2020-11-08, 19:56
Medlem
CTV:s W5 om långtidsbesvär av Wuhanviruset.

Om ärrbildning i lungorna, o.s.v.

5-6 veckor gammalt, men råkade hamna i min att se på lista, så inte sett förens idag.

W5: Lives changed by the long-lasting symptoms of COVID-19
https://www.youtube.com/watch?v=6tFOUHhyvj8
Citera
2020-11-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja jag tänkte först på calicivirus/vinterkräksjuka, cirka var 5:e är immun mot det. Men tiden får väl visa och det ger väl inte så mycket i att spekulera kring det.
Jag skrev det där eftersom jag tänkte att ett virus som ligger nära SARS-CoV-2, evolutionärt borde vara en kandidat men det kanske var feltänkt; Mikroorganismer delar ofta genom trots stort evolutionärt avstånd. Man kan hitta samma, begränsade gensekvenser i både HIV-virus och en bakterier, exempelvis.
Citera
2020-11-08, 20:01
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Immunitet är definitivt en av anledningarna till att det går ner så kraftigt i Belgien. Visst bidrar de strikta restriktionerna också, men andra länder med strikta restriktioner sjunker inte alls lika snabbt, eller ökar till och med, som Frankrike.
Vad grundar du på att imunitet skulle ha någonting med den den minskade smittspridningen att göra?
Skulle isåfall vara första gången detta har skett så jag skulle misstänka att det isåfall skulle generera stora tidningsrubriker om så vore fallet.
Citera
2020-11-08, 20:02
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är så säsongen definieras.

Fast nu svarade du ju inte på frågan.

Du påstod att antalet soltimmar är det avgörande för säsongseffekten.
Då bad jag om stöd för påståendet, och fick som svar att det är så som det definieras?!?

Knappast ett stöd för ditt påstående...
Citera
2020-11-08, 20:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns säkert en viss naturlig immunitet bland befolkningen mot corona.

På den omtalade Norska Turistbussen (sexdagarsresan) *smittades 38 av 40 passagerare.*

Av bussresenärerna var alltså *minst* 95% mottagliga för smittan.
Citera
2020-11-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, situationen är desto värre än vi har befarat.
Viruset tydligen sprider sig hejvilt via avsaknad av kraftiga restriktioner.
Mig veterligen har det inte framkommit hur representativa (för Stockholm/andra regioner/riket som helhet) de här (NPC) siffrorna är då de väl gäller en (visserligen stor) minoritet av de tester som utförs totalt, någon som har några mer specifika detaljer?

Att det (smittan i stort och positiva som andel av de testade) ökar är det ju tack och lov få som motsäger sig. Kanske vore läge för FHM att uppdatera lite mer frekvent nu när det rör på sig ordentligt igen...

Förstår att det tränger att få ur sig svar på tal men för fasen, ge det lite tid för att se till att det blir begripligt åtminstone, "sprider sig hejvilt via avsaknad" - det är knepigt nog att förstå varandra i text som det är...
Senast redigerad av Korkenzieher 2020-11-08 kl. 20:06. Anledning: Styckesindelning
Citera
2020-11-08, 20:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fast vädret har ju påverkan på mänskligt beteende?

Självklart men det är inte vädret i sig självt som påverkar smittspridningen.

Indirekt så påverkar vädret mänskligt beteende, men det gör brist på mat och fotsvamp också.
Citera
2020-11-08, 20:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På den omtalade Norska Turistbussen (sexdagarsresan) *smittades 38 av 40 passagerare.*

Av bussresenärerna var alltså *minst* 95% mottagliga för smittan.

Ja kanske är det 5% som är naturligt immuna, i så fall är det illa.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Att dom räknar temp mot C19 är rena vanvettet, sen har man uteslutit vitala delar...

SARS-kusinen dör vid +70, C19 dör vid +92, det temperatur enbart kan bidra med är hur luftfuktigheten blir. Men när UV-index stiger under sommaren medför detta att viruset får svårt med UV utomhus, sen genererar högre UV även ozon- vilket tar död på virus ganska snabbt om luften är någorlunda ren och så sker då även inomhus, är det skitig luft med avgaser/partiklar blir det tvärtom där då viruset kan "rida" på smutspartiklarna.

Så de som bor i städer nära stora trafikerade gator, har större risker att få smittan sommartid, jämfört med personer som bor i lugnare kvarter med mindre trafik/nedsmutsning.

Vi måste alltså se på temp, UVA / UVB, Ozon i luften samt PM 10 partiklar för att kunna få grepp på skiten.

Det enda vi behöver göra är att skärpa till oss och hålla avstånd. Gör vi det är det fullständigt egalt hur mycket ozon det är i luften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Vad grundar du på att imunitet skulle ha någonting med den den minskade smittspridningen att göra?
Skulle isåfall vara första gången detta har skett så jag skulle misstänka att det isåfall skulle generera stora tidningsrubriker om så vore fallet.

Som jag skrev till de andra som ifrågasatt mitt inlägg, varför sjunker smittspridning i Belgien kraftigt, och inte i andra länder som infört lockdown?
Säger inte att det de har flockimmunitet i ett helt öppet samhälle, men att det finns en betydande immunitet som inte finns i andra länder.
Citera
2020-11-08, 20:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Men det gällde väl Norge, inte Sverige? De lyckades begränsa spridningen, och få blev immuna.
Citera
2020-11-08, 20:10
Medlem
Citat:
40 personer är en alldeles för få för att dra några statistiska slutsatser om. Speciellt med tanke på att passagerarna kan ha varit en homogen grupp vad gäller ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in