2020-11-10, 10:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Glöm inte Australien. De håller på öppna upp sen i fredags och det går tydligen jätte bra.

Australien ligger på det södra halvklotet. Det är lågsäsong för SARS-COV2 där nu.
Citera
2020-11-10, 10:11
Medlem
Citat:
Det finns absolut ingenting som tyder på att smittspridningen är beroende av väder.
Mitt i förra sommar smittspridningen var jätte hög i länder som Iraq och Libanon när det var 50 grader varm.
Däremot Lockdown och strikta restriktioner har visat sig att ha god effekt på att minska smittspridningen.
Håll dig till fakta.
Det är inte kylan i sig som underlättar smittan utan torr luft. Uppvärmning och även AC nedkylning innomhus orsakar torr inomhusluft. Därför gick Florida upp under högsommaren.
Citera
2020-11-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej, men att viruset trivs bättre i svalare miljöer är konstaterat.
Också torrhet, torrhet som uppstår i svala miljöer eller i vissa varma.
Håller med dig om lockdown och strikta restriktioner, men kan inte titta åt andra sidan gällande pausen kring 1a och 2a vågen som hela världen upplevde och den skedde för en majoritet under sommaren.
Så var det i Europeiska länder. De införde Lockdown i våras och upplevde en fenomenal minskning av smittspridningen under sommaren.
Så fort de öppnade igen, speciellt de öppnade skolor i början sv hösten som Sverige då tog smittspridningen fart.
Den haft ingenting med värme och sommar att göra.
Här kommer grafen för smittspridningen i Irag. Man kan se tydligt att smittspridningen var hög mitt i sommaren.
Det finns flera exempel från olika länder där smittspridningen varit hög mitt i sommaren både latin amerikanska och länder från mellan östern och inte minst USA.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iraq/
Citera
2020-11-10, 10:13
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Australien ligger på det södra halvklotet. Det är lågsäsong för SARS-COV2 där nu.

Ja och just därför har Australien planerat sin strategi väldigt genomtänkt och metodiskt hela vägen. Deras ekonomi kommer att återhämta sig snabbt då det bland annat kommer spridas en optimism genom landet nu istället för långtidssjuka och långtidsskador. Snart vaccin också. Snyggt skött Australien!
Citera
2020-11-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har verkligen ingen diagnos. Jag blir bara så less på sanslös extrapolering.

Nu drar du till med 7000 månadsskiftet november-december.

Det behöver så avlida 47 personer varje dag från och med i morgon för att det ska inträffa.

Är det rimligt tycker du? Eller drog du bara fram en jämn siffra ur arslet?

Jag föreslår att du ritar upp hur du tror att kurvan över döda kommer utveckla sig de närmsta månaderna och så integrerar du fram ditt antal.

Din nuvarande metod verkar faktiskt helt värdelös om jag ska vara ärlig.

Om du less på extrapolering kanske du ska hålla dig borta från att diskutera trender och händelseutveckling.

Så här pekar trenderna just nu. Ritade två olika linjer beroende på hur långt bakåt i tiden man vill basera prognosen på.
https://imgur.com/a/w9SLyxD

Varsågod att integrera om du vill, men jag tycker det blir lite väl analt och petigt att göra matematiska beräkningar på så pass grova skattningar.

Jag gissar att du nu istället övergår till att diskutera orsaker till varför vi inte kommer fortsätta i samma trendriktning så jag går händelserna lite i förväg och hänvisar till hur att vi fortfarande inte sett smittspridningen avta och därmed bedömer jag att dödligheten kommer följa samma riktning i minst 2 veckor framåt. Det är nämligen den fördröjning som verkar föreligga mellan smittspridningen och dödligheten, 2-3 veckor.

Och de närmaste månaderna får du filosofera över själv. Jag vågar inte spekulera så långt fram i tiden.
Senast redigerad av L.D. 2020-11-10 kl. 10:30.
Citera
2020-11-10, 10:16
Medlem
Citat:
Enligt den teorin då ska viruset vara utrotad i Indian då ?
Tydligen det går ner åt men de hår åt vinter som vi gör.

Du behöver läsa på epidemiologi. Influensa liksom alla luftvägsinfektioner är tydligt säsongs- och väderassocierat, men det betyder inte att länder runt ekvatorn är fria från dessa virus. Tror du att det är 0 eller 1 som gäller?
Citera
2020-11-10, 10:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Covidrelaterade dödsfall de sista sju dagarna (per miljon inv):

124,5 Tjeckien
113,6 Belgien
62,6 Ungern
61,2 Bulgarien
58,0 Kroatien
57,1 Polen
54,6 Frankrike
44,6 Italien
44,5 Rumänien
37,6 Spanien
36,2 Portugal
35,1 UK
33,7 Holland
27,0 Ukraina
26,7 Slovakien
17,6 Grekland
15,9 Ryssland
11,0 Tyskland
7,8 Serbien
4,6 Sverige
4,0 Danmark

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det blir mer rättvisande om du gör dina beräkningar efter kl 14.00 idag. Just saying.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-11-10, 10:31
Bannlyst
Jag slarvade lite när jag läste nyheten att 1/5 av dom testade i Stockholm bar på Covid-19 och drog lite förhastade slutsatser, jag antar att den enda slutsatsen man kan dra är att den ökar i Stockholm?
Om vi skulle spekulera, hur många tror ni haft Covid-19 i Stockholm vid det här laget? Är vi fortfarande runt 20% som man pratade om för evigheters evigheter sen eller är det snarare 30% nu eller ännu fler?
Citera
2020-11-10, 10:40
Medlem
Att kunna skydda riskgrupper mitt under en pandemi är en myt och saknar vetenskaplig grund.
Här är varför:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.06.20226894v1
Citera
2020-11-10, 10:40
Medlem
Citat:
Så var det i Europeiska länder. De införde Lockdown i våras och upplevde en fenomenal minskning av smittspridningen under sommaren.
Så fort de öppnade igen, speciellt de öppnade skolor i början sv hösten som Sverige då tog smittspridningen fart.
Den haft ingenting med värme och sommar att göra.
Här kommer grafen för smittspridningen i Irag. Man kan se tydligt att smittspridningen var hög mitt i sommaren.
Det finns flera exempel från olika länder där smittspridningen varit hög mitt i sommaren både latin amerikanska och länder från mellan östern och inte minst USA.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iraq/

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.03.20225581v2.full.pdf

Och vad ser du i USA och Kanada under hösten? Ökning eller minskning? Vad ser du i Brasilien nu? Argentina? Vad ser du I Europa, Marocko, Libyen? Sydafrika, Namibia, Zimbabwe?
Citera
2020-11-10, 10:46
Medlem
Citat:
Att kunna skydda riskgrupper mitt under en pandemi är en myt och saknar vetenskaplig grund.
Här är varför:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.06.20226894v1

Om så skulle det vara en åldersoberoende incidens. Är det så tycker du?
Citera
2020-11-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det blir mer rättvisande om du gör dina beräkningar efter kl 14.00 idag. Just saying.🙋🏼‍♀️

Ja, Sverige bör åtminstone kunna ta sig upp till en "hedrande" tredjeplats på listan efter kl 14. Nästa vecka toppar vi. Go Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in