2020-11-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om ett vaccin är 90 procent effektivt och tillräckligt många tar det, i kombination med alla människor som redan är immuna i Sverige (10 procent kanske) så JA. Överlåter åt någon annan att räkna ut hur många procent som måste ta det, med de förutsättningarna. Men frågan är om tillräckligt många kommer att ta det, eftersom detta var just ett av de nya, oprövade, experimentella genetiska vaccinerna. Jag kommer definitivt inte att ta det, t.ex..

En annan tanke förresten: har Sverige ens köpt det här..? Jag tycker inte att bolagsnamnet Pfizer låter bekant...
Ok. Fast är det inte så att man behöver ta 2 injektioner av vaccinet dock? Och hur länge håller immuniteten? Vi har köpt in vaccin från Astra Zeneca. Jag lär fan inte ta ett vaccin som har producerats så fort heller.
Citera
2020-11-09, 13:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ok. Fast är det inte så att man behöver ta 2 injektioner av vaccinet dock? Och hur länge håller immuniteten? Vi har köpt in vaccin från Astra Zeneca. Jag lär fan inte ta ett vaccin som har producerats så fort heller.

Inte av detta, väl? Men jag vet inte, hoppas få svar av någon som vet.

Pfizer är svenskt, så de BORDE i första hand ha reserverat vaccin åt svenskarna, men å andra sidan så vet man inte det. Mölnycke exporterade ju massor av sina munskydd, när det var brist på dem i vården här i Sverige...
Citera
2020-11-09, 13:14
Medlem
jaha sjukt. Who och alla experter sa att pandemin skulle hålla på till 2022.
Citera
2020-11-09, 13:14
Medlem
Uppsala rapporterade 491 fall förra måndagen samt 61 på sjukhus och 10 på IVA. Idag rapporterade de 437 nya fall med 69 på sjukhus och 11 på IVA.

Bra! Håll i nu för fan i Uppsala! Lite mindre kontakter än förra veckan, gå/cykla lite mer och gymma på mer tomma tider.
Citera
2020-11-09, 13:15
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Pfizer är svenskt, så de BORDE i första hand ha reserverat vaccin åt svenskarna, men å andra sidan så vet man inte det. Mölnycke exporterade ju massor av sina munskydd, när det var brist på dem i vården här i Sverige...
Pfizer är inte svenskt, varför tror du det? AstraZeneca är delvis svenskt iallafall.
Citera
2020-11-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för rapport. Ev har smittspridningen i Skåne avtagit. Om man summerar dagens antal nya smittade med helgens så får man en lägre siffra än förra måndagen då tre dagar rapporterades på en gång. Bra!

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Vet du eller någon om Stockholm har rapporterat eller ska rapportera idag? De gjorde det förra måndagen men inte måndagarna dessförinnan.
Stockholms siffror är bara att bortse från denna vecka. Man har inte kunnat testa sig i någon ordentlig bemärkelse. Bara sjukvårdspersonal och äldre. Imorgon ska det tydligen vara igång igen..
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Uppsala rapporterade 491 fall förra måndagen samt 61 på sjukhus och 10 på IVA. Idag rapporterade de 437 nya fall med 69 på sjukhus och 11 på IVA.

Bra! Håll i nu för fan i Uppsala! Lite mindre kontakter än förra veckan, gå/cykla lite mer och gymma på mer tomma tider.

Ja, där ser man att det GÅR! Bara folk skärper sig! Men jag tror att det är som vanligt, tyvärr, att första veckan på nästan-lockdown så känner de flesta av allvaret - det är lite spännande och högtidligt att vara under lockdown. Men sedan börjar man att slira... när det inte finns några vakter och poliser och bötesstraff.
Citera
Medlem
Citat:

Pfizer är amerikanskt och deras vaccin utvecklas tillsammans med ett tyskt företag. Utvecklingen sker i USA och Tyskland.
Citera
2020-11-09, 13:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Återinfektioner är mkt sällsynta. Det finns väl bara en handfull fall hittills.

Hur immuniteten fungerar allmänt vet vi faktiskt inte. Det är ett enormt forskningsarbete som ska göras. Vi har få svar just nu.

Jag känner själv till ett fall (en kompis) som inte blev immun, efter sju veckors sjukdom, men vissa personer är automatiskt immuna osv.

Mkt snårigt.

Och med tanke på Sveriges situation, kan mam verkligen undra över flockimmuniteten.

Var fan är den?

Finns ingen epidemiologisk studie som fastslår hur återinfektion beter sig. Att det är sällsynt är en killgissning från Tegnell som tyvärr folk tar som fakta.
Citera
2020-11-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
jaha sjukt. Who och alla experter sa att pandemin skulle hålla på till 2022.
Du drar lite för stora växlar av pressmeddelandet..
Citera
2020-11-09, 13:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Pfizer är inte svenskt, varför tror du det? AstraZeneca är delvis svenskt iallafall.

Dom har i alla fall en fabrik i Strängnäs, och ett kontor i Sollentuna?
Citera
2020-11-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis. Dessutom så fungerar dessa bara en gång. Nästa gång måste man ha en ny bärare, dvs ett nytt vaccin måste tas fram.

Edit: Det finns det flera olika bärare bland de vacciner som tas fram nu. Jag tänkte mest ur Pfizers perspektiv när jag skrev ovanstående.
Gäller det verkligen mRNA-vaccin? Att de bara fungerar en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in