2020-11-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...jag ska också tillägga att det spelar ingen roll om du är immun 18 månader i snitt, eller 6 månader. Du kommer fortfarande få precis samma årsvisa mönster. Den enda skillnaden är att man får ett relativt sett större utbrott om immuniteten är kortare.

Här är en bra jämförelse med hur en brasa utvecklas. The four stages of fire:

https://firefightergarage.com/stages-of-fire/

Du känner nog igen kurvan? Den ser exakt ut som en epidemi.

Kurvan toppar tidigt, för i början finns det som störst potential för smittspridning (motsvarande att i början finns det som mest tillgängligt syre/bränsle för en brasa).

Belgien har kommit förbi den första toppen, men det finns nog gott om "bränsle" kvar. Frågan är om man ska låta det brinna ut långsamt, som i Sverige, eller om man ska kväva det direkt.

Visst finns det bränsle kvar. Saken är ju också den att ju snabbare man släcker, desto mer kommer det brinna upp igen när pandemin får bränsle. Är ju det som hänt alla länder som hade lockdown i våras, blev inget mer än en tillräcklig släckning.
Vad gäller förlorad immunitet blir det ju inget jätteproblem om inte alla tappar immunitet samtidigt, och samtidigt inte har taget ett fungerade vaccin. Om någon blir återinfekterad efter 24 månader, någon annan efter 30 månader, någon tredje efter 36 månader, så blir det knappast ett jätteproblem för vården. Generellt sätt bör även återinfektioner vara lindrigare än den första infektionen.
Flockimmuniet innebär som sagt inte att smittan är borta. När ett land i Sveriges storlek har säg 300-500 dagliga fall (totalt, inte bekräftade genom test), som ligger stabilt, med allt fullt öppet, så får man säga att man har flockimmunietet. Även om det ökar till säg, 1000 fall, under vintermånaderna. Där är ingen del av världen än, inte ens nära, men Belgien är trots allt närmast.
Citera
2020-11-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men detta säger ju sig självt. Hade vi imorgon börjat leva som vanligt i Stockholm kontra Helsingfors, så hade naturligtvis Helsingfors haft snabbare smittspridning. Sedan finns det ju rent demografiska skillnader och hur folk lever etc.
Men självklart finns det färre mottagliga i Belgien än i exempelvis Tjeckien. Vi borde redan nu läsa om mängder av återfalls-infektioner om så inte var fallet. Och jo, jag är medveten om att några fall dyker upp titt som tätt, men det är inte speciellt många. Vad jag noterat i alla fall.
Vi får se vart detta tar vägen, jag tror att den svenska "toppen" kommer bli ordentligt mycket lägre än under våren. Egentligen enbart på grund av att immuniteten.

Ja, för mig är det också självklart, men halva tråden hoppar ju på mig varje gång jag säger det. Även när det verkligen går att se ett tydligt exempel med minskningen i Belgien.
Citera
2020-11-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att som Belgien sluta med alkohol efter 20 låter rimligt, vi vet ju hur det ser ut på krogar och liknande, det skrålas och skrävlas. Folk är högljudda för att kunna överträffa sorlet = aerosoler. Känns som en möjlig kandidat.

Är som tråden vet ingen stor anhängare av lockdown, men absolut, det skulle jag kunna köpa.
Citera
2020-11-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Visste man (någon öht) det redan tidigt i mars då tweeten väl är daterad till?

Är det så mycket konstigare än att deras erfarenheter och uppgifter ser så pass olika ut (t ex att kliniker och byråkrater ser olika på saker)? Ungefär som att folk här utrycker sig väldigt olika, sen kan man förstås önska (kräva?) en mer samstämmig kommunikation från det offentliga men helt ense eller lika varken kan eller bör de nog bli.

Nu var det ett tag sen någon nämnde Tegnells "aspiga" framtoning men måste erkänna att jag har svårt att förstå de som hellre sett honom (eller några andra ansvariga för den delen) stå och storböla framför kamerorna heller, det är liksom inte det som är deras uppgift som jag förstått det åtminstone.

Ingen som sagt att man måste stå och böla. 😂

WHO är också byråkrater i mina ögon. De använder likväl uttryck som "explosion" för att visa på allvaret och varna och uppmärksamma folk på hur illa läget faktiskt är. Vilket är deras jobb.

FHMs sätt att ständigt tona ned och inte på något sätt vilja påkalla uppmärksamheten till det farliga läget, gör att jag anser att de inte alls gör sitt arbete på ett bra sätt. Underkänt. I såväl kommunikation som i andra avseenden, men nu var jag mest inne på hur man kommunicerar ut till folk om viruset och farligheten i läget, osv.

Agree to disagree.
Citera
2020-11-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns många studier som säger att masker minskar antalet virus....

Aerosol Filtration Efficiency of Common Fabrics Used in Respiratory Cloth Masks

. Materials such as silk and chiffon are particularly effective (considering their sheerness) at excluding particles in the nanoscale regime (<∼100 nm), likely due to electrostatic effects that result in charge transfer with nanoscale aerosol particles. A four-layer silk (used, for instance, as a scarf) was surprisingly effective with an average efficiency of >85% across the 10 nm −6 μm particle size range

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsnano.0c03252#
Frågan är bara om man kan andas genom en silkessjal som man virar fyra gånger runt ansiktet? I artikeln står också att många hemmagjorda bomullsskydd (tunna) gav mycket lite skydd och att de flesta skydd, som annars gav bra skydd, minskade i effektivitet när de inte bärs på rätt sätt i avsevärd utsträckning.

Frågor kring hur stor procentandel genomsläppta partiklar som räcker för infektion kvarstår väl också? Liksom i vilken utsträckning ögonen är en effektiv smittväg för viruset.

Än så länge är jag inte på något sätt emot frivillig maskanvändning men tycker inte bevisen är tillräckliga för ett tvång bland allmänheten. Jag läser dock de artiklar jag hinner läsa med stort intresse och det uppskattas att du gav ett intressant citat ur artikeln (inte bara en länk).
Citera
2020-11-08, 23:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är som tråden vet ingen stor anhängare av lockdown, men absolut, det skulle jag kunna köpa.

Jag vill egentligen inte heller ha en lockdown, men har man inget annat val så är ju det en lösning. Folk är ju väldigt högljudda på barer och pubar och volymen ökar i takt med att alkoholen flödar ner i strupen. Man kanske skulle göra ett experiment, det serveras endast Stroh-Rum 80% eller någon alkohol som har minst 72%, spriten får inte spädas. En bar med friska människor och in med en superspridare. Fast då blir väl folk dyngraka på 5 min och går sen hem, glöm den tanken.
Citera
2020-11-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen som sagt att man måste stå och böla. 😂

WHO är också byråkrater i mina ögon. De använder likväl uttryck som "explosion" för att visa på allvaret och varna och uppmärksamma folk på hur illa läget faktiskt är. Vilket är deras jobb.

FHMs sätt att ständigt tona ned och inte på något sätt vilja påkalla uppmärksamheten till det farliga läget, gör att jag anser att de inte alls gör sitt arbete på ett bra sätt. Underkänt. I såväl kommunikation som i andra avseenden, men nu var jag mest inne på hur man kommunicerar ut till folk om viruset och farligheten i läget, osv.

Agree to disagree.
Onödigt raljant måhända, byt ut mot kraftuttryck i stil med drunknar/faller fritt/motsv., det är i någon mån en glidande skala. Jag kanske är helt unik men allvaret tycker jag är svårt att missa. Jämför presskonferenserna under sommaren och senaste tiden, visst fasen märks skillnaden?

Hur väl WHO lyckats med sin kommunikation kan väl diskuteras men deras uppdrag är ju ännu knepigare, tycker nog inte de träffar särskilt precist alla gånger åt något håll s a s (ex läget i Europa har tidvis sett markant olika ut men av förklarliga skäl ändå fått "samma" budskap).
Citera
2020-11-08, 23:27
Medlem
Hypotetisk fråga om "mink-coronan"

Jaja det är samma virus bara en mutation osv. Men here we go:

Vad händer om Sverige underlåter att agera och man plötsligt senare upptäcker att vaccin-försämrande mink-corona spritt sig i sju olika svenska städer. Uppskattningsvis minst 30.000 svenskar bär då på nya varianten (+ ett okänt mörkertal).... ?

A) Resten av världen stänger sina gränser mot Sverige
B) Resten av världen får nog och kräver att Sverige styr upp corona för en gångs skull - hotar med handels-sanktioner m.m.
C) Annat scenario?

Bonusfråga: ovan scenario, leder det i förlängningen till att Sverige förstör världens möjligheter till ett vaccin? 🤔

Edit: la till C) annat scenario, för era egna fria tankar/förslag.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-08 kl. 23:34.
Citera
2020-11-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
När vi har en konkav kurva så får f '(x) allt mindre värde då x (tiden) ökar. Tangentens lutning minskar alltså när man går mot större x-värden (tiden).
Innebär att andraderivatan (accelerationen) dvs derivatan av förändringshastigheten aka "1a derivatan" (inläggningar på iva per dag minus utskrivningar) minskar när man går mot större xx-värden.
Detta kan innebära att vi är på väg att nå ett maximum och att vi kommer få En avtagande kurva, men alla som sysslar med teknisk analys vet att man ofta blir lurad av terasspunkter...
Appropå IVA för corona, kan man framför just nu konstatera att hastigheten samt accelerationen inte är i närheten av utvecklingen i våras vilket är väldigt positivt! Nu är accelerationen väldigt låg och tendenser till konkav utveckling (att vi passerat inflexionspunkten). Men alldeles för tidigt att dra sådana långtgående slutsatser.

Ok kurvan är konkav och förändringshastigheten avtagande i förhållande till tidsaxeln.
Citera
2020-11-08, 23:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att som Belgien sluta med alkohol efter 20 låter rimligt, vi vet ju hur det ser ut på krogar och liknande, det skrålas och skrävlas. Folk är högljudda för att kunna överträffa sorlet = aerosoler. Känns som en möjlig kandidat.

Heder till dig som fortfarande orkar hänga kvar i tråden!

Jag ser dock att diskussionen fortfarande är densamma trots alla dödsfall och insjuknade...
Jag tvivlar själv på att just krogbesök eller ej gör någon större skillnad. Så länge människor träffar varandra kommer viruset att spridas.
Men kanske känns det bättre om man försöker med lite åtgärder här och där iallafall.
Citera
2020-11-08, 23:30
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det där är inte fakta; det är en insändare i en Läkartidning.

Må vara skrivet av en läkare...

Du menar att journalister på Aftonbladet är säkrare källor angående corona-viruset?
Citera
2020-11-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Onödigt raljant måhända, byt ut mot kraftuttryck i stil med drunknar/faller fritt/motsv., det är i någon mån en glidande skala. Jag kanske är helt unik men allvaret tycker jag är svårt att missa. Jämför presskonferenserna under sommaren och senaste tiden, visst fasen märks skillnaden?

Hur väl WHO lyckats med sin kommunikation kan väl diskuteras men deras uppdrag är ju ännu knepigare, tycker nog inte de träffar särskilt precist alla gånger åt något håll s a s (ex läget i Europa har tidvis sett markant olika ut men av förklarliga skäl ändå fått "samma" budskap).

Håller inte med alls. Tycker att WHO har varit väldigt duktiga med budskapet. De tjatade inte alls i onödan i somras t.ex. Åtminstone inte vad jag såg mycket av i media.

Däremot varnade de ju pricksäkert för hösten osv. Något som FHM satte skygglappar för och inte ville se alls... 🙄 Nej, som sagt, helt underkänt. Streck i betyg. Och streck i debatten för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in