Då vid linjär tvärgående acceleration av en massa relativt en annan massa, eller längsgående som inte är inom samma system(vilket är en teknikalitet som har med sammanflätning att göra, men vi bortser från det) så kommer potentialen hos massan och därmed också massan hos massan i vila att sjunka något i samma ögonblick som en minsta kraftverkan accelererar den accelererande massan, oavsett avstånd.
Kraftverkan massorna sinsemellan kommer trots att de är bundna med fiktiva krafter som verkar ögonblicken mot redan existerande potentialer i fältet ändå att förändra deras relativa förhållande i kraftverkan som beror på potentialskillnaden att vara begränsad till c, utbredningshastigheten för gravitationsvågor.
En liknelse är att en massa plötsligt uppstår från ingenstans, vilket förändrar potentialen direkt men kraftverkan sker efter utbredningshastigheten av gravitationsvågor. Signalhastigheten även hos fiktiva krafter är c, trots att individuella potentialskillnader ögonblicken förändras när en del av den totala energin hos fältet koncentreras i en punkt och tas från hela fältet samtidigt.
Effekten från potentialskillnaden är information som fortfarande är begränsad till c.
Man kan alltså inte mäta potentialskillnaden i en del, utan för att veta denna måste man ha vetskap om det totala antalet exciterade potentialer och deras kinesiska energi över hela fältet.
Det är viktigt att få sagt att observatören i ett system likt detta måste utgöras av masscentrum och att verkan fortfarande har en signalhastighet med c, att system med konserverade fiktiva krafter inte utövar verkan i sig utan det är den verkan som förändrar ett annars konstant förhållande i ett sådant system som utgör effekterna som är relevanta i denna kontexten.
Notera även att det finns skalärpotential likt laddning och vektorpotential.
Laddningens skalärpotential med Coulombkraften är t.ex. inte kvantiserad, likt en fiktiv kraft, medans magnetfältet är kvantiserat med sin vektorpotential.
Det här är som du ser otroligt komplicerat och det är mer komplicerat när det kommer till det elektromagnetiska fältet då det är så många komponenter som samverkar på så många olika sätt, många av dem som vi inte ens förstår. Jag kan omöjligen ge någonting annat än ett ytterst förenklat svar.
Men det skulle inte spela någon roll vilken av laddningarna som accelererade eller var i "vila" för att de skulle kunna observera varandras magnetfält. Det blir dock lite abstrakt då bägges magnetfältskomponent skulle breda ut sig om någon av dem accelererade mot den andre, och denna effekten skulle ske direkt men observationen av den skulle endast kunna ske med c vilket är samma hastighet som dess verkan förmedlas, så den effekten är dold där.
En laddad partikel som accelererar förbi en annan laddad partikel beter sig på vissa sätt som fotoner. Observationsvinkeln avgör hastighetskomponenten i de olika dimensionerna så laddningsdensiteten och därmed strömdistrubitionen och magnetfältsfluxets densitet och krökning.
Men det elektromagnetiska fältet är konstigt på sätt man inte kan ana där t.ex. magnetfältet endast verkar på andra partiklar vid, jag minns inte men antingen parallell eller longitudiell rörelse medans det elektriska fältet är motsatsen. Så en laddning i ett elektromagnetiskt fält skulle röra sig i en cirkel när vinkeln mot källan förändras så den elektriska och magnetiska komponenten skiftar dess verkan.
Därutöver så sker dessa "retarded"-effekter inte om accelerationen sker av Coulombkraften då den på samma sätt som gravitationen är konserverad.
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om just den frågan. Det är en 200+ år gammal diciplin som det fortfarande finns enormt många olösta frågor kring. Kika på instabiliteter inom plasmafysik t.ex. och gauge korrigering kring alla teorier som omfattar elektromagnetism. Där "gauge" är ett häftigt ord för "frihetsgrader" som är ett häftigt ord för "egenskaper", vilka det finns mängder av som samverkar med en dynamik som vi har ganska dålig koll på. Maxwells ekvationer och Einsteins häftiga vektorer med bjällror i all ära, men trots stt de är komplicerade teorier så är de väldigt förenklade och många uteslutna faktorer.
Jag kan fortsätta, men en sista sak jag måste betona extra tydligt är att dessa fenomen, t.ex. potentialerna, uppkommer när nya excitationer koncentrerar energi från dess fält runt en partikel. Som från att en oladdad partikel sönderfaller till en laddad och annat. Annars är det endast indirekt som just potentialen påverkar observationer.
När det kommer till andra "retarded" fenomen, position, tid osv. så följs de inte av fundamentala frågor om verkan eller signalhastighet snabbare än c, utan mer att ingen observatör kan säga någonting bestämt om någonting annat som är universellt sant, utan varje observatör existerar inom sin egna händelsehorisont och har sin egna unika värld som skiljer sig från alla andras.
Även Lorentzinvarianta fenomen omfattas av detta, både genom dessa mekanismer men även då formalismen är grundad i Maxwells förenklingar och gaugekorrigering som Einsteins tensorer bygger på med samma och fler inneboende problem som därefter Lorentz hanterar med sin gaugekorrigering, men med andra förenklingar och inneboende problem. Att "gauge korrigera" betyder i princip "teorin är fel här så vi döljer det", utan motivering.
Så säger någon att E och B är variant medans Lorentzkraften är invariant så är det egentligen inte så. Det är bara gaugefixat och observationens signalhastighet är densamma som verkans signalhastighet.
Nästan all fysik fungerar så här. Det är ett rum, en mångfald, den kan vara krökt och ha en topologi. Därutöver så har man en massa häftiga tensorer som sträcker sig från skalärer, alla möjliga häftiga vektorer som definierar olika egenskaper, kombinationer av vektorer, vektorer blandade med skalärer, vektorer vars verkan beror på omgivningen likt det den verkar på, topologin eller annat, därutöver komplicerade tensorer med mängder komplicerade komponenter för interaktioner, topologi, transformationer och allt möjligt. Allt detta kallas "tensorer" och är linjära beskrivningar av vad någonting är och vad det gör med någonting annat beroendende på saker. "Linjära kartor/avbildningar". En beskrivning av vad någonting är beroende på vad och hur det förändrar någonting annat beroende på någonting. Allt detta är antingen punkter i fält som också har gemensamma egenskaper eller individuella delar likt partiklar.
Det som kallas "rum" och "dimensioner" kan lika gärna kallas för fält. Transformationer beskriver verkan för en observatör och är egentligen en beskrivning av hur vinklar och hastighet påverkar tensorer och vektorer.
Allt som inte kan lösas med tensorer löses med topologi, lokala strukturer i rummet, vilka är bundna till häftiga vektorer likt spinorer. Allt detta behandlas på olika modeller av rum. Vissa med tid, vissa med krökning, vissa plana, vissa projektioner av andra rum som innehåller vektorer med många frihetsgrader som symboliserar sannolikheter, vissa riktiga observationer.
All verkan som sker är energi över tid eller momentum över längd, som är samma sak. Energi kan vara potentiell eller kinetisk, momentum är kopplad till kinetisk energi och består av kinetisk potentiell energi.
Det är i princip 97% av all fysik. 1% är tid och/eller avstånd. 1% är entropi och 1% återstår till någonting jag missat.
Jag hoppas jag åtminstone snuddade vid dina frågor, men det här är enormt komplicerat så även om dina frågor är formulerade kort så är de såpass generella och beror på så mycket beroende på svarer du önskar. Så missade jag bollen helt så specificera gärna närmre vad du undrar.
(Jag känner Osmiumkaka stå och kika över axeln på mig och kan känna en aura av "nja..." tillsammans med en delad ömsesidig ödmjukhet inför att det här inte är lätt.

)