2020-11-08, 13:24
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant observation! Varmt o fuktigt ute ökar luftfuktigheten något inne också vilket minskar smittorisken

Så SMHI borde kanske ha en smittspridningsprognos. "Idag är risken för covid-19 hög" tex

Vi får hoppas på vindar från Atlanten i vinter.

Eftersom man värmer inte bostaden lika mycket som när det är riktigt kallt så blir inte det lika torr luft inomhus. Jag har nu 40% luftfuktighet inne. På vintern brukar det vara betydligt lägre.
Citera
2020-11-08, 13:27
Medlem
arbetets avatar
Ny studie över seroprevalensen hos blodgivare i New York. Den här gången ingående studier med olika metoder. Dystert resultat med endast 12,1% respektive 10,9% som hade antikroppar:

Seroprevalence of Anti-SARS-CoV-2 Antibodies in a Cohort of New York City Metro Blood Donors using Multiple SARS-CoV-2 Serological Assays: Implications for Controlling the Epidemic and Reopening.
/.../Collectively however, these data demonstrate that a low number of individuals have serologic evidence of infection during this first wave and suggest that the notion of herd immunity at rates of ~60% or higher are not near.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.06.20220087v1
Citera
2020-11-08, 13:30
Medlem
Varför är det så mycket mer män som vårdas på IVA och dör i Covid än kvinnor?
Citera
2020-11-08, 13:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att smittan sker vid sociala interaktioner håller jag med om, men hur många sådana sker mitt i natten? Då ligger väl 95% av alla och sover? Hade väl varit mer logiskt att införa den typen av förbud på dagen i sådana fall? Känns närmast symbolpolitiskt att införa förbud nattetid. Tror det är väldigt lite smitta som överförs utomhus i över huvud taget. Vore mer verkningsfullt att stänga skolorna.

I sydliga länder umgås man mer utanför hemmet än i Norden. Man äter tex middag först vid 21 tiden och ofta äter man ute eller träffas i större sällskap hos någon. De har en helt annan kultur än tex i Sverige där folk låser in sig när de kommer hem från jobbet och på sin höjd går ut på helgerna.
Citera
2020-11-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ny studie över seroprevalensen hos blodgivare i New York. Den här gången ingående studier med olika metoder. Dystert resultat med endast 12,1% respektive 10,9% som hade antikroppar:

Seroprevalence of Anti-SARS-CoV-2 Antibodies in a Cohort of New York City Metro Blood Donors using Multiple SARS-CoV-2 Serological Assays: Implications for Controlling the Epidemic and Reopening.
/.../Collectively however, these data demonstrate that a low number of individuals have serologic evidence of infection during this first wave and suggest that the notion of herd immunity at rates of ~60% or higher are not near.

Skulle i så fall innebära en dödlighet på 1,5% när New York var hårt drabbat i våras. Att dödligheten inte är i närheten av det idag är enkelt att slå fast om man ser på siffror i både europa och USA. Är detta korrekt är viruset väsentligt lindrigare nu än i våras.
Citera
2020-11-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Eftersom man värmer inte bostaden lika mycket som när det är riktigt kallt så blir inte det lika torr luft inomhus. Jag har nu 40% luftfuktighet inne. På vintern brukar det vara betydligt lägre.

SR Vetenskapsradion i P1 har ett helt avsnitt om hur risken för aersolsmitta ökar under vinterhalvåret.

Den stackars journalisten från SR ställde frågor vid två olika presskonferenser om detta till FHM men fick bara goddag yxskaft till svar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-08 kl. 13:41.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag läste också detta! Vad tror vi om Melodifestivalens 40 000 (?) besökare vid sämsta tänkbara tillfälle?
Vi ska tydligen inte ge oss på olika aktörer i den här soppan enl. nya regler men jag måste nog säga att Anders Tegnell tilldrar mitt intresse rent beteendemässigt och kognitivt, Han är en mycket speciell människa helt enkelt.

Har man inte testat och smittspårat så har man naturligtvis inga belägg för superspridarevent mer än gissningar. Och ja, jag tror att Melodifestivalen var ett superspridarevent. Men säker kan man inte vara.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag lutar nog åt att melodifestivalen som fick gå inför storpublik var ett sådant event. Har man gjort någon uppföljning av det?
Precis vad jag också skrev i ett inlägg till användaren eremona. Jag tycker att de borde skicka ut en förfrågan till alla dem som var på melodifestivalen och be dem återkomma med svar på om de inom ca två veckor insjuknade i ”förkylning”.
Citera
2020-11-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Det är som jag sagt sedan april flera år av fri smittspridning som krävs för flockimmunitet.
Eller som WHO och Tedros säger. Unachievable.
Citera
2020-11-08, 13:36
Medlem
AndersTengells avatar
agneta sjödin ger sin syn på saken: https://youtu.be/sTHSbQgY1Fs?t=2888

tror ni TV4 klipper henne efter detta? inget mer fångarna på fortet?
Citera
2020-11-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle i så fall innebära en dödlighet på 1,5% när New York var hårt drabbat i våras. Att dödligheten inte är i närheten av det idag är enkelt att slå fast om man ser på siffror i både europa och USA. Är detta korrekt är viruset väsentligt lindrigare nu än i våras.
Frågan är ju hur många som fått antikroppar, samt hur snabbt de försvunnit också. Jag hade antikroppar I juni, men inte i slutet av september. Jag var sjuk i maj.
Citera
2020-11-08, 13:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen av dom, det är vattkoppor.
Tack🙋🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto