2020-11-08, 20:10
Medlem
tjallepetters avatar
Vet någon hur många som låg på IVA när det var som värst?
Citera
2020-11-08, 20:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska tydligen inte ge oss på olika aktörer i den här soppan enl. nya regler men jag måste nog säga att Anders Tegnell tilldrar mitt intresse rent beteendemässigt och kognitivt, Han är en mycket speciell människa helt enkelt.

Har man inte testat och smittspårat så har man naturligtvis inga belägg för superspridarevent mer än gissningar. Och ja, jag tror att Melodifestivalen var ett superspridarevent. Men säker kan man inte vara.

Svårt att tro att nån med biljetter till Melodifestivalen stannade hemma pga lite förkylningssymptom. Mycket hostande o snörvlande i samband med Melodifestivalen dessutom..

Tex "Anställda som jobbar med Melodifestivalen har drabbats av sjukdom med influensaliknande symptom. Totalt rör det sig om ett femtontal personer, bekräftar SVT:s projektledare Anette Helenius.

De har över 39 graders feber, ont i kroppen och hosta. Det är folk i nyckelpositioner, så några har vi ersatt med vikarier och så har vi fått göra lite rockader inom produktionen. Jag kan inte komma ihåg att det varit så här många som varit sjuka samtidigt i Melodifestivalens historia, säger hon till TT."
Citera
2020-11-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-11-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med dig. Idén om immunitet, kontrolleras smitta som slapar en varaktig sköld, verkar vara död.

I Sverige verkar vi knappt ha kommit nånstans, efter 6000 dödsfall och ett halvårs harvande.

Och vad är det för magisk kunskap FHM har, som inte Kina har? Ingen alls, befarar jag.

Tvärtom, att det tar några säsonger att skapa tillräckligt hög immunitetsnivå i en population är en helt normal utveckling. Hade det inte funnits immunitet skulle vi alla ha varit döda vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:

En bit över 500:

https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På den omtalade Norska Turistbussen (sexdagarsresan) *smittades 38 av 40 passagerare.*

Av bussresenärerna var alltså *minst* 95% mottagliga för smittan.

Smittades ja, men hur sjuka blev dom?

Det finns väl få sjukdomar som man blir så immun att man inte ens blir infekterad när man utsätts för det igen?
Citera
2020-11-08, 20:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det gällde väl Norge, inte Sverige? De lyckades begränsa spridningen, och få blev immuna.

Det var Norge ja. Jag vet inte hur många som har antikroppar.
Citera
2020-11-08, 20:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
40 personer är en alldeles för få för att dra några statistiska slutsatser om. Speciellt med tanke på att passagerarna kan ha varit en homogen grupp vad gäller ålder.

Ja visst är det så. Har inte läst något om naturlig immunitet, om det ens finns då det är ett nytt virus.
Citera
2020-11-08, 20:15
Medlem
Citat:

Drygt 500 har jag för mig.

Idag drygt 100.
Citera
2020-11-08, 20:17
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Som jag skrev till de andra som ifrågasatt mitt inlägg, varför sjunker smittspridning i Belgien kraftigt, och inte i andra länder som infört lockdown?
Säger inte att det de har flockimmunitet i ett helt öppet samhälle, men att det finns en betydande immunitet som inte finns i andra länder.
Skälen är många lockdown är ett vitt begrepp och är olika från land till land samt hur effektiva länderna är att implementera åtgärderna samt när de infördes är några parametrar gör att du inte kan jämföra länderna rakt upp och mer. Att immunitet skulle spela någon roll nu då alla tidigare tester visat att den har varit låg är mycket osannolikt då vi antagligen har betydligt färre smittade nu i belgien än i våras när det var som värst.
Citera
2020-11-08, 20:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja kanske är det 5% som är naturligt immuna, i så fall är det illa.

Till och med gaphalsen och tok-kärringen Cecilia Söderberg har anammat teorin om kors-immunitet:

https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa

”... Sveriges strategi ledde dock Cecilia Söderberg-Nauclér in på ett nytt forskningsprojekt. Under våren la hon märke till att fördubblingstakten på antalet smittade började mattas av i en takt som hon inte trodde kunde förklaras av den grad av social distansering som svenskarna upprätthöll. Hon satte sig vid skrivbordet och försökte analysera siffrorna. Det enda som för henne kunde förklara nedgången var en pre-existerande immunitet i befolkningen, och hon startade därför ett forskningsprojekt för att belägga teorin med data. Siffrorna ledde in henne, liksom många andra forskare just nu, in på en teori om korsimmunitet, det vill säga att immuniteten mot ett virus även gör oss immuna mot ett likartat virus.
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér. ..”
Citera
2020-11-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Skälen är många lockdown är ett vitt begrepp och är olika från land till land samt hur effektiva länderna är att implementera åtgärderna samt när de infördes är några parametrar gör att du inte kan jämföra länderna rakt upp och mer. Att immunitet skulle spela någon roll nu då alla tidigare tester visat att den har varit låg är mycket osannolikt då vi antagligen har betydligt färre smittade nu i belgien än i våras när det var som värst.

Hur många tror du smittades per dag i Belgien för två veckor sedan, och hur många tror du smittades där när det var som värst i våras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in