Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Ja, är detta något som skapats av misstag så det givetvis så att ingen skall skyllas för det. Är detta rösträkningsbolag inte insyltat som Dominion så är det också bra. Detta vet dock varken du eller jag. I det läge man står inför nu tror jag att det blir manuell recount för att kontrollera.
Det vi dock vet är att denna "glitch" skapade ytterligare röster för Biden. Då vi har ett kvittningsförfarande så minskade Bidens försprång med X antal röster då han förlorade mer av sin ledning då felet upptäcktes.
Det här har du rätt i. Men det är inte någonting nytt. Varje val så sker det misstag, glitches och fel som gör att vissa röster landar in i en andra räkning/omräkning och det är därför som det fastslagna exakta antalet röster aldrig kommer under valnatten utan flera veckor senare.
Detta görs vid varje val, men det är bara de gånger som det är jämt som attan som det blir en mediagrej av det. Exempelvis Bush vs Gore där allt handlande om ett fåtal tusen röster i en enda stat.
Men så jämt är det inte denna gång även om det är jämt.
Historiskt så brukar rösterna förändras med något hundratal upp till 1-2ooo röster i varje stat mellan det att vinnaren är utsedd till att slutliga reslutatet är fastställt.
Enda skillnaden är att denna gång så finns det en armé av twittrare som använder varje misstag som en grund för att misstänkliggöra valet. Förra gången såg vi en del av det från demokrater men inte i samma omfattning som denna gång.
Det finns säkert missar som är till Trumps fördel också, men det finns ingen aktiv armé av opinionsbildare som letar efter dessa.
Jag är av åsikten att röster ska räknas igen där det bara skiljer något tusental, men det är inte samma sak som att skrika valfusk.
Statistiskt sätt genom åren så ger det oftast bara justeringar i hundratals röster per stat så det finns inget skäl att prata om fusk.