2020-11-09, 08:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Fp
Citera
2020-11-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det finns det visst det.

”Forskare har bekräftat det första fallet av återinsjuknande i covid-19 i Sverige.
Det handlar om en 53-årig kvinna som testades positivt för coronaviruset både i maj och i augusti.
Hon fick mycket milda symtom vid andra tillfället.
– Jag tolkar det som att hon hade viss nytta av den första infektionen, säger Johan Ringlander, ST-läkare och doktorand vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.”

”Enligt forskare på Sahlgrenska universitetssjukhuset är detta det första bekräftade fallet där en person återinsjuknat i covid-19 i Sverige, vilket DN först rapporterade om.
Det var den 53-åriga kvinnans läkare som hade blivit fundersam över sin patients sjukdomshistoria och vände sig till forskarna i Göteborg.
– En läkare hörde av sig till oss. Kvinnan hade testat positivt för viruset i maj och fick symtom igen i augusti. Det andra provet var också positivt. Däremellan, i juni, togs ett test som var negativt, säger Johan Ringlander, ST-läkare och doktorand vid Sahlgrenska i Göteborg.
När forskarteamet analyserade proverna upptäckte det att båda proverna visade på coronavirus, men att det rörde sig om olika virusstammar.”

https://www.expressen.se/gt/forsta-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/
Men med det undantaget (vilket jag redan nämnt) finns det inga rapporter.
Citera
2020-11-09, 08:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men med det undantaget (vilket jag redan nämnt) finns det inga rapporter.
Jag såg att du redan nämnt det.
Citera
2020-11-09, 08:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det finns inga rapporter om återsmitta i Svensk klinik.

Var det inte en kvinna som blev sjuk igen för ett tag sedan? Men kanske inte gjordes DNA analys på henne....

https://www.expressen.se/gt/forsta-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/

"Forskare har bekräftat det första fallet av återinsjuknande i covid-19 i Sverige.

Det handlar om en 53-årig kvinna som testades positivt för coronaviruset både i maj och i augusti.

Hon fick mycket milda symtom vid andra tillfället.

– Jag tolkar det som att hon hade viss nytta av den första infektionen, säger Johan Ringlander, ST-läkare och doktorand vid Sahlgrenska universitetssjukhuset."
Citera
2020-11-09, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag såg att du redan nämnt det.
Jag talade med min infektionsbakjour i natt om just det. Hon sa att det finns inget Svenskt sjukhus som rapporterat återsmitta, utom det där undantaget.

Sådant sprider sig annars som en löpeld bland infektionsöverläkarna, i landet.
Citera
2020-11-09, 08:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det behövs ingen studie, eftersom man skulle ha HÖRT om fler fall, i så fall. Folk som har blivit sjuka två gånger lär ringa till Aftonbladet och berätta om det (och det har ju ett par stycken gjort också). Läkarna skulle larma, o.s.v..

EDIT: sedan kan det säkert komma att hända SENARE, efter flera år, när immuniteten har gått ur kroppen. Som med vilket förkylningsvirus som helst. Men då blir det i alla fall inte en lika allvarlig sjukdom, en gång till.

Om folk kan få det en andra gång men blir asymptomatiska tex så driver det fortfarande smittan. Tvivlar på att någon som varit sjuk en gång o blir snuvig testar sig. Pga killgissningar om immunitet så kommer de tro att det är omöjligt att få igen ju.

Så potentiellt farligt att sprida killgissningar skulle jag påstå.
Citera
2020-11-09, 08:23
Medlem
Overminds avatar
Jättemycket rapporteringar runt om Europa. Men inte ett enda ord om Kina? Hur går det med spridningen där? Känns som det lär ju gå åt helvete där också?

Portarna är stängda i Diktatur Kina!
Citera
2020-11-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om folk kan få det en andra gång men blir asymptomatiska tex så driver det fortfarande smittan. Tvivlar på att någon som varit sjuk en gång o blir snuvig testar sig. Pga killgissningar om immunitet så kommer de tro att det är omöjligt att få igen ju.

Så potentiellt farligt att sprida killgissningar skulle jag påstå.

Återinfektioner är mkt sällsynta. Det finns väl bara en handfull fall hittills.

Hur immuniteten fungerar allmänt vet vi faktiskt inte. Det är ett enormt forskningsarbete som ska göras. Vi har få svar just nu.

Jag känner själv till ett fall (en kompis) som inte blev immun, efter sju veckors sjukdom, men vissa personer är automatiskt immuna osv.

Mkt snårigt.

Och med tanke på Sveriges situation, kan mam verkligen undra över flockimmuniteten.

Var fan är den?
Citera
2020-11-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
CDC tex håller på att studera sannolikheten för återinfektion
Vi får hoppas att immuniteten vara länge.

Objectives: 1. Determine the frequency at which SARS-CoV-2 reinfection occurs among persons who appear to have recovered clinically from COVID-19. 2. Characterize suspected SARS-CoV-2 reinfection cases and resulting laboratory evidence to better understand the natural history of SARS-CoV-2 infection and guide public health response. 3. Determine the time interval from initial illness to reinfection.

Questions: What is the frequency with which SARS-CoV-2 reinfection occurs in humans? What is the interval between initial infection and reinfection, and what is the clinical course? Among confirmed reinfection cases, what is the duration of RT-PCR positivity and shedding of replication-competent virus? What is the serologic response to reinfection?

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/php/reinfection.html

Jag tror att antalet återsmittade är större än vad som rapporterats. Det vi vet hittills är att de återsmittade kan visa allt från 0 symptom (ringer inte Aftonbladet men smittar de vidare?) till allvarligt sjuka.

Vi vet också att alla coronasjuka inte testades i våras på grund av bristande kapacitet. Gäller världen över. Om de reinfekteras så finns det ingenting för forskarna att gå vidare på då de inte har någon sträng att jämföra med.

Det svenska fallet uppdagades genom att läkaren gick emot rekommendationer och ville att patienten testades. Vad vet vi om de svenska rekommendationerna? Står det jämför inte strängar eller tidigare coronafall ska inte återtestas?

FHM är en myndighet som inte vill veta, inte vill ha appar, knappt vill att folk testas. Tror att det är locket på i Sverige. Men det cirkulerar redan uppgifter om att vårdpersonal återsmittats. Vi får vänta och se om det stämmer.

Eftersom USA är så pestsmittat och de har bra forskare som kan gå vidare med att kolla reinfekterade så borde man få bra info därifrån så småningom.
Citera
2020-11-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jättemycket rapporteringar runt om Europa. Men inte ett enda ord om Kina? Hur går det med spridningen där? Känns som det lär ju gå åt helvete där också?

Portarna är stängda i Diktatur Kina!

Jag har svårt att tro att kina på något magiskt sätt lyckades stoppa smittan till 100% bara så där som deras officiella siffror påstår.

Finns ju många länder som haft väldigt liten eller ingen smitta alls och sedan har det blossat upp igen.

Även om du inte har något smitta i landet så kan du ju enkelt få in det igen så fort någon reser in igen och i ett så stort land som Kina så är det omöjligt att stänga helt.

Det konstiga är när man kollar här:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china

Nästan längst ner så står det dagligen hur många fall som rapporteras - det är låga siffror men ändå 20-50 st nya fall per dag fram till och med 8 November. I graferna är det dock helt tomt - inga nya fall.
Citera
2020-11-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har svårt att tro att kina på något magiskt sätt lyckades stoppa smittan till 100% bara så där som deras officiella siffror påstår.

Finns ju många länder som haft väldigt liten eller ingen smitta alls och sedan har det blossat upp igen.

Även om du inte har något smitta i landet så kan du ju enkelt få in det igen så fort någon reser in igen och i ett så stort land som Kina så är det omöjligt att stänga helt.

Nästan längst ner så står det dagligen hur många fall som rapporteras - det är låga siffror men ändå 20-50 st nya fall per dag fram till och med 8 November. I graferna är det dock helt tomt - inga nya fall.
Och när det hittas något så skylls det på någon annan. I somras en norsk laxbit. Nu i helgen ett tyskt fläsklägg.
Citera
2020-11-09, 08:54
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Dom har nog inte stoppat smittan 100,00% men nästintill. Du har ju sett tidigare vilka enorma resurser som har lagts på att få smittan under kontroll. Det har ju varit exempel där hela städer med 10 miljoner invånare har blivit nerstängda och där dom PCR-testat varenda person inom några dagar.

Det är väl rimligt att man kan få stopp på smittan med sådana åtgärder, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in