Citat:
Ursprungligen postat av
Smurfanerlite
Martin har en registrerad enskild firma vid namn "Soneby Industries" som registrerades 2007-09-18, den har flaggats med konkurshistorik så någon gång i tiden efter det datumet har han varit i personlig konkurs(enskild firma konkurs = personlig konkurs).
Skulle inte förvåna mig om Patreon pengarna går rakt in på det privata kontot därav inga löneutag i AMK bolaget.
En anna möjlighet kan vara att han fakturerar AMK från sin enskilda firma och tar ut lön därifrån men det finns liksom ingen poäng i det om det inte är flera ägare av AMK bolaget.
Vid flera ägare i ett bolag är det vanligt att man fakturerar ut sina belopp till egna bolag och man där själv avgör om man vill ta ut lön eller samla på hög för regniga tider.
Vad jag vet så tyder allt på att Martin äger AMK själv då han är ensam ledamot i bolaget.
Om det går till privata kontot är det märkligt då det inte ska vara skattefria pengar och pengar som går genom en verksamhet. De som är Patreons får ju en vara i utbyte t.ex. filmpodden och andra förmåner. Det kan ju inte räknas som en donation?
Jag personligen har ingen högre examen i ekonomi så är ju endast en lekman i frågan.