2020-11-09, 13:26
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad menar du? OM vaccinet har 90% effektivitet och folk tar det så är pandemin över

Det är ett jävligt stort OM. Det krävs 2 vaccin per människa. Så alltså 15 miljarder doser. Det kommer ta år att rulla ut så många vaccin. Sen vet vi inte heller om viruset muterar.
Citera
2020-11-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
jaha sjukt. Who och alla experter sa att pandemin skulle hålla på till 2022.

Det tar nog tid att producera och få ut vaccin till alla i hela världen som vill ha det. Samt kommer det kanske vara en hel del som är skeptiska till att ta ett snabbt framtaget vaccin.

Så det kan mycket väl stämma att pandemin kommer härja runt en hel del i världen även under 2021.

Allt är väldigt osäkert dock och beror på ovanstående faktorer som j dagsläget inte verkar vara kända för oss. (Produktionstid, plus vaccinationsvillighet).
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dom har i alla fall en fabrik i Strängnäs, och ett kontor i Sollentuna?
Det finns många utländska företag i Sverige, de är inte svenska för det! Klart det är enklare med distribution om de gör vaccinet i Sverige, men gör de det?
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
1. Phizer är amerikanskt. Så om du får som du vill lär det dröja innan vaccinet kommer till Sverige. För du tycker väl det är skandal att de säljer vaccinet utomlands.

2. Det står i artikeln du citerar att man ska ta vaccinet två gånger för full effekt.

Fast det verkar som att det tillverkas i Strängnäs..?

Det står det ja, det missade jag. Tack!
Citera
2020-11-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vill inte ta gift på det, men jag tror inte att mRNA-vaccin levereras på det sättet.

Jag tror tvärtom att mRNA har fördelen av att kunna användas flera gånger.

Det här stod i en random artikel i Nature:
mRNA is the minimal genetic vector; therefore, anti-vector immunity is avoided, and mRNA vaccines can be administered repeatedly.

Jag tror att vi båda har rätt, det finns andra bärare än virus till detta också.
Citera
2020-11-09, 13:33
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Håll ut, nu kommer vaccinen snart! Senare den här månaden finns det goda chanser att flera fas-3resultat släpps.

Jag läste en intressant sammanställning av Sam Fazeli (analytiker på Bloomberg) för ett tag sedan. Dessvärre var det här i skrift (skriven några veckor sedan) och inte online, så kan inte skicka en länk men huvudpunkterna var:

* Moderna, AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech och Novavax har samtliga visat deras vaccinkandidater inducerar neutraliserande antikroppar. Novavaxs kandidat inducerade de högsta nivåerna.

* AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech aktiverade både CD4 och CD8 T-celler. Moderna och Novavax aktiverade CD4 T-celler.

* Modernas kandidat har visat sig inducera samma nivå av antikroppar bland äldre försökspersoner som hos yngre. J&J och Pfizer-BioNTech inducerade lägre nivåer av antikroppar bland äldre. Data saknas för AstraZeneca och Novavax.

Om jag kommer ihåg rätt så har väl svenska staten betalat AstraZeneca för att få förtur. Om allt klickar, så kanske svenskar som befinner sig i riskgrupper kan få vaccinet i början av 2021.
Nu blir jag puck-två:a, men vilka strålande nyheter!! https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1325767288562266113 !!! Jag hade erfarit att dom skulle släppa resultat under november månad - och dom säger nu att de blir ansökan om Emergency Use Authorization inom ett par veckor.

Att det är just Pfizer-BioNTechs kandidat är extra lovande eftersom det är ett mRNA-vaccin. Tänk vilka möjligheter det här öppnar upp!!
Citera
2020-11-09, 13:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En studie som indikerar att aerosolsmitta bidrar mycket lite i jämförelse med större droppar.

https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0027844

Vad är din definition av större droppar? Tillräcklig stora för att ett munskydd skall utgöra en barriär?
Citera
2020-11-09, 13:34
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vill inte ta gift på det, men jag tror inte att mRNA-vaccin levereras på det sättet.

Jag tror tvärtom att mRNA har fördelen av att kunna användas flera gånger.

Det här stod i en random artikel i Nature:
mRNA is the minimal genetic vector; therefore, anti-vector immunity is avoided, and mRNA vaccines can be administered repeatedly.

Med andra ord: man blir immun mot RNA-biten, men inte mot bärar-viruset?
Citera
2020-11-09, 13:35
Medlem
Citat:
Så Adenoviruset är "bäraren". Tack. Hoppas att man inte blir sjuk av Adenoviruset i sig, då... Eller det kanske avdödas först?

Det är ju väldigt olyckligt om alla har satsat på samma protein. Detta borde ju de olika företagen ha kunnat samordna, i ett så här allvarligt globalt läge, så att man inte la alla ägg i samma korg.

Nåja, detta angår inte mig personligen då jag inte tänker ta det... Jag kan tänka mig att ta ett konventionellt vaccin, med lite lagom förslöade coronavirus.

Jag såg att något företag (AstraZeneca?) använde ett ofarligt virus (förkylning) som inte smittar oss särskilt effektivt utan egentligen är ett virus bland apor. Ryssarna använde två olika virus som smittar människor, två olika för att minska risken för att man är immun mot något av dem.

Mer om Adenovirus på wikipedia:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Adenovirus
Citera
2020-11-09, 13:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Javisst gör jag det. Kurvan går uppåt på slutet (med undantag av helgen då det inte rapporteras dödsfall). Huruvida den andra vågen blir kraftigare än den första är svårt att förutse. Med tanke på den kraftiga smittspridningen i landet så ser det dock inte alltför ljust ut..
Ja, den går upp för covid är säsongsbetonat, det är väntat. Men det handlar alltså inte om pandemiska nivåer längre. 0.7 döda per miljon och dag motiverar inte ens i närheten en lockdown. Covid är som sagt endemisk nu, och kommer fortsätta återkomma hur man än gör, precis som förkylning/influensa.
Citera
2020-11-09, 13:37
Medlem
Citat:
Med andra ord: man blir immun mot RNA-biten, men inte mot bärar-viruset?
Nej.

Läs mer här:
- https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine

Citat:
Just like normal vaccines, RNA vaccines are intended to induce the production of antibodies which will bind to potential pathogens and activate T-cells that recognize specific peptides presented on MHC molecules. The RNA sequence codes for antigens, proteins that are identical or resembling those of the pathogen. Upon the delivery of the vaccine into the body, this sequence is translated by the host cells to produce the encoded antigens, which then stimulate the body's adaptive immune system to produce antibodies against the pathogen.
Citera
2020-11-09, 13:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nu blir jag puck-två:a, men vilka strålande nyheter!! https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1325767288562266113 !!! Jag hade erfarit att dom skulle släppa resultat under november månad - och dom säger nu att de blir ansökan om Emergency Use Authorization inom ett par veckor.

Att det är just Pfizer-BioNTechs kandidat är extra lovande eftersom det är ett mRNA-vaccin. Tänk vilka möjligheter det här öppnar upp!!

Ja, den möjligheten att folk i allmänhet inte kommer att våga ta det, för att det är för nytt och oprövat och läskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag såg att något företag (AstraZeneca?) använde ett ofarligt virus (förkylning) som inte smittar oss särskilt effektivt utan egentligen är ett virus bland apor. Ryssarna använde två olika virus som smittar människor, två olika för att minska risken för att man är immun mot något av dem.

Mer om Adenovirus på wikipedia:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Adenovirus

Tack! Ja, det kan inte vara lätt att hitta just ett virus som vi a) inte är immuna mot men b) inte heller infekterar oss så mycket att vi blir allvarligt sjuka av DET, i stället... Två olika låter väl som en bra safeguard. Men jag tycker fortfarande att det inte var läge att experimentera med en ny vaccintyp nu, när det a) var så bråttom och b) det är så viktigt att få folk att faktiskt ta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in