2020-11-09, 14:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
jaha sjukt. Who och alla experter sa att pandemin skulle hålla på till 2022.

Det kommer troligtvis att ta till 2022 innan vaccin finns tillgängligt i hela världen. I Europa går det troligtvis betydligt snabbare.
Citera
2020-11-09, 14:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Pfizer och BioNTech nya vaccin visar sig vara mycket effektivt och ge ett 90 procentigt skydd, dessutom verkar få biverkningar ha uppstått. Det är mycket goda nyheter för alla utom Tegnell och dom tusentals människorna som offrats för prestigen och svärjebilden.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/09/mycket-lovande-resultat-for-nytt-coronavaccin-nio-av-tio-far-immunitet

Grattis Finland, ni gjorde allt rätt. Snyggt!
Ska bli intressant att höra Tegnells bortförklaring denna gång eftersom övriga Norden kommer inte komma ikapp Sveriges siffror.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-09 kl. 14:14.
Citera
2020-11-09, 14:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Härligt med ett effektivt vaccin! Hoppas att vi har bra avtal och produktionsmöjlighet

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass
Inte om Gunilla på Karolinska Institutet fick som hon ville. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astrazenecas-vaccin-mot-covid-19-ifragasatts

Hon tyckte inte att man skulle skriva avtal med någon och förbereda för produktion innan det fanns resultat.

Tänk vad mycket pengar som skulle visa sig slösade om vaccinkandidaten inte fungerar. Då är det väl bättre att vänta ett par år tills 2022 så att vi kan spara pengar.
Citera
2020-11-09, 14:13
Medlem
20% av testade positiva i Sthlm
(AB live nu).

Det var väl på den nivån som delstaten Utah införde masktvång häromdan... På inrådan av CDC. För att rädda sjukvården.

Men här i Sthlm finns inget att se, move along, gott folk... Kliv på tunnelbanan bara, allihopa, utan mask, business as usual!

🤯
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Allvarligt läge i sjukvården i Stockholm

Den kraftiga ökningen av antalet sjuka med covid-19 har lett till en stor ansträngning på regionens akutsjukhus. Capio S:t Görans sjukhus, Danderyds sjukhus, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus befinner sig i stabsläge.

Sjukvårdsdirektören beskriver läget som allvarligt, mer siffror osv finns på källan, AB live.

Stockholm:
Vecka 42

Antal tester: 34.026

Andel smittade: 5,4 procent

Vecka 43

Antal tester: 39.020

Andel smittade: 8,4 procent

Vecka 44

Antal tester: 39.383

Andel smittade: 16,3 procent

Vecka 45

Antal tester: 42.043

Andel smittade: 20,3 procent

Det positiva i detta är att andelen positiva inte ökat mer mellan v44 och 45. Bara 4%. Det slår nog i taket denna vecka. Antalet fall kommer dock vara högre en någonsin då region Stockholm utökar testkapaciteten markant.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja, den går upp för covid är säsongsbetonat, det är väntat. Men det handlar alltså inte om pandemiska nivåer längre. 0.7 döda per miljon och dag motiverar inte ens i närheten en lockdown. Covid är som sagt endemisk nu, och kommer fortsätta återkomma hur man än gör, precis som förkylning/influensa.

En total lockdown har jag inte uttalat mig om. Jag menar bara att vi kan komma att behöva lagstiftning istället för restriktioner om smittspridningen fortsätter i denna hastighet.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Här kan man följa antal testade och andel positiva.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Intressant länk. Tack.

Är detta typ majoriteten av de tester som görs i Region Stockholm?
Citera
2020-11-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, men det kommer att ta en bra stund att producera vaccinet och sedan vaccinera tillräckligt många.

Sen är väl frågan hur mycket man skall tro på Pfizer vad gäller effektiviteten.

Effektstudier är sällan att lita på.

90% låter lite för bra för att vara sant.

Men man kanske har uteslutit de grupper där det inte funkat så bra och strukit de som fått narkolepsi.

Det är inte helt ovanligt...
Astra Zeneca har tillverkat miljontals doser sen i somras, troligtvis samma sak med Pfizer, det är bland annat därför man säkrat betalningar från en massa länder långt innan testerna var klara, för att produktionen redan skulle påbörjas.

När vaccinet är godkänt kan miljontals doser levereras samma dag.
Citera
2020-11-09, 14:16
Medlem
Pizers Corona vaccin skyddar 90%.
Mycket bra resultat.!
Hur gör man för att bli försöksperson hos de? Nån som vet ?

https://www.cnbc.com/2020/11/09/covid-vaccine-pfizer-drug-is-more-than-90percent-effective-in-preventing-infection.html
Citera
2020-11-09, 14:16
Medlem
arbetets avatar
Då har man varit och kört ner en bomullspinne genom näsan då. En del reflektioner:

Det kom närmare på något sätt. Förra gången testade jag mig själv hemma. Jag kände stundens allvar lite mer än förut då trots tidsbeställning rätt mycket folk var där. Plötsligt insåg jag att det faktiskt kan finnas folk som verkligen är sjuka och ska lämna prover och även om vi stod med långa avstånd hoppade man till när någon hostade. Som tur var stod vederbörande långt bakom mig. När jag sedan lämnade mitt provrör fanns det minst 100-150 i lådan redan och de hade en till för vårdpersonal.

Men så här efteråt slog det mig att jag inte såg några invandrare där inte ens integrerade. Det finns en hel del där jag bor så man tycker att det skulle finnas några åtminstone. Bara svenskar så långt ögat nådde. Att ta prover vilket man fick utföra själv var inte så där jätteklart hur man gjorde. Jag fick faktiskt läsa igenom instruktionerna noga. Nu när jag är hemma igen så är det en sak som slår mig. Jag såg inga andra instruktioner än på svenska där. Inte vad jag kan minnas iaf.
Citera
2020-11-09, 14:17
Medlem
7400 cases, 22 dead according to C19. Going to be brutal official numbers tomorrow.
Citera
2020-11-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Astra Zeneca har tillverkat miljontals doser sen i somras, troligtvis samma sak med Pfizer, det är bland annat därför man säkrat betalningar från en massa länder långt innan testerna var klara, för att produktionen redan skulle påbörjas.

När vaccinet är godkänt kan miljontals doser levereras samma dag.

Det kommer ändå ta minst ett år innan kreti och pleti i Sverige får vaccinera sig. Riskgrupper förhoppningsvis lite tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in