och då får du inte lån eller kredit.
Om du nu är en börshaj på eget bevåg får du ju köpa sakerna kontant. Alternativt kan du försöka få ett jobb hos ett fondbolag eller skapa ett eget.
Tack för svaret men du har förklarat mitt problem igen utan att ge en bra förslag eller hjälp. Jag vet problemet och jag har skrivit att det är logik för dem och jag vet att om man jobbar får man anställavtal och lönespecifikation och jag har en erbjudande av företaget som jobbade jag där men jag bor ensam och jag behöver inte lön varje månad därför att jag klara min ekonomi utan anställd.
Tänkte jag att finns något förslag. Till exempel man skapa ett AB och tar lön från sitt företag.
Men det är inte så enkelt tror jag.
Citera
2020-11-09, 19:05
Medlem
Duerfs avatar
Varför behöver du kredit om du kan leva på ditt sparande?
Citera
2020-11-09, 19:06
Medlem
Kolla in att skapa ett holdingbolag
Citera
2020-11-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Varför behöver du kredit om du kan leva på ditt sparande?
Jag menar kredit på köpa aktier som jag hade hos Avanza. Jag har 800 000 kronor kapital och 1 000 000 kronor kredit. Jag kunde köpa mer aktier med krediten.
Citera
2020-11-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Kolla in att skapa ett holdingbolag
Det blir så dyrt.
Citera
2020-11-09, 20:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 280S
Jag menar kredit på köpa aktier som jag hade hos Avanza. Jag har 800 000 kronor kapital och 1 000 000 kronor kredit. Jag kunde köpa mer aktier med krediten.

Vad fan menar du egentligen? Har du en miljon som inte är placerat eller har du en miljon i lån?
Citera
2020-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad fan menar du egentligen? Har du en miljon som inte är placerat eller har du en miljon i lån?
Du kan låna på dina aktier och köpa mer.
Senast redigerad av 280S 2020-11-09 kl. 22:56.
Citera
2020-11-09, 22:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 280S
Tack för svaret men du har förklarat mitt problem igen utan att ge en bra förslag eller hjälp. Jag vet problemet och jag har skrivit att det är logik för dem och jag vet att om man jobbar får man anställavtal och lönespecifikation och jag har en erbjudande av företaget som jobbade jag där men jag bor ensam och jag behöver inte lön varje månad därför att jag klara min ekonomi utan anställd.
Tänkte jag att finns något förslag. Till exempel man skapa ett AB och tar lön från sitt företag.
Men det är inte så enkelt tror jag.

Du kan väl alltid belåna dina aktier?
Citera
2020-11-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan väl alltid belåna dina aktier?
Inte nu
Citera
2020-11-10, 18:57
Medlem