Intressant om smittspårning. M.m.
Smittspårningschef i Norrbotten: »Vi håller på att drunkna«
(...)
Hur många samtal hinner ni med om dagen?
– Varje positivt fall, inklusive att prata med hushållskontakter och ge dem förhållningsregler, tar upp till en timme. Som smittspårare hinner du kanske mellan 8 och 15 fullständiga smittspårningar per dag. Under onsdagen tror jag vi hade 90 positiva fall inrapporterade i regionen. Det kan låta lite, men i Norrbotten är det mycket på en dag.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/smittsparningschef-i-norrbotten-vi-haller-pa-att-drunkna/
Mot bakgrund av ovanstående är det (ännu mer) enkelt att förstå varför det blir ogörligt att smittspåra när mängden smittade skenar iväg...
En helt annan reflektion jag fick när jag läste hennes citat just om att drunkna, var att hon och en del andra inom "branschen" som jobbar med covid, använder helt annat språkbruk än t.ex. FHM.
Det blir så tydligt, när man tänker på det. Denna person säger "
drunkna". I EU pratar man om en andra "
våg". Läkaren i Uppsala för några dar sen sa att Sverige nästan är "
i fritt fall". WHO uttalade att det är en "
explosion" av smitta i EU.
Sen kommer FHM med sitt ständigt nedtonande...ständiga ovilja att använda någon typ av allvarliga uttryck. Inte säga att det är en våg, t.ex. Det är någonting väldigt obehagligt i skillnaden i språket, som man kan se, om man tänker efter.. Vet inte om fler har tänkt på det... 🤔 För mig är det ett ganska tydligt tecken på hur FHM ser på saken och hur andra ser på det.