2020-11-08, 22:39
Medlem
Intressant om smittspårning. M.m.

Smittspårningschef i Norrbotten: »Vi håller på att drunkna«
(...)
Hur många samtal hinner ni med om dagen?

– Varje positivt fall, inklusive att prata med hushållskontakter och ge dem förhållningsregler, tar upp till en timme. Som smittspårare hinner du kanske mellan 8 och 15 fullständiga smittspårningar per dag. Under onsdagen tror jag vi hade 90 positiva fall inrapporterade i regionen. Det kan låta lite, men i Norrbotten är det mycket på en dag.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/smittsparningschef-i-norrbotten-vi-haller-pa-att-drunkna/

Mot bakgrund av ovanstående är det (ännu mer) enkelt att förstå varför det blir ogörligt att smittspåra när mängden smittade skenar iväg...

En helt annan reflektion jag fick när jag läste hennes citat just om att drunkna, var att hon och en del andra inom "branschen" som jobbar med covid, använder helt annat språkbruk än t.ex. FHM.

Det blir så tydligt, när man tänker på det. Denna person säger "drunkna". I EU pratar man om en andra "våg". Läkaren i Uppsala för några dar sen sa att Sverige nästan är "i fritt fall". WHO uttalade att det är en "explosion" av smitta i EU.

Sen kommer FHM med sitt ständigt nedtonande...ständiga ovilja att använda någon typ av allvarliga uttryck. Inte säga att det är en våg, t.ex. Det är någonting väldigt obehagligt i skillnaden i språket, som man kan se, om man tänker efter.. Vet inte om fler har tänkt på det... 🤔 För mig är det ett ganska tydligt tecken på hur FHM ser på saken och hur andra ser på det.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-08 kl. 22:46.
Citera
2020-11-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att hitta på procent siffror är totalt meningslöst. Citera en epidemiologisk studie för en fortsatt seriös diskussion

Ja, förvisso meningslöst, då jag med tanke på antalet bekräftade fall är övertygad om att de verkliga återinfektionerna är betydligt mindre än så.
Citera
2020-11-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag vet inte, det kanske bara är en blipp? Vilka andra länder tänker du på? Stängde de samtidigt?

Vår smitta o dödstal dök snabbt i Juni...kan det varit vår Lockdown i maj som gjorde detta ?
Citera
2020-11-08, 22:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tror Belgien gjorde en kraftig nedstängning 19 oktober, och utökade det ytterligare 1 november. 7-dagars glidande medelvärde började sjunka 1 november, efter att ha ökat varje dag under mycket lång tid. Sedan dess har det minskat tydligt varje dag.
Jämför med t.ex. Frankrike. Där tror jag ett steg gjordes ca 19 oktober, och nästa steg ca 28 oktober. Där har glidande medelvärde ökat kraftigt denna vecka. Idag minskar det visserligen något, så kanske håller på att vända neråt där också, men kan handla om rapportering också, igår ökade det kraftigt.

Det är ju svårt att veta vilka åtgärder som respektive land gjorde, kanske kan man se någon skillnad där? Tidsmässigt ligger de ju ganska lika.
Citera
2020-11-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ingen epidemiologisk studie i hur många som återsmittas.

Många tror dock att enstaka fallstudier är bevis för att väldigt få återsmittas. Är dock oseriöst att dra sådana slutsatser av enstaka fallstudier som enbart bevisar att det är möjligt med återsmitta.

DNA sekventiering av tillräckligt många fall för att dra slutsatser om återinfektion är ju inte rimligt.
Bevisbördan ligger ju på den som gör påståendet att det förekommer återsmitta.

Det finns bara en klinisk rapport om detta i Sverige.
Citera
2020-11-08, 22:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vår smitta o dödstal dök snabbt i Juni...kan det varit vår Lockdown i maj som gjorde detta ?

Eftersom vi inte hade någon lockdown så nej, det beror inte på det. Du kan läsa min teori om det här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Lägg även till sommarlov.
Citera
2020-11-08, 22:50
Medlem
Citat:
Frågan om hur länge immunitet varar är väl långt ifrån klar, men med tanke på hur otroligt få som är återsmittade efter 7-8 månader, så kommer med största sannolikhet en stor majoritet också vara immuna efter 12 månader. Sedan lär det kommit vaccin åtminstone till riskgrupper till nästa vinter. Men givetvis, att detta virus helt försvinner från jordens yta, eller ens Belgiens yta, kommer givetvis inte att hända.
Sedan tror inte jag heller att Belgien har flockimmunitet i regelrätt bemärkelse, skulle de öppna upp allt, så kommer smittan öka där också. Men de har kommit väsentligt närmare än någon annan.
...jag ska också tillägga att det spelar ingen roll om du är immun 18 månader i snitt, eller 6 månader. Du kommer fortfarande få precis samma årsvisa mönster. Den enda skillnaden är att man får ett relativt sett större utbrott om immuniteten är kortare.

Här är en bra jämförelse med hur en brasa utvecklas. The four stages of fire:

https://firefightergarage.com/stages-of-fire/

Du känner nog igen kurvan? Den ser exakt ut som en epidemi.

Kurvan toppar tidigt, för i början finns det som störst potential för smittspridning (motsvarande att i början finns det som mest tillgängligt syre/bränsle för en brasa).

Belgien har kommit förbi den första toppen, men det finns nog gott om "bränsle" kvar. Frågan är om man ska låta det brinna ut långsamt, som i Sverige, eller om man ska kväva det direkt.
Citera
2020-11-08, 22:51
Medlem
Citat:
Som jag skrev till de andra som ifrågasatt mitt inlägg, varför sjunker smittspridning i Belgien kraftigt, och inte i andra länder som infört lockdown?
Säger inte att det de har flockimmunitet i ett helt öppet samhälle, men att det finns en betydande immunitet som inte finns i andra länder.

Men detta säger ju sig självt. Hade vi imorgon börjat leva som vanligt i Stockholm kontra Helsingfors, så hade naturligtvis Helsingfors haft snabbare smittspridning. Sedan finns det ju rent demografiska skillnader och hur folk lever etc.
Men självklart finns det färre mottagliga i Belgien än i exempelvis Tjeckien. Vi borde redan nu läsa om mängder av återfalls-infektioner om så inte var fallet. Och jo, jag är medveten om att några fall dyker upp titt som tätt, men det är inte speciellt många. Vad jag noterat i alla fall.
Vi får se vart detta tar vägen, jag tror att den svenska "toppen" kommer bli ordentligt mycket lägre än under våren. Egentligen enbart på grund av att immuniteten.
Citera
2020-11-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ja visst är det så. Har inte läst något om naturlig immunitet, om det ens finns då det är ett nytt virus.
Nej det är alldeles för tidigt att uttala sig bestämt om nivåer för mottaglighet och eventuell korsimmunitet.

Rent generellt kan man säga att det inte är ovanligt med sådana mekanismer även vid helt nya antigen.
Citera
2020-11-08, 22:53
Medlem
Citat:
Det är ju svårt att veta vilka åtgärder som respektive land gjorde, kanske kan man se någon skillnad där? Tidsmässigt ligger de ju ganska lika.

Frankrike: Nattliga utegångsförbud (från kl 21-06)i stora städer från 17 oktober, utökat till andra delar 23 oktober.
Lockdown, med stängning av allt utom livsmedelsbutiker, och apotek, från 30 oktober.
Belgien: Från 19 oktober förbud att sälja alkohol efter klockan 20, och utegångsförbud kl 00-05.
Från 2 november stängning av ej nödvändiga butiker.
Citera
2020-11-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men har inte Tegnell sagt att det inte var just italienresenärerna, utan främst andra som drog hit smittan? Så varför säger hon så (om hon nu vill hylla FHM)
Visste man (någon öht) det redan tidigt i mars då tweeten väl är daterad till?

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En helt annan reflektion jag fick när jag läste hennes citat just om att drunkna, var att hon och en del andra inom "branschen" som jobbar med covid, använder helt annat språkbruk än t.ex. FHM.
[...]
Det är någonting väldigt obehagligt i skillnaden i språket, som man kan se, om man tänker efter.. Vet inte om fler har tänkt på det...För mig är det ett ganska tydligt tecken på hur FHM ser på saken och hur andra ser på det.
Är det så mycket konstigare än att deras erfarenheter och uppgifter ser så pass olika ut (t ex att kliniker och byråkrater ser olika på saker)? Ungefär som att folk här utrycker sig väldigt olika, sen kan man förstås önska (kräva?) en mer samstämmig kommunikation från det offentliga men helt ense eller lika varken kan eller bör de nog bli.

Nu var det ett tag sen någon nämnde Tegnells "aspiga" framtoning men måste erkänna att jag har svårt att förstå de som hellre sett honom (eller några andra ansvariga för den delen) stå och storböla framför kamerorna heller, det är liksom inte det som är deras uppgift som jag förstått det åtminstone.
Citera
2020-11-08, 23:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Frankrike: Nattliga utegångsförbud (från kl 21-06)i stora städer från 17 oktober, utökat till andra delar 23 oktober.
Lockdown, med stängning av allt utom livsmedelsbutiker, och apotek, från 30 oktober.
Belgien: Från 19 oktober förbud att sälja alkohol efter klockan 20, och utegångsförbud kl 00-05.
Från 2 november stängning av ej nödvändiga butiker.

Att som Belgien sluta med alkohol efter 20 låter rimligt, vi vet ju hur det ser ut på krogar och liknande, det skrålas och skrävlas. Folk är högljudda för att kunna överträffa sorlet = aerosoler. Känns som en möjlig kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in