2020-11-09, 17:52
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Fast nu är det så att både i senaste valet i Sverige och nu i USA så blev det data-problem. I Sverige kallades det att servern gick ner och efter det hade ett parti tappat nästa 4% röster. I USA kallades det en "software-glitch" och en av deltagarna ökade helt plötsligt med ett stort antal röster.

I USA går det alldeles utmärkt att rösta som död. Tusentals döda personer har röstat på valdagen.

Spännande! Förklara mer om detta data-problem. Skedde det under själva valnatten? En av anledningarna till att jag sitter och sprättar valkuvert till ett på natten för en spottstyver är för att slippa följa valvakor och sånt skit så berätta gärna då jag uppenbarligen missat detta. Var i ledet uppstod data-problemet?
Citera
2020-11-09, 18:46
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Spännande! Förklara mer om detta data-problem. Skedde det under själva valnatten? En av anledningarna till att jag sitter och sprättar valkuvert till ett på natten för en spottstyver är för att slippa följa valvakor och sånt skit så berätta gärna då jag uppenbarligen missat detta. Var i ledet uppstod data-problemet?

Det var valmyndighetens hemsida som tidvis blev överbelastad, eftersom man inte förväntat sig att så många skulle gå in på sidan.

En del tyckte att det skedde anmärkningsvärda förändringar, då större valdistrikt redovisas senare. SD har sin väljarbas på småorter, varpå de logiskt sett går ut starkt i rösträkningen, för att tappa när storstadsdistrikten trillar in.
Senast redigerad av ekerilar 2020-11-09 kl. 18:51.
Citera
2020-11-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det var valmyndighetens hemsida som tidvis blev överbelastad, eftersom man inte förväntat sig att så många skulle gå in på sidan.

En del tyckte att det skedde anmärkningsvärda förändringar, då större valdistrikt redovisas senare. SD har sin väljarbas på småorter, varpå de logiskt sett går ut starkt i rösträkningen, för att tappa när storstadsdistrikten trillar in.

Hoppas att du är medveten om att server-kraschen var c.a 30 minuter lång. Där ett parti förlorade nästan 4%. Väldigt många storstadsdistrikt som blev klara under den halva timmen.
Citera
2020-11-09, 19:52
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Tack för redogörelsen! Då är jag helt med.
Citera
2020-11-09, 21:01
Medlem
miikoss avatar
Socialdemokraterna har väl generellt varit bättre än andra partier på påverkan, men det börjar bli mer utjämmat nu.

Många partier förstår idag att man behöver finna väljare i samtliga folkgrupper.

Men ändå så får socialdemokraterna många röster ifrån invandrare eller nya medborgare.

Visst valfusk har det varit, någon vid Socialdemokraterna åtalades då de hade valskola för främst invandrare i ett område, visade hur man fyllde i valsedlar och följde med till vallokalen. Valsedlarna de fick öva på vara bara Socialdemokratiska.

Men frågan är om valfusk påverkar. Det behöver påverka mandatfördelningen för att det ska påverka något.

Det svenska valsystemet är ganska säkert, men inte helt säkert. Det finns flera problem.

Det flesta fusket sker genom hot eller påverkan utanför vallokalen, eller att man i vallokalen kryssar av fel person på röstlängden.

Att byta ut röstsedlar i vallokalen eller hos Länstyrelsen är svårt.

Dels så är det många som jobbar samtidigt, och öppet för allmänheten att observera.

I de fallen det skiljer stort mellan räkningen på valnatten och hos Lästyrelsen, så tänds ju varningssignaler och de kontrolleras vad som är fel. Oftast är det något misstag att ex. två parties röster har räknats ihop för ett av partierna.

Ibland kan omräkning göras, och ibland så behöver omval i aktuell vakrets göras.

Inte helt ovanligt. Omval har exempelvis hänt i Falu kommun (kommunalval), samtliga valkretsar i Västra götaland (Landstingsval), delar av Örebro kommun (kommunalval), osv
Citera
2020-11-09, 21:06
Medlem
nutkjells avatar
Det är väl inte svårare än att du tar jobb som valförrättare eller helt enkelt observerar rösträkning i din vallokal, om du nu oroar dig.
Citera
2020-11-12, 10:48
Medlem
GusFrings avatar
Finns gott om folk som vanemässigt röstar på sossarna. Speciellt folk på landsbygden och i synnerhet äldre. LO-medlemmar är en stor grupp också där man ännu är största parti, även om man minskade en hel del i valet 2018 mot 2014.

De nya "svenskarna" i landets 186+ utanförskapsområden (det har inte mätts senare än till 2012 så siffran torde vara väl över 200 nu, med tanke på att den ökade från 156-186 mellan 2006-2012 och vi har haft extremare politik sen dess med tanke på invasionsåret 2015) röstar på S i väldigt hög utsträckning. De har förhållandevis lågt valdeltagande och det är ingen avgörande demografi för sossarnas valresultat i nuläget men det är en växande demografi.

Förhoppningsvis kommer kritik riktas mot att både S-ledda regeringar och alliansen har importerat bidragstagare som blir till valboskap åt S och V. Vore faktiskt intressant om nån hade sammanställt röstsiffror från samtliga Sveriges utanförskapsområden och hur partiröstningen ser ut. Det hade man kunnat göra politik av. Jag har kollat på ett skapligt stort antal själv och bilden förefaller vara att 50-90 % röstar S + V till riksdagen beroende på vilket område det rör sig om.

Ser man totalt sett utan att se till utanförskapsområden och ser till gruppen "uppväxta utanför Europa" (räknar då tyvärr inte in andra generationens invandrare) hade S+V+MP 64 % 2018. Lägger man till C och L så var siffran ~72 %.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2018#V%C3%A4ljardemografi

Att kritisera hur sossarna kan ha så pass många röster som de har är fel ingång...
Senast redigerad av GusFring 2020-11-12 kl. 11:39.
Citera
2020-11-12, 19:25
Medlem
Ördögs avatar
Nu är det väl knappast röstningssystemet i Sverige som är orsaken till socialdemokratins absurt höga väljarsiffrror. Jag tror inte heller att valfusk av amerikansk typ går att bedriva, eftersom det väl alltid krävs legitimation i vallokalen. (Det är väl så?)

Men det märkliga systemet med olika valsedlar för olika partier, som väljaren ska plocka med sig från ett bord, inför ögonen på kanske inte helt sympatiskt sinnade iakttagare, och därefter stoppa ner i ett kuvert, är sannerligen opraktiskt. Jämfört med de standardiserade valsedlarna i Danmark, där man sätter kryss för sin kandidat -

https://sn.dk/galleri/808600

- eller ännu hellre de blanka valsedlarna i Finland, där man bara behöver skriva kandidatens nummer.

https://alternativforsverige.se/debatt-etablissemangets-riggade-valsystem/

Se dessa trådar!

(FB) Bisarrt röstningsförfarande i Sverige
(FB) Absurt sätt att rösta i Sverige?
(FB) En gemensam röstsedel för alla partier. Vad är problemet?
Senast redigerad av Ördög 2020-11-12 kl. 19:28.
Citera
2020-11-18, 15:40
Medlem
Det är inte många som har orken att verkligen ta sig an uppgiften att se huruvida demokratin är riktig eller inte. Det skulle väl vara lika svårt som ett heltidsjobb då man hela tiden skulle behöva studera demokratin i Sverige. Fast de flesta hoppas att någon annan har kollat och skrivit sanningen på typ Wikipedia att det är sann demokrati.
Citera
2020-11-19, 10:13
Medlem
En gång i tiden hade (S) 50% av rösterna i riksdagsvalet, och allt under 45% betraktades som katastrof. Om det nu förekommer valfusk till deras fördel, varför ligger de inte kvar på en mycket högre nivå? 2018 gjorde (S) sitt sämsta riksdagsval sedan 1911.
Citera
2020-11-23, 22:31
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nu är det väl knappast röstningssystemet i Sverige som är orsaken till socialdemokratins absurt höga väljarsiffrror. Jag tror inte heller att valfusk av amerikansk typ går att bedriva, eftersom det väl alltid krävs legitimation i vallokalen. (Det är väl så?)

Men det märkliga systemet med olika valsedlar för olika partier, som väljaren ska plocka med sig från ett bord, inför ögonen på kanske inte helt sympatiskt sinnade iakttagare, och därefter stoppa ner i ett kuvert, är sannerligen opraktiskt. Jämfört med de standardiserade valsedlarna i Danmark, där man sätter kryss för sin kandidat -

https://sn.dk/galleri/808600

- eller ännu hellre de blanka valsedlarna i Finland, där man bara behöver skriva kandidatens nummer.

https://alternativforsverige.se/debatt-etablissemangets-riggade-valsystem/

Se dessa trådar!

(FB) Bisarrt röstningsförfarande i Sverige
(FB) Absurt sätt att rösta i Sverige?
(FB) En gemensam röstsedel för alla partier. Vad är problemet?

Det svenska systemet har väl att göra med att vi har haft fri nomineringsrätt. Nu har det förvisso annat, men förut så kunde man komma på ett parti på valdagen och skriva partiet på en valsedel, ingen föranmälan krävdes.

Sedan senaste valet så behöver dock partier anmäla sig innan valet och samma sak för kandidater som kandiderar.

Så det är väl möjligt att de gör om och låter man kryssa på en lista istället. Vet inte hur många partier de finns, men det borde gå att få plats med 40 namn på en röstsedel och något fält för fritext om man vill rösta på en extremt litet parti.
Citera
2020-11-25, 15:04
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Det är rätt intressant ändå det som har framkommit i USA. High tech bolagen i Kalifornien som har utvecklat valsystemet sägs kunna manipulera valresultatet i USA. Använder även svenska valmyndigheten samma mjukvara från samma bolag?

Det som skiljer USA och Sverige är att i Sverige hade det varit enklare att genomföra ett valfusk då staten/valmyndigheten är de som har det sista fingret med i spelet. Delstaterna i USA är nog en svårare uppgift att manipulera men definitivt inte omöjligt om man fokuserar på vissa avgörande delstater.

Ni minns väl hur absurt det va år 2018 när SD va större än S på valmyndighetens liveuppdatering väldigt länge. Sedan när val.se va tillbaka efter ett ”tillfälligt tekniskt fel” då är både S och M större än SD, samtidigt som de andra riksdagspartierna har vuxit sig starkare på SD:s bekostnad. Är det en tillfällighet?

Valet 2014... Även det valet va förmodligen manipulerat då SD låg på runt 18% och dalar sedan till 12.9%. Det är märkligt att SD alltid blir drabbade i valen och att SD ligger högre i opinionsmätningarna inför varje val.

VALU 2018, opinionsmätningen på valdagen som SD brukar vara underskattade i där fick man MINDRE i VALU än i riksdagsvalet vilket ändå får sägas vara häpnadsväckande om man jämför med tidigare val.

En sak som kan jag rekommendera er andra att göra oavsett om ni röstar på SD eller inte, det är att verkligen följa opinionen för SD och alla småpartier utanför riksdagen. För att sedan jämföra vad som händer på valdagen. Jag är tror att valmyndigheten manipulerar valresultaten till etablissemangspartiernas fördel. Sen finns det nog andra ”snyggare” sätt att manipulera valresultat på än att ta ner liveuppdateringen. Jag minns t.ex när jag följde USA:s liveuppdatering och helt plötsligt så räknades nästan 200.000 röster bort på Trump, bara på några sekunder bör tilläggas. Det var helt galet att få bevittna en sån sak mitt framför sina ögon.

Även småpartier utanför riksdagen tror jag missgynnas genom att de inte når upp till 1%-spärren. 1%-spärren gör så att partier får sina valsedlar utlagda helt gratis till samtliga vallokaler inför nästkommande riksdagsval. Kategorin ”Ogiltiga röster/blanka” uppgår till ca 60.000 röster. Det känns också konstigt i sammanhanget. Bör människor inte ha koll på vilket parti man röstar på, och vad fyller en blank röst för funktion om man inte gillar något parti eller valet i sig?

Det är alltid ”tillfälligheter” som drabbar olika ”icke-etablissemangspartier”, i länder som dessutom påstår sig vara demokratier. Alltid är det partier som sätter sig emot globalisternas visioner och deras oligopol som drabbas i valen. Är det också en tillfällighet?

Frågan som jag ställer till er andra (oavsett vad ni anser om mina antaganden) är hur man ska kunna fånga staten med händerna i syltburken? Det måste finnas saker som man kan göra för att ertappa dem på bar gärning. Är det bara visselblåsare eller hackers som kan avslöja eventuellt valfusk? För pågår det systematiska valfusk i Sverige då anser jag att det måste upp i ljuset oavsett vad man hyser för partisympatier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in