2020-11-08, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Jag vill nog ha det kinesiska vaccinet om jag får välja. Det mest konventionellt framställda så här långt:

Bahrain latest country to vaccinate frontline workers with COVID-19 shot
Bahrain has started inoculating frontline workers with a Chinese COVID-19 vaccine, state news agency BNA said on Tuesday, the latest country to take the unusual step of granting emergency approval for a shot before finishing safety and efficacy tests.

The programme will use a shot developed by Chinese state-owned pharmaceutical company Sinopharm, which is in Phase III trials in the United Arab Emirates, Egypt, Bahrain and Jordan, BNA said.

Bahrain’s Health Minister Faeqa bint Saeed Al Saleh said on Tuesday, in comments carried by BNA, that the use of the vaccine complies with the country’s regulations on exceptional licensing in emergency cases.

“The results of Phase I and Phase II clinical trials showed the vaccine is safe and effective,” she said, adding that Phase III trials were going smoothly and without serious side effects.
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-bahrain/update-1-bahrain-allows-sinopharm-covid-19-vaccine-candidate-use-in-frontline-workers-idUSL1N2HP0R0

Varför? Duger det åt de arabiska prinsarna så...
Citera
2020-11-08, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du måste ta till dig fakta.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/?fbclid=IwAR0e31jCBQlXSHP3pBcsEQH1gNFAow1Y_rypl_9r -IInE7ORSukHjOVebEc

Presentera en trovärdig källa och inte någon Johnyy eller Conny som sitter och bajsar ut siffror i sådana fall!
Citera
2020-11-08, 16:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"Inte sett" vad betyder det egentligen?
Superspridare syns inte, utan rigorös spårning och fin logistik.

I våras fanns inte tillstymmelse till kontroll och det kan ha funnits flera superspridare, som besökte Sverige snabbt och försvann.

95% av FHM:s soundbites är totalt meningslösa.

Jag har inte heller sett nån superspridare i våras. Och? Helt ointressant.

Hur ser man en superspridare under våren 2020?

Det gör man inte.

Hur skiljer man ut en superspridare från 100 normala spridare? Det gör man inte.

Gud vad han babblar.

"Vi har ingen aning om var eventuella superspridare fanns i våras" hade varit korrekt och ärligt att säga.

Tegnell är oerhört skicklig och hal när han pratar. Han har ett drivet sätt att glida på betydelser, spä ut ansvar och trolla.

Avgrunden mellan FHM och den urballade verkligheten är verkligen hisnande just nu.

Ja, det är fritt fall som en förnuftig läkare i Uppsala sa tidigare i veckan då han efterlyste kraftiga och omedelbara åtgärder reglerade i lag.
Citera
2020-11-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vad är den största anledningen till att de sa att det inte skulle bli en andra våg, trodde de att vi hade uppnåt flockimmunitet eller var det bara för att "lugna folket" ?
.

Syftar du på när de 100 000 gånger förklarade att de inför långsiktigt hållbara åtgärder för att pandemin kommer pågå länge? Är det vad du tolkar som att "det kommer ingen andra våg"?
Citera
2020-11-08, 17:01
Medlem
Andelen positiv testade av alla Cov-2 testade uppgår till 9% i Sverige vilket är betydligt högre än grannländerna.
Det talar sitt tydliga språk om att Sveriges Coronapandemi strategi är sämre än grannländernas.
Citera
2020-11-08, 17:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Syftar du på när de 100 000 gånger förklarade att de inför långsiktigt hållbara åtgärder för att pandemin kommer pågå länge? Är det vad du tolkar som att "det kommer ingen andra våg"?

Jag själv tolkade detta som att de inte tror att det kommer en andra våg:

Citat:
Tegnell: Tror inte på en andra våg efter sommaren

Statsepidemiologen Anders Tegnell tror inte på en ”andra våg” av smittspridning efter sommarsemestern. Han tror inte heller att semesterfirare riskerar att ta med sig smitta tillbaka till Sverige på samma sätt som när pandemin bröt ut.

– Så risken att vi skulle få ett scenario som vi hade efter sportlovet då många var ute och blev smittade, den finns ju inte längre, säger han till TT.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/

Anders Tegnell har ju tonat ned detta om en andra våg flera gånger, ända fram till helt nyligen.

Citat:
Anders Tegnell: Ingen andra våg i Sverige

https://www.dn.se/sverige/anders-tegnell-ingen-andra-vag-i-sverige/
Citera
2020-11-08, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag skulle tro att det i huvudsak handlar om pre-/asymtomatiska som inte riktigt är medvetna om att de är sjuka och att de då är på benen och rör sig aktivt i sociala miljöer. Jag är också övertygad om att det handlar om aerosolsmitta d.v.s. luftburen vid de s.k. superspridareventen.

Instämmer i det sistnämnda, men då tror jag att just superspridare står bakom det fenomenet, förutom väldigt sjuka iva-patienter. Det finns exempel på att en superspridare smittat ner en hel kör.

Min personliga erfarenhet är att en, förmodad, superspridare, strax innan vederbörande insjuknade med symptom, smittade mig bara under ett ca 15 sekunders samtal på mindre avstånd än 1,5 meter. Personen vände sig om och talade till mig, något jag inte förutsatt när det hände.
Citera
2020-11-08, 17:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag själv tolkade detta som att de inte tror att det kommer en andra våg:

Anders Tegnell har ju tonat ned detta om en andra våg flera gånger, ända fram till helt nyligen.

Jag tolkar det också så efter hans uttalanden, det blir inte någon annan våg. En sak får man i alla fall ge Tegnell att han fungerar bra som en kontraindikator. Gör man tvärtemot det som han säger förutom de allmänna råden som man bör följa så blir det bra. Munskydd där man inte kan undvika närkontakt, affärer, bussar, trånga utrymmen etc. Betrakta det som en aerosolsmitta. Så är man hyfsat safe.
Citera
2020-11-08, 17:19
Medlem
Grejen med maskerna är ju att FHM tror att allmänsvensken är för dum för att både hålla distans och ha på sig mask, och distansen hjälper betydligt mer. Klart att mask också hjälper, men inte tillräckligt. Samt att Svensson inte vet hur man ska hantera en mask och ökar därmed sin risk.

Han kan mycket väl ha rätt i det antagandet med tanke på hur långsamt det går på hjärnkontoret hos de flesta i landet.
Citera
2020-11-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kanske inte flera år, men ett par år och 3-4 säsonger/vågor om man kör Sveriges strategi. Norrmännen får vänta längre. Men ett fungerande vaccin kan ju eventuellt ändra på den saken.
San Marino, Andorra och Lichtenstein får evaluera din teori. Om flockimmunitet existerar uppstår den i lilleputtländer.
Citera
2020-11-08, 17:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer i det sistnämnda, men då tror jag att just superspridare står bakom det fenomenet, förutom väldigt sjuka iva-patienter. Det finns exempel på att en superspridare smittat ner en hel kör.

Min personliga erfarenhet är att en, förmodad, superspridare, strax innan vederbörande insjuknade med symptom, smittade mig bara under ett ca 15 sekunders samtal på mindre avstånd än 1,5 meter. Personen vände sig om och talade till mig, något jag inte förutsatt när det hände.
När det gäller väldigt sjuka IVA-patienter har du fel. När infektion landat i de nedre luftvägarna och symptomen i huvudsak handlar om att det är immunförsvaret som misständer och inte om själva viruset är man faktiskt inte speciellt smittsam. Faktum är att det kan vara svårt att få till ett positivt PCR-prov då. Det är endast vid speciella manövrar smittrisken stiger som vi in-/extubering av patienten.

Samtidigt kan individer gå omkring med hög viral load i luftvägarna utan att ha några symptom alltså vara asymtomatiska.

Det är en av de luriga egenskaper som COVID19 har.
Citera
2020-11-08, 17:26
Medlem
CDC: MASK MANDATES, STAY AT HOME ORDERS AND CONTACT TRACING DECREASE COVID CASES DRAMATICALLY
07 NOVEMBER, 2020
A study showed that non-pharmaceutical interventions like state-mandated stay-at-home orders and public mask mandates helped reduce cases, hospitalisations and deaths from COVID by more than 80 percent. These measures were used in conjunction with case investigations with contact tracing. The data, collected in the state of Delaware from April through June 2020, reduced deaths by 100 percent, hospitalisations by nearly 90 percent, and cases by 82 percent. The Centers for Disease Control and Prevention concluded, "The combination of state-mandated community mitigation efforts and routine public health interventions can reduce the occurrence of new COVID-19 cases, hospitalizations, and deaths."
Källaandemic.international.sos.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in