2020-11-08, 20:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var uppe nåt om det i tråden igår. Tydligen anser Cecilia Söderberg Nauclér att något annat virus ger immunitet mot SARS-CoV2:

Jag försöker mig på en tanke om hennes teori här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-11-08, 20:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Har du tillräckligt med virusrester i dig för att testa positivt på virusrester, då har du med största sannolikhet haft smittan själv. Att du då är i karantän i "onödan" kan man nog leva med.
Nu var det inte karantän jag tänkte på utan statistik, att 38 av 40 på en buss testat positivt. Hur många av dessa var egentligen verkligt positiva? Det kollades nog aldrig.
Citera
2020-11-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu var det inte karantän jag tänkte på utan statistik, att 38 av 40 på en buss testat positivt. Hur många av dessa var egentligen verkligt positiva? Det kollades nog aldrig.
Det var nog inte helt intressant att kolla heller. Alla hade uppenbarligen haft Covid i närtid eller hade det under resan. Nu var detta i Norge också, så sannolikheten att de hade haft Covid innan var nog rätt låg.
Citera
2020-11-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle säga att hennes antagande lika gärna kan förklaras med den ökande UV-strålningen på våren då också D-vitaminnivåerna stiger. Tittar man lite i backspegeln så känns ju det rimligt i och med att det lugnade ner sig under sommaren. Vi såg väl i princip antal fall börja öka vid höstdagjämningen 22 September, det är då UV-index dyker som en sten och D-vitaminnivåerna med den. Det tar ju tid på våren att uppnå en normal serumnivå, vilket skulle kunna förklaras av att vårdagjämningen var den 20 Mars och det började vända ner runt den 15 April.

Bara en tanke bland alla andra. Men slänger man upp en UV-indexbild och överlappar den med en bild på D-vitaminnivåerna så ser den teorin inte helt fel ut. Det kan också vara en förklaring till att många Asiatiska länder klarat sig bättre, de äter mycket fisk. Släng på ett munskydd på det så är saken biff, maybe?
Mycket rimligt. Men det kommer ju ingen att erkänna förrän vi passerat vårdagjämningen. Innan dess så skulle folk bara få panik.

Själv så har jag i flera vintrar nu tuggat i mig D-vitamin och har upplevt att jag varit piggare och mindre sjuk. Jag slutar definitivt inte med det nu...
Citera
2020-11-08, 21:04
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skrev det där eftersom jag tänkte att ett virus som ligger nära SARS-CoV-2, evolutionärt borde vara en kandidat men det kanske var feltänkt; Mikroorganismer delar ofta genom trots stort evolutionärt avstånd. Man kan hitta samma, begränsade gensekvenser i både HIV-virus och en bakterier, exempelvis.

Ingen aning. Men jag hajade till av den nyheten. Jag är bekymrad vad viruset kan ställa till med över tid i kroppen. Därav tycker jag det är intressant. Inflammationer triggar ju också vissa otrevliga sjukdomar. Viruset tycks ibland slå väldigt hårt på immunförsvaret. Några läkare har ju tom påstått att de sett vissa likheter med just HIV. Men vem vet, förhoppningsvis är det inte så illa, time will tell.
Citera
2020-11-08, 21:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det finns inget direkt problem i avsaknad av restriktioner. Problemet är att alltför många, av olika skäl, inte följer de som finns.

Det var intressant att i veckan höra smittskydsläkaren i Norrbotten som på frågan ”Vilka ytterligare lokala restriktioner skulle du vilja se”, lugnt svarade:
”Om alla bara till att börja med följde råden att stanna hemma om du har symptom eller känner dig krasslig, så skulle väldigt mycket var vunnet.” Smittspårningen visar tydligt att primärpatienten nästan alltid är någon idiot som känner sig lite risig, men ändå gått på ett årsmöte eller ett föräldramöte, på en middag eller en träning, eller till jobbet. Det är inte folk på bussen eller ICA som i första hand sprider smittan.

Jag kan instämma i den kritiken. Problemet är att folk inte i tillräcklig utsträckning följer restriktionerna. Jag tror personligen att restriktioner i sig inte är tillräckligt utan det krävs lagstiftning med påföljd för att tillräckligt många ska följa efter som läget ser ut idag. Det finns en tidsgräns för hur längre folk orkar följa restriktioner som enbart lutar sig mot folks goda vilja att följa dessa.
Citera
2020-11-08, 21:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För ett par veckor sedan snittade Belgien på 15000-20000 bekräftade fall per dag. Med mörkertal så får man anta att det var minst 50000 verkliga fall. 40000 om man räknar lågt. Med så många fall varje dag tar det drygt ett år innan hela befolkningen är smittad. Om det, som det säger var flera gånger fler fall i våras, så har jag svårt att tro att det inte blev någon immunitet. Om inte toppen bara höll i sig, i, hmm, kanske 3 dagar, för att sedan störtdyka. Men så fungerar inget virus.

Jag tror det är ett felaktigt antagande och att mörkertalet är väldigt litet. Har för mig att jag postade en länk häromdagen där man menar på att 10% står för 80% av smittfallen. Det låter rimligt och skulle då förklara varför vi är långt ifrån flockimmunitet och varför smittan stiger så snabbt. Virke finns det gott om att bränna av i höst och vinter. Jag tror att smittan kommer att stiga snabbt nu, för att om ett par veckor plana ut lite pga höstlovet, sen tar det fart igen. Arma land.
Citera
2020-11-08, 21:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ God hygien, sömn och näring är antagligen det bästa skyddet mot Covid-19 för allmänheten i vardagen, ett gammalt beprövat knep.

Men det är inte helt enkelt att tvätta inandningsluften, trotts god hygien. Men kanske att sovmorgon kan hjälpa?
Citera
2020-11-08, 21:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mycket rimligt. Men det kommer ju ingen att erkänna förrän vi passerat vårdagjämningen. Innan dess så skulle folk bara få panik.

Själv så har jag i flera vintrar nu tuggat i mig D-vitamin och har upplevt att jag varit piggare och mindre sjuk. Jag slutar definitivt inte med det nu...

Fast du blev ju sjuk i alla fall, men du hamnade inte på IVA, kanske pga att du äter D-vitamin? 77% av dem som hamnar på IVA har D-vitaminbrist. Som vi vet i våras var det mycket mörkhyade som hamnade där då, Järvafältet bland annat. Jag tycker det är mycket som pekar på teorin, istället för panik så kan man ju passa på att höja sina D-vitaminnivåer, det borde vi alla göra på Norra halvklotet vintertid. Vi D-vitaminberikar många livsmedel, det gör man inte för skojs skull. Om jag får spekulera lite så kommer ju många pensionärer inte ut så mycket i solen, det dog väldigt många i den åldersgruppen. Deras mat lämnar ju mycket övrigt att önska på boendena också.
Citera
2020-11-08, 21:23
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För ett par veckor sedan snittade Belgien på 15000-20000 bekräftade fall per dag. Med mörkertal så får man anta att det var minst 50000 verkliga fall. 40000 om man räknar lågt. Med så många fall varje dag tar det drygt ett år innan hela befolkningen är smittad. Om det, som det säger var flera gånger fler fall i våras, så har jag svårt att tro att det inte blev någon immunitet. Om inte toppen bara höll i sig, i, hmm, kanske 3 dagar, för att sedan störtdyka. Men så fungerar inget virus.

Den stora frågan är ju hur stor mörkertalet är men även om det var flera gånger fler fall ivåras tar det ju ändå lång tid att få så många persomer smittade innan du eventuellt ser någon effekt av en imunitet. Personligen skulle jag tro att den troligaste förklaringen är att när antalet smittade blir tillräcklogt högt att folk märker att peroner blir svårt sjuka och eventuellt dör i deras närhet blir de snabbt mycket försiktigare och då går antalet smittade ner under en period, för att sedan gå upp igen när personer blir mindre försiktiga igen.
Citera
2020-11-08, 21:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Eftersom man värmer inte bostaden lika mycket som när det är riktigt kallt så blir inte det lika torr luft inomhus. Jag har nu 40% luftfuktighet inne. På vintern brukar det vara betydligt lägre.

Plus 4 grader ute och regn, ger 100% luftfuktighet. Släpper du in den luften och värmer upp den till 20 grader ger den bara 25% luftfuktighet, inomhus.

Rrelativ luftfuktighet...
Citera
2020-11-08, 21:32
Medlem
Utdrag från WHO iangående muterat virus i Danmark och minkar:

//SARS-CoV-2 mink-associated variant strain – Denmark

Disease Outbreak News
6 November 2020

Since June 2020, 214 human cases of COVID-19 have been identified in Denmark with SARS-CoV-2 variants associated with farmed minks, including 12 cases with a unique variant, reported on 5 November. All 12 cases were identified in September 2020 in North Jutland, Denmark. The cases ranged in age from 7 to 79 years, and eight had a link to the mink farming industry and four cases were from the local community.

Initial observations suggest that the clinical presentation, severity and transmission among those infected are similar to that of other circulating SARS-CoV-2 viruses. However, this variant, referred to as the "cluster 5" variant, had a combination of mutations, or changes that have not been previously observed. The implications of the identified changes in this variant are not yet well understood. Preliminary findings indicate that this particular mink-associated variant identified in both minks and the 12 human cases has moderately decreased sensitivity to neutralizing antibodies. Further scientific and laboratory-based studies are required to verify preliminary findings reported and to understand any potential implications of this finding in terms of diagnostics, therapeutics and vaccines in development. In the meantime, actions are being taken by Danish authorities to limit the further spread of this variant of the virus among mink and human populations.

To date, six countries, namely Denmark, the Netherlands, Spain, Sweden, Italy and the United States of America have reported SARS-CoV-2 in farmed minks to the World Organisation for Animal Health (OIE).

Danish authorities have announced the following planned or ongoing public health actions:

Culling of all farmed mink (more than 17 million) in Denmark, including its breeding stock;
Enhancing surveillance of the local population to detect all COVID-19 cases, including through population-wide mass PCR testing for the region of North Jutland;
Expanding the percentage of sequencing of human and mink SARS-CoV-2 infections in Denmark;
Rapid sharing of the full genome sequences of the mink-variant SARS-CoV-2; and
Introducing new movement restrictions and other public health measures to affected areas in North Jutland to reduce further transmission, including movement restrictions between municipalities.
WHO risk assessment

Actions taken by the Danish authorities will limit continued spread of mink-associated variants of SARS-CoV-2 in Denmark, and in particular have been implemented to contain the unique variant reported to WHO. These actions include restricting movement of people, culling animals, widespread testing of people living in affected areas and increased genomic sequencing of SARS-CoV-2 viruses across the country.

Frågan är om vi har "Kluster 5" i Sverige och vilka åtgärder Sverige vidtar? Eller strutsar Tegnell & Co som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in