2020-11-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Martin har en registrerad enskild firma vid namn "Soneby Industries" som registrerades 2007-09-18, den har flaggats med konkurshistorik så någon gång i tiden efter det datumet har han varit i personlig konkurs(enskild firma konkurs = personlig konkurs).

Skulle inte förvåna mig om Patreon pengarna går rakt in på det privata kontot därav inga löneutag i AMK bolaget.
En anna möjlighet kan vara att han fakturerar AMK från sin enskilda firma och tar ut lön därifrån men det finns liksom ingen poäng i det om det inte är flera ägare av AMK bolaget.

Vid flera ägare i ett bolag är det vanligt att man fakturerar ut sina belopp till egna bolag och man där själv avgör om man vill ta ut lön eller samla på hög för regniga tider.

Vad jag vet så tyder allt på att Martin äger AMK själv då han är ensam ledamot i bolaget.

Om det går till privata kontot är det märkligt då det inte ska vara skattefria pengar och pengar som går genom en verksamhet. De som är Patreons får ju en vara i utbyte t.ex. filmpodden och andra förmåner. Det kan ju inte räknas som en donation?

Jag personligen har ingen högre examen i ekonomi så är ju endast en lekman i frågan.
Citera
2020-11-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Tycker det är riktigt trevligt att Branne börjat dyka upp igen. Roligast av alla är han!

Ja han är mestadels grymt bra! Skönt att hans och Martins beef är över!

Garvar som fan ibland när han drar nåt skämt och sitter tyst i flera sekunder och bara väntar på reaktion/skratt som dröjer.
Citera
2020-11-08, 08:21
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
750k på patreon och 900k på annat, känns rimligt. Klart man inte stoppar patreon och donationer om det utgör nästan hälften av inkomsten, mer än hälften om icke podrelaterade inkomster är mer än 100k (riktat till sk0gen).

Sen gör väl nästan alla enmansföretag så som sista meningen, skriver av så mycket det bara går, och resten tar man ut i vinstutdelning istället för lön av skattemässiga skäl. Utdelning är typ 20% på hela beloppet, lön när man både är den som betalar ut och den som mottar så betalar man både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt, som totalt uppgår till typ 50-60% (1 600 000 i bolaget som ska ut i lön - ca 1 200 000 efter arbetsgivaravgifter - ca 720 000 efter inkomstskatt.)

Men det där med lönen är lite underligt dock. Då ljudteknikern Robin är halvtidsanställd enligt Martins egen utsago.

Ljudteknikern lär ju ha eget företag och fakturera AMK för timmarna han är där, det är vanligast så i den branschen. Överlag verkar folk i pod-branschen vara lite slarviga när det gäller lingvistiken i sånna här fall, många gillar säga att de ha anställda när de egentligen bara anlitar konsulter och därmed inte har något arbetsgivaransvar.
Citera
2020-11-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Ljudteknikern lär ju ha eget företag och fakturera AMK för timmarna han är där, det är vanligast så i den branschen. Överlag verkar folk i pod-branschen vara lite slarviga när det gäller lingvistiken i sånna här fall, många gillar säga att de ha anställda när de egentligen bara anlitar konsulter och därmed inte har något arbetsgivaransvar.

Ja, självklart skickar robin bara faktura som konsult. Att han ska vara anställd trodde väl ingen?
Citera
2020-11-08, 21:58
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Ja, självklart skickar robin bara faktura som konsult. Att han ska vara anställd trodde väl ingen?

Frågan är varför du uttrycker dig som att det skulle vara en dålig grej att Robin driver eget istället för att vara löneslav? Det är väl bara om man helt saknar driv som man har någon fördel av att vara anställd kontra företagare.
Citera
2020-11-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Frågan är varför du uttrycker dig som att det skulle vara en dålig grej att Robin driver eget istället för att vara löneslav? Det är väl bara om man helt saknar driv som man har någon fördel av att vara anställd kontra företagare.

Du tycker inte att du läser in lite för mycket i det du citerade?
Citera
2020-11-08, 22:24
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Du tycker inte att du läser in lite för mycket i det du citerade?

I så fall hade postaren jag svarade otur när han formulerade sig.
Citera
2020-11-09, 11:01
Medlem
Branne och K Svensson? Vad är detta?

Jag tror jag får stänga av och förbereda mig mig. Kaffe och bra hörlurar
Citera
2020-11-09, 13:04
Medlem
ungtkaffes avatar
Idag blev det verkligen bevisat att Cathryn inte kan svenska säger bara massa nonsens och förstår inte vad resten av gänget pratar om.
Citera
2020-11-09, 13:05
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Branne och K Svensson? Vad är detta?

Jag tror jag får stänga av och förbereda mig mig. Kaffe och bra hörlurar

Oroa dig inte, Kathlyn var med och sabbade allt. Hörde knappt K i avsnittet eftersom det var sp mycket skrik på roliga youtube-klipp.
Citera
2020-11-09, 15:30
Medlem
DemonDeaths avatar
Urk, började lyssna på avsnittet (kom till 3:50 min) men direkt börjar det med Kathryn och prat om valet. JAG STÅR INTE UT. DELETE på detta avsnittet. Hoppas på bättre innehåll imorgon.
Citera
2020-11-09, 18:22
Medlem
Jag måste dubbelkolla här om det var fler än jag som reagerade på att Soneby snackade idag (9/11) om att det var värt att åka på skadestånd osv och skulle göra det igen, för att direkt säga att det är en swish-kampanj för att täcka detta åt honom? Jag tänker att ingen del av det är fel i sig, spela tuff eller tigg pengar men det blir väldigt töntigt när man gör båda samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in