2020-11-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Snälla, kan du kort och enkelt förklara vad som menas med "bärare"?

Man klipper in en bit av RNA som används för att skapa ett protein (alla har troligen satsat på spike-proteinet) i ett annat virus. Detta virus (ett som vi kan bygga immunitet mot) kommer då att ge immunitet och då känner kroppen även igen spike-proteinet. Flera av dem är baserade på olika Ardeno-virus.

Detta var orsaken till att danskarna gick bananas rörande mutationen i spike-proteinet.

Om vi har kvar immunitet mot Ardenoviruset, men inte mot spike-proteinet (pga mutationer) så kan man inte använda samma Ardenovirus igen.
Citera
2020-11-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Gäller det verkligen mRNA-vaccin? Att de bara fungerar en gång?

Som jag förstått det i alla fall. Kroppen bygger upp immunitet mot bäraren och därmed så kan man inte återanvända denna bärare förrän man tappat immuniteten mot den.
Citera
2020-11-09, 13:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att antalet återsmittade är större än vad som rapporterats. Det vi vet hittills är att de återsmittade kan visa allt från 0 symptom (ringer inte Aftonbladet men smittar de vidare?) till allvarligt sjuka.

Vi vet också att alla coronasjuka inte testades i våras på grund av bristande kapacitet. Gäller världen över. Om de reinfekteras så finns det ingenting för forskarna att gå vidare på då de inte har någon sträng att jämföra med.

Det svenska fallet uppdagades genom att läkaren gick emot rekommendationer och ville att patienten testades. Vad vet vi om de svenska rekommendationerna? Står det jämför inte strängar eller tidigare coronafall ska inte återtestas?

FHM är en myndighet som inte vill veta, inte vill ha appar, knappt vill att folk testas. Tror att det är locket på i Sverige. Men det cirkulerar redan uppgifter om att vårdpersonal återsmittats. Vi får vänta och se om det stämmer.

Eftersom USA är så pestsmittat och de har bra forskare som kan gå vidare med att kolla reinfekterade så borde man få bra info därifrån så småningom.

Håller med. Tegnell har ju historik av att föra allmänheten bakom ljuset med tanke på alla mail om flockimmunitet. Så med avsaknad av transparens så vet man inte vad de har för sig.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Stockholms siffror är bara att bortse från denna vecka. Man har inte kunnat testa sig i någon ordentlig bemärkelse. Bara sjukvårdspersonal och äldre. Imorgon ska det tydligen vara igång igen..
Om vi för varje rapportdag också fick veta hur många tests som utförts så skulle siffran på antal nya smittade alltid vara intressant. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att dokumentera och rapportera...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du drar lite för stora växlar av pressmeddelandet..
Vad menar du? OM vaccinet har 90% effektivitet och folk tar det så är pandemin över
Citera
2020-11-09, 13:23
Medlem
Det blir en mörk månad i Sverige om ökningen fortsätter
Citera
2020-11-09, 13:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo man gjorde DNA-analys, däremot står inget om att de kollade om viruset verkligen var aktivt eller om det i något av fallen rörde sig om inaktiva virusfragment. I viljet fall som helst är det inte förvånade om det finns enstaka individer som återinfekteras. Även om barnsjukdomar som påssjuka sägs att det händer att folk återinfekteras, även om det är mycket ovanligt. Inget är omöjligt, men det behöver inte betyda att det skulle vara särskilt vanligt.

Och vad har man för glädje av ett riskfyllt vaccin, om immuniseringen inte varar mer än 3 månader?

Därför är det viktigt att sluta killgissa o satsa resurser på att ta reda på hur immuniteten fungerar.

CDC sammanfattning av målen med återfinfektionsstudien länka jag till tidigare. Ska bli intressant när deras resultat är klart.
Citera
2020-11-09, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ser du någonting i kurvan som motiverar en nedstängning: Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people

Pratet om en värre andra våg går emot all epidemiologisk kunskap. Ain't gonna happen.

Javisst gör jag det. Kurvan går uppåt på slutet (med undantag av helgen då det inte rapporteras dödsfall). Huruvida den andra vågen blir kraftigare än den första är svårt att förutse. Med tanke på den kraftiga smittspridningen i landet så ser det dock inte alltför ljust ut..
Citera
2020-11-09, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad menar du? OM vaccinet har 90% effektivitet och folk tar det så är pandemin över

Så är det. Det är simpel matematik. R-värdet kommer sjunka till kanske 0,1-0,15. Viruset kommer dö ut på några månader om vi alla blir vaccinerade med ett sådant vaccin. Det kommer inte kunna sprida sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag förstått det i alla fall. Kroppen bygger upp immunitet mot bäraren och därmed så kan man inte återanvända denna bärare förrän man tappat immuniteten mot den.
Jag vill inte ta gift på det, men jag tror inte att mRNA-vaccin levereras på det sättet.

Jag tror tvärtom att mRNA har fördelen av att kunna användas flera gånger.

Det här stod i en random artikel i Nature:
mRNA is the minimal genetic vector; therefore, anti-vector immunity is avoided, and mRNA vaccines can be administered repeatedly.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte av detta, väl? Men jag vet inte, hoppas få svar av någon som vet.

Pfizer är svenskt, så de BORDE i första hand ha reserverat vaccin åt svenskarna, men å andra sidan så vet man inte det. Mölnycke exporterade ju massor av sina munskydd, när det var brist på dem i vården här i Sverige...

1. Phizer är amerikanskt. Så om du får som du vill lär det dröja innan vaccinet kommer till Sverige. För du tycker väl det är skandal att de säljer vaccinet utomlands.

2. Det står i artikeln du citerar att man ska ta vaccinet två gånger för full effekt.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man klipper in en bit av RNA som används för att skapa ett protein (alla har troligen satsat på spike-proteinet) i ett annat virus. Detta virus (ett som vi kan bygga immunitet mot) kommer då att ge immunitet och då känner kroppen även igen spike-proteinet. Flera av dem är baserade på olika Ardeno-virus.

Detta var orsaken till att danskarna gick bananas rörande mutationen i spike-proteinet.

Om vi har kvar immunitet mot Ardenoviruset, men inte mot spike-proteinet (pga mutationer) så kan man inte använda samma Ardenovirus igen.

Så Adenoviruset är "bäraren". Tack. Hoppas att man inte blir sjuk av Adenoviruset i sig, då... Eller det kanske avdödas först?

Det är ju väldigt olyckligt om alla har satsat på samma protein. Detta borde ju de olika företagen ha kunnat samordna, i ett så här allvarligt globalt läge, så att man inte la alla ägg i samma korg.

Nåja, detta angår inte mig personligen då jag inte tänker ta det... Jag kan tänka mig att ta ett konventionellt vaccin, med lite lagom förslöade coronavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in