2020-11-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Glöm inte Australien. De håller på öppna upp sen i fredags och det går tydligen jätte bra.

Jag hoppas att du skojar!
Citera
2020-11-10, 09:52
Medlem
Citat:
Glöm inte Australien. De håller på öppna upp sen i fredags och det går tydligen jätte bra.

Australien också.
De har skött sig exemplariskt.

Lite gnäll från medborgarna men nu har de ju inte ett enda case..
Citera
2020-11-10, 09:53
Medlem
Jul/Nyår skulle ju vara en perfekt tid att minska smittan i hela Europa, helgerna infaller samtidigt i alla länder, många är lediga ändå, så den ekonomiska påverkan bör vara liten.

*Stanna hemma order
*Stäng alla icke essentiella butiker
*Ge folk ledigt alla klämmdagar

Om detta görs oavsett ländernas nuvarande smittnivå, så skulle det ge alla länder en bra utgångspunkt för smittspårning under våren.
Citera
2020-11-10, 09:54
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
42.000 testade är väl en ganska hög siffra? Det rör sig väl orimligen bara om folk med symptom eller särskilda funktioner? Någon slutsats av detta måste man väl kunna dra, varför annars rapportera om den överhuvudtaget?
Därför att det säger något om hur många med allmänna förkylningssymptom - som alltid ökar såhär års - faktiskt har Covid-19.

För att testningen ska kunna ses som ett mått på graden av smitta i samället i stort skulle den ju behäva göras helt slumpmässigt, vilket är motsatsen till vad som faktiskt sker.

edit: äh.
Senast redigerad av Villon 2020-11-10 kl. 09:58.
Citera
2020-11-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De har sommar nu, inga problem.
Det finns absolut ingenting som tyder på att smittspridningen är beroende av väder.
Mitt i förra sommar smittspridningen var jätte hög i länder som Iraq och Libanon när det var 50 grader varm.
Däremot Lockdown och strikta restriktioner har visat sig att ha god effekt på att minska smittspridningen.
Håll dig till fakta.
Citera
2020-11-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nej, min slutsats är att flockimmunitet aldrig kan uppnås eftersom immuniteten avtar snabbare än en tillräcklig andel av befolkningen smittas.
Hehe, ok... Om din "beräkning" var tänkt som stöd till din teori om att flockimmunitet aldrig kan uppnås behöver du nog fila lite på räkneexemplet 🙂. Helt fantastiskt vilken låg IQ-nivå det är på denna tråd.
Citera
2020-11-10, 09:59
Medlem
Citat:
Det finns absolut ingenting som tyder på att smittspridningen är beroende av väder.
Mitt i förra sommar smittspridningen var jätte hög i länder som Iraq och Libanon när det var 50 grader varm.
Däremot Lockdown och strikta restriktioner har visat sig att ha god effekt på att minska smittspridningen.
Håll dig till fakta.

Jo det finns det.

UV-strålning. luftuktighet och värme är en klar faktor. Finns många publikationer i ämnet.
Citera
2020-11-10, 10:01
Medlem
Citat:
Håll dig till fakta.

Nej, men att viruset trivs bättre i svalare miljöer är konstaterat.
Också torrhet, torrhet som uppstår i svala miljöer eller i vissa varma.
Håller med dig om lockdown och strikta restriktioner, men kan inte titta åt andra sidan gällande pausen kring 1a och 2a vågen som hela världen upplevde och den skedde för en majoritet under sommaren.
Citera
2020-11-10, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Därför att det säger något om hur många med allmänna förkylningssymptom - som alltid ökar såhär års - faktiskt har Covid-19.

För att testningen ska kunna ses som ett mått på graden av smitta i samället i stort skulle den ju behäva göras helt slumpmässigt, vilket är motsatsen till vad som faktiskt sker.

edit: äh.

Okej, ja jag hade kanske hoppats på att man vid det här laget hade kunnat urskilja vilka som bara var lite snuviga och vilka som hade mer Covid-19 specifika symptom innan man testade dom.

Men då förstår jag, vi står kvar och stampar och vet inte mycket mer nu än i våras om hur många som haft Covid-19, trots alla tester.
Citera
2020-11-10, 10:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Håll dig till fakta.
Ingenting?
När man når en medeltemperatur upp mot en fem-tio grader, när våren kommer, börjar antalet coronafall i stort sett försvinna. Med covid-19 finns det inget skäl att tro, vetenskapligt, att det skulle bete sig olika vad det gäller värme.
Nicklas Sundell, infektionsläkare och virusforskare på Sahlgrenska.
Citera
2020-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo det finns det.

UV-strålning. luftuktighet och värme är en klar faktor. Finns många publikationer i ämnet.
Enligt den teorin då ska viruset vara utrotad i Indian då ?
Tydligen det går ner åt men de hår åt vinter som vi gör.
Citera
2020-11-10, 10:06
Bannlyst
Är det inte mer inne vs ute som påverkar spridningen snarare än antal plusgrader?
Dvs inomhus sämre klimat, sämre ventilation etc.

(spekulerar jag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in