2020-11-09, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var femte stockholmare som covidtestas är smittad

https://omni.se/var-femte-stockholmare-som-covidtestas-ar-smittad/a/VqqAjr

Det är helt SJUKA siffror. Man undrar vad det finns för beredskap på sjukhusen att möta det här kommande veckor.
Citera
2020-11-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är helt SJUKA siffror. Man undrar vad det finns för beredskap på sjukhusen att möta det här kommande veckor.

Undrar också om det fältsjukhuset i Älvsjö finns kvar? Sjukvårdsdirektör Björn Eriksson och hans kollegor beslutade ju att avveckla det i juni:
https://www.battrestadsdel.se/alvsjo_stadsdelsomrade/alvsjo/beslut-idag-faltsjukhuset-i-alvsjo-rivs/
Citera
2020-11-09, 16:50
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här ser planen ut tydligen när det gäller Pfizer-vaccinet:
/.../To save time, the companies began manufacturing the vaccine before they knew whether it would work. They now expect to produce up to 50m doses, or enough vaccine to protect 25 million people, this year, and up to to 1.3bn doses in 2021.
/.../
Many countries already have orders for the Pfizer/BioNTech vaccine. The UK has bought 30m doses – enough for 15 million people because two doses are required. The EU has secured 200m doses, which it will distribute. The companies have a $1.95bn contract with the US government to deliver 100m vaccine doses beginning this year.
Och här lite om svårigheterna vid distributionen:
/.../There is an issue for low-income countries, however, because this is a vaccine that needs ultra-cold chain; it must be stored at -80C. The BioNTech chief executive, Uğur Şahin, has said his company is researching whether the vaccine might also be able to survive for up to five days at a normal fridge temperature of 4C.
https://amp.theguardian.com/world/2020/nov/09/covid-19-vaccine-candidate-effective-pfizer-biontech?CMP=Share_AndroidApp_Other&__twitter_impr ession=true

Och att administrera DNA/RNA-vacciner:

https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_vaccination#Delivery

Det verkar som att det i första hand är utvecklade länder som kommer att ha störst nytta av detta vaccin.

Usch jag känner mig så negativ gällande vaccin. Själva utvecklingen och Phizer låter bra, men tills dess och en kyl som klarar -80 hur snart har vi brist på dessa? Och folks tankesätt ; Jippie nu har vi vaccin vi kan leva som vanligt. Och det är bara ett pressmeddelande.

Men jag ser ändå hoppfullt på själva utvecklingen. Så lite klyven. Jag bara väntar mig nästa men ... Men hoppas jag har kraftigt fel.
Citera
2020-11-09, 16:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Regeringen och FHM har varit alldeles för ignoranta. Det finns ju en fördröjning i statistiken jämfört med sjukdomen. Ökningen av sjukhusfall och IVA vi ser nu är väl troligen personer som blev smittade 1-2 veckor sedan, dödsfall kommer väl sedan ytterligare 3-4 veckor senare. För ca 2 veckor sedan var omkring 8% av de covid-19 testade positiva (enligt artikeln ovan).

Tänkt nu vad händer om 2-4 veckor, när det nu är 20% positiva. Jag gissar att sjukhusen kommer få gå upp i katastrofläge igen som i våras, och att sjukhusfallen och IVA fallen har minst dubblats. Sedan 2-4 veckor senare i December, har detta då troligen återigen dubblats. Sedan efter det har vi flera kalla månader att ta oss igenom under 2021 innan kurvan kanske börjar gå ner runt April-Maj.

Vad ska man säga? Håll i hatten för det kommer nog blåsa ganska friskt...

Jag håller med dig. Jag tror visserligen inte det kommer pågå fullt så länge, men tiden fram till jul tror jag kommer bli ytterst besvärliga. Nu är smittan så utbredd att en viss immunitet borde börja infinna sig. Tror jullovet kommer att innebära att smittan stannar upp och förhoppningsvis börjar avta. Redan då kommer det nog att finnas en hel del immunitet där ute, men närmaste 6-7 veckorna kommer bli svåra. Ytterst svåra.
Citera
2020-11-09, 16:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nä, det har man klargjort vid en jämförelse med Tyskland.

Finns en DN artikel om det, eller om det var SvD.

Pandermrix kostade mer än det smakade.

Ja stod vi inte med för mycket vaccin också som fick kasseras. Jag tog inte pandermix.
Citera
2020-11-09, 16:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Undrar också om det fältsjukhuset i Älvsjö finns kvar? Sjukvårdsdirektör Björn Eriksson och hans kollegor beslutade ju att avveckla det i juni:
https://www.battrestadsdel.se/alvsjo_stadsdelsomrade/alvsjo/beslut-idag-faltsjukhuset-i-alvsjo-rivs/

Det finns inte kvar. Största problemet med det bygger, var väl att det aldrig fanns någon personal att bemanna upp det med. Tror dessvärre att vi mycket snart kan hamna i ett läge då sjukvårdens kapacitet inte kommer räcka till.
Citera
2020-11-09, 16:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du är trådens expert men du har varit frånvarande senaste tiden när vi behövt dig som mest!

Vi ligger nu 3 veckor före IHME worst case scenario för antal nya fall.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

När tror du att vi spräcker 10000 nya fall vallen? Kommer vi att ha 20000 nya fall innan jul? När tror du att kommer vi att införa lockdown i Stockholm och Uppsala?

Hade varit intressant om du kunde delge oss mer av dina modeller.

Jag har inga modeller, och är, faktiskt, ingen expert, men tack i alla fall!

Tyvärr så verkar jag få rätt vad gäller 5000 rapporterade covid-19 om dagen i november.

Eftersom jag tidigare nämnt katastrofsiffran 40 000 om dagen i januari och 60 000 i mars och april så känns inte 20 000 rapporterade covid-19 fall om dagen i december som någon orimlighet, för då börjar, förmodligen, den riktiga SARS-COV2 säsongen. Men jag hoppas, verkligen, att mina katastrofsiffror inte kommer att bli verklighet.
Citera
2020-11-09, 16:55
Medlem
Nästan 1000 inlagda på sjukhus och 123 på IVA nu, ökar väldigt mycket för varje vecka.
Citera
2020-11-09, 16:58
Medlem
docentdisciplins avatar
Dalarna kastar in handduken med testning. Men självklart riktigt beslut att göra en prioritering om resurserna inte räcker. "Smittskydd Dalarna har beslutat att hushållskontakter inte ska provtas med PCR-prov om de inte själva visar symtom som kan tyda på covid-19." (pressmeddelande)
Citera
2020-11-09, 17:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
När det gäller väldigt sjuka IVA-patienter har du fel. När infektion landat i de nedre luftvägarna och symptomen i huvudsak handlar om att det är immunförsvaret som misständer och inte om själva viruset är man faktiskt inte speciellt smittsam. Faktum är att det kan vara svårt att få till ett positivt PCR-prov då. Det är endast vid speciella manövrar smittrisken stiger som vi in-/extubering av patienten.

Samtidigt kan individer gå omkring med hög viral load i luftvägarna utan att ha några symptom alltså vara asymtomatiska.

Det är en av de luriga egenskaper som COVID19 har.

Det var främst dessa manövrar jag tänkte på. Men, i övrigt, så tror jag att preasymptomatiska superspridare utgör den största faran. Men vid stor smittspridning i samhället så smittar även andra varandra, även om sannolikheten för smittspridningen, vid varje givet tillfälle är låg. För blotta antalet "vanliga" smittbärare ändå gör att många andra blir smittade.
Citera
2020-11-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Håller med dig! Och det är skrämmande hur många som är chill i Sverige ser många på instagram som träffas i grupper kramas festar osv? De bryr sig inte.. varför inför de inte krav på masker?

Tvångsvaccinera dom med första bästa vaccin som kommer, visar man inget intyg får man inte lämna hemmet annat än för det som det finns restriktioner för. Mördarna måste stoppas. Det är ju som om någon tänder eld på en bostad så kallas det ju för mordbrand, och att utsätta folk för en dödlig sjukdom borde väl vara av samma dignitet? Att inte följa restriktionerna borde vara likställt med vållande till annans död om det kan bevisas.
Citera
2020-11-09, 17:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nästan 1000 inlagda på sjukhus och 123 på IVA nu, ökar väldigt mycket för varje vecka.

Räkna med en värre situation i januari än i våras. Hoppas att vaccinet kommer snart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in