2020-11-07, 09:16
Medlem
Det vankas bullmarket 2021
När det går bra för marknaden så dyker det även upp massor av till synes välpolerade projekt för att scamma folk på pengar. Och nytt folk har ofta dålig koll. De tror att allt är lika legit som BTC. Så hur undviker vi att ramla i den fällan?

Många har dålig koll på vad som är legit eller shitcoin. Det finns ju tusentals ”coins” eller rättare sagt tokens att välja mellan. Omöjligt att göra en lista, men vissa principer kan vi enas om gör det lättare att utesluta om det är legit eller shit.

Grundare
Är grundarna/devs öppna med vilka dem är. Är de hemliga/inte vill säga vilka dem är bör starka varningsklockor ringa. Det funkade för BTC som var först, men annars har nästan alla ”anonyma” projekt varit scams. Varför? De vill inte ha folk/myndigheterna efter sig efter de exit-scammmat.

Gå in på deras hemsida och kolla vilka som jobbar med projektet, vad gjorde de innan? Hur ser deras historia ut? Linkedin, googla deras namn etc.

Tokenomics
Majoriteten av kryptos som går att köpa/sälja är tokens. Vad har din token för syfte? Varför behövs den? Finns massor av tokens som har dåligt/lite/inget syfte, det gör att det är ganska värdelöst att köpa sådana ur investeringssynpunkt.

1. Inflation
Är alla/majoriteten av tokens släppta, ute i cirkulation redan? Isåfall mindre risk att inflation trycker ner priset.
Leta upp din coin/tokens whitepaper! Läs om tokenomics, om det finns ett release schedule. Är det så att man i steg släpper ut mer tokens efter ett schema så kan inflationen trycka ner priset rejält i framtiden - inte kul om man köper för att investera.
Dåliga exempel på det är Solana, och HEX.

2. Hardcap, max supply
Har din coin/token en max supply? En gräns för hur många tokens som max kan existera.
Eller har din coin, likt ETH, en hela tiden expanderande supply - lite likt hur centralbanker trycker upp mer och mer sedlar med tiden?
En ”hård” valuta med en gräns för hur många tokens som totalt kan existera bör vara bättre i längden ur investeringssynpunkt.
Tips: Titta på www.coinmarketcap.com - Se i kolumnen cirkulating supply hur mycket av stapeln som är fylld. Klicka på ”i” för att se info såsom exakt antal som är i cirkulation och vad som är max supply.

—————

Någon mer som har bra tips att dela med sig av? Ur synpunkt att undvika scams och att ens investeringar ska gå så bra som möjligt långsiktigt. Alltså olika principer eller tips att ha i åtanke när man själv gör research!

Varning
Har man någon kompis som absolut vill va med i kryptogainsen men inte är så teknisk så rekommendera bara BTC, krångla inte med altcoins. Förstår sig personen inte på det, och det visar sig vara en shitcoin så blir det svettigt och tråkigt för dig om Du rekommendera personen att investera i den.
Senast redigerad av Richard-Heart 2020-11-07 kl. 09:19.
Citera
2020-11-07, 09:18
Medlem
Det var ett fint initiativ av ts. Lycka till nu noobs.
Citera
2020-11-07, 10:21
Medlem
Oseriös OP när man tar upp specifika tokens samt tramsar runt på olika trådar, bara tiden kan utvisa om t.ex. HEX är en scam eller inte, just nu så är det inte en scam.
Om du nu ska göra en seriös tråd, utgå då från fakta och inte från vad du själv tycker och anser.
Citera
2020-11-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
Oseriös OP när man tar upp specifika tokens samt tramsar runt på olika trådar, bara tiden kan utvisa om t.ex. HEX är en scam eller inte, just nu så är det inte en scam.
Om du nu ska göra en seriös tråd, utgå då från fakta och inte från vad du själv tycker och anser.

Jag förstår inte.

Jag är oseriös för att jag ger exempel på det jag tipsar om? Så folk kan förstå vad jag menar.

Vilka av principerna ovan tycker du är fel när man ska avgöra om ett projekt är legit eller shit?
Citera
2020-11-07, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Jag förstår inte.

Jag är oseriös för att jag ger exempel på det jag tipsar om? Så folk kan förstå vad jag menar.

Vilka av principerna ovan tycker du är fel när man ska avgöra om ett projekt är legit eller shit?

Finns inget att förstå, kritiken innehåller bara personangrepp och ingen saklig bemötande av din kritik av HEX. Det ligger i sakens natur att det fungerar just nu, annars skulle det inte finnas nåt att vattna ur. Man kan inte vattna ur något som redan från början är värdelöst.

Tack för din sammanfattning.
Citera
2020-11-07, 10:49
Medlem
Tack för återkoppling gubbs.

Här är ett exempel på hur ett release schedule av pre-minade tokens kan se ut. Det här är Solana:
https://pbs.twimg.com/media/Ed-DBpoXYAEI2nO?format=jpg&name=900x900

Just nu är det alltså väldigt lite i cirkulation, vid årskiftet låser de upp och släpper massor av tokens. Säger inte att Solana i sig är fel, men om man vill investera i det, kan man fundera på om det är smartast nu eller efter årskiftet.
Citera
2020-11-07, 17:13
Medlem
köper bara bitcoin resten är scam
Citera
2020-11-08, 16:12
Medlem
SvenskHODLers avatar
Ska man titta på något annan coin än Bitcoin så bör man hålla den "altcoinen" till samma standard som Bitcoin innan man påstår att den är "bättre".

* Är det öppen fri källkod och har en decentraliserad utveckling och inte centralt ifrån ett specifikt företag?
* Är det ett decentraliserat nätverk där alla noder är likvärdiga eller är det en eller få centrala servrar som driver systemet?
* Kan vem som helst validera penningmängden (ladda ner och köra en nod som validerar detta)
* Är det fast penningmängd eller justeras inflationen/penningmängden arbitärt?
* Har coinsen delats ut rättvist eller har de pre-mineats till grundarna som sitter på hälften eller mer av alla coins?
* Har coinen diverse "centrala punkter" så som ett företag, en flashig hemsida, en marknadsföringsbudget som försöker locka in användare?

Bitcoin uppfyller alla kraven ovan. Bitcoin är öppen källkod. Det finns inget företag eller ens en hemsida. Alla coins är mineade fram från början med PoW som kräver "work". Det finns en 21 miljoner penningmängd och vem som helst kan ladda ner en Bitcoin-nod (just nu 300gb) och validera reglerna så som penningmängden. Genom att köra en nod så blir systemet helt trustless och decentraliserat.

Börjar man kolla coins som ligger #2, #3, #4 osv på topplistan över kryptovalutor så uppfylls bara någon enstaka eller ingen av kraven ovan. Det spelar ingen roll om man börjar köra med "fler transaktioner per sekund" eller "vi har smartare smart kontrakt" om man inte uppfyller grundläggande krav för bli fria digitala pengar.
Citera
2020-11-10, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instantkaffe
köper bara bitcoin resten är scam
Säkraste kortet helt klart
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Ska man titta på något annan coin än Bitcoin så bör man hålla den "altcoinen" till samma standard som Bitcoin innan man påstår att den är "bättre".

Börjar man kolla coins som ligger #2, #3, #4 osv på topplistan över kryptovalutor så uppfylls bara någon enstaka eller ingen av kraven ovan. Det spelar ingen roll om man börjar köra med "fler transaktioner per sekund" eller "vi har smartare smart kontrakt" om man inte uppfyller grundläggande krav för bli fria digitala pengar.
Nu tänker jag inte ersättning till just BTC, utan hur man identifierar andra seriösa blockkedjeprojekt som har långsiktig potential.

Men som du säger så är ju tom. många i topp 10 marketcap oseriösa eller iaf dåliga långsiktiga investeringar med tanke på deras tokenomics och fundamentals.
Vid en bullmarket när mycket nytt folk söker framgång i portföljen så förstår man nog inte det, utan tror krypto som krypto - vilket det inte är förstås!
Citera
2020-11-10, 07:30
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Nu tänker jag inte ersättning till just BTC, utan hur man identifierar andra seriösa blockkedjeprojekt som har långsiktig potential.
Jag vill nog våga påstå att 99% av alla "blockkedjeprojekt" är dömda att gå under på sikt. Orsaken är att en blockkedja inte är något annat än en långsam databas och utan PoW och decentralisering så är det helt meningslöst.

XRP är en blockkedja men det är en helt centraliserad databas där ett enskilt företag skapat alla tokens till sig själva först (pre-mine) och kan ändra nätverkets regler hur som helst. En blockkedja är meningslös för XRP, det är endast för marketing hype.

Vad för nytta är Ethereums blockkedja när Vitalik och Ethereum Foundation kunde välja att rolla tillbaka kedjan när det var transaktioner de inte gillade för det påverkade dem själva ekonomiskt?

Sen har vi hela idén med "tokens" på blockkedjor som ska vara kopplade till något fysiskt utanför blockkedjan så som en stablecoin, aktie eller vad som. Där har vi orakelproblemet som är olöst. Blockkedjan kan aldrig upprätthålla kopplingen till vad som finns i fysiska världen.

Det enda en blockkedje-token kan skydda är sig själv vilket leder till att pengar är det enda use caset. Och för att det ska bli sunda pengar så krävs säkerhet och decentralisering vilket bara Bitcoin har. Dessutom är pengar ett winner-takes-it-all där bäst pengar, lägst inflation vinner, och Bitcoin har redan vunnit.

99% av alla blockkedjeprojekt hade lika gärna kunnat använda en helt vanlig traditionell databas för sin digitala token. Då blir det genast genomskinligt att det inte alls är något innovativt de håller på med.

It's Bitcoin - not Blockchain.
It's Bitcoin - not Crypto.

Few understand this.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-11-10 kl. 07:33.
Citera
2020-11-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag vill nog våga påstå att 99% av alla "blockkedjeprojekt" är dömda att gå under på sikt. Orsaken är att en blockkedja inte är något annat än en långsam databas och utan PoW och decentralisering så är det helt meningslöst.

Yup, det är nog så. Tur att man har majoriteten i BTC då.

Men det finns ju vissa projekt som sticker ut, som man kan se potential i. Inte bara för pump n dump alltså.

XHV har jag försökt läsa på om det senaste. Första riktigt anonyma stablecoin, baserat på xmr. Ett unikt use case.
CEL finner jag också intressant pga deras tokenomics och flywheel. Är en av de plattformar jag spridit ut kapital på för att tjäna lite ränta. Alla tokens är ute i cirkulation och företaget tvings köpa sina egna tokens på öppna marknaden varje vecka för att betala allas räntor.
Citera
2020-11-10, 17:15
Medlem
Inte så smart att roasta HEX i och med att vi har gått up 260x sedan början på 2020 medans Bitcoin har gått upp 3x? haha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in