Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Jag har verkligen ingen diagnos. Jag blir bara så less på sanslös extrapolering.
Nu drar du till med 7000 månadsskiftet november-december.
Det behöver så avlida 47 personer varje dag från och med i morgon för att det ska inträffa.
Är det rimligt tycker du? Eller drog du bara fram en jämn siffra ur arslet?
Jag föreslår att du ritar upp hur du tror att kurvan över döda kommer utveckla sig de närmsta månaderna och så integrerar du fram ditt antal.
Din nuvarande metod verkar faktiskt helt värdelös om jag ska vara ärlig.
Om du less på extrapolering kanske du ska hålla dig borta från att diskutera trender och händelseutveckling.
Så här pekar trenderna just nu. Ritade två olika linjer beroende på hur långt bakåt i tiden man vill basera prognosen på.
https://imgur.com/a/w9SLyxD
Varsågod att integrera om du vill, men jag tycker det blir lite väl analt och petigt att göra matematiska beräkningar på så pass grova skattningar.
Jag gissar att du nu istället övergår till att diskutera orsaker till varför vi inte kommer fortsätta i samma trendriktning så jag går händelserna lite i förväg och hänvisar till hur att vi fortfarande inte sett smittspridningen avta och därmed bedömer jag att dödligheten kommer följa samma riktning i minst 2 veckor framåt. Det är nämligen den fördröjning som verkar föreligga mellan smittspridningen och dödligheten, 2-3 veckor.
Och de närmaste månaderna får du filosofera över själv. Jag vågar inte spekulera så långt fram i tiden.