2020-11-08, 18:14
Medlem
.Dostoj.s avatar
Belgien har 'endast' 6124 konstaterade fall idag.
Kan det vara så att de har det värsta bakom sig eller är det en kortare paus tack vare hårdare restriktioner?
Citera
2020-11-08, 18:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Belgien har inte bara peakat vad gäller antalet fall, utan minskar även kraftigt. Delvis beroende på restriktioner givetvis, men sannolikt även på immunitet, då andra länder med lika hårda åtgärder inte alls mnskat på samma sätt. En liten tredje våg lär de dock få, dock betydligt mildare än de två första.
Har nämnt NY flera gånger i tråden.

Ja onekligen verkar Belgiens kurva gå ner nu. Om man bara räknar på antalet bekräftade fall så ligger dom på typ 5% av befolkningen. om man har ett mörkertal på 1/5 så borde runt 25% vara smittade nu. Inte långt från flockimmunitet.

Spanien verkar vara segare där har det legat och guppat på en halvintensiv våg ett bra tag nu. Det borde börja ge med sig där också.

Nu har ju Astra Zeneca hintat om vaccin redan i december, otroligt spännande vilket land som kommer först ut. Skulle gissa om nått land i EU börjar så vill nog de flesta andra hänga på medan smittokurvan fortfarande är hög. Det har nog inte samma politiska verkan att lansera Vaccin när smittan ändå är över i Mars.
Citera
2020-11-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
När det gäller väldigt sjuka IVA-patienter har du fel. När infektion landat i de nedre luftvägarna och symptomen i huvudsak handlar om att det är immunförsvaret som misständer och inte om själva viruset är man faktiskt inte speciellt smittsam. Faktum är att det kan vara svårt att få till ett positivt PCR-prov då. Det är endast vid speciella manövrar smittrisken stiger som vi in-/extubering av patienten.

Samtidigt kan individer gå omkring med hög viral load i luftvägarna utan att ha några symptom alltså vara asymtomatiska.

Det är en av de luriga egenskaper som COVID19 har.

Det har FHM mörkat hela tiden. Det förklarar varför Sverige har så hög smittspridning. Jag vistas i kollektivtrafiken en stor del av min arbetstid och jag ser eller hör väldigt få krassliga och sjuka människor ändå skjuter smittspridningen iväg som en raket.
Någonting är ruttet på FHM.
Citera
2020-11-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tycker du missuppfattar upplägget!

Om du skall testas som närkontakt till bekräftat smittad, är väl det mycket bättre att du skickar polaren som är symptomfri.
Risken att han är smittad är ju mycket mindre än att du är det!
Oavsett om du är symtomfri, så finns det ju en anledning till att du skall testas!?

Sen är ju människor idioter av naturen, då ”symptomfri” verkar vara en definitionsfråga för vissa..

Jag ska enbart testas för att utesluta asymptotisk smitta, och för att jag har ett sl samhällsviktigt yrke.

Jag är själv 100% symptomfri.

Jobbet kräver två test.

Att förmedla detta till Apotekets personal är omöjligt. Hur som helst enklare att gå till sjukhuset.
Citera
2020-11-08, 18:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Belgien har 'endast' 6124 konstaterade fall idag.
Kan det vara så att de har det värsta bakom sig eller är det en kortare paus tack vare hårdare restriktioner?

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja onekligen verkar Belgiens kurva gå ner nu. Om man bara räknar på antalet bekräftade fall så ligger dom på typ 5% av befolkningen. om man har ett mörkertal på 1/5 så borde runt 25% vara smittade nu. Inte långt från flockimmunitet.

Spanien verkar vara segare där har det legat och guppat på en halvintensiv våg ett bra tag nu. Det borde börja ge med sig där också.

Nu har ju Astra Zeneca hintat om vaccin redan i december, otroligt spännande vilket land som kommer först ut. Skulle gissa om nått land i EU börjar så vill nog de flesta andra hänga på medan smittokurvan fortfarande är hög. Det har nog inte samma politiska verkan att lansera Vaccin när smittan ändå är över i Mars.

Eller så är det söndag och att det är de kraftfulla åtgärderna som innebär lockdown i princip som har effekt:

https://www.info-coronavirus.be/en/faq/

Man återinförde dem stegvis under oktober.
Citera
2020-11-08, 18:28
Medlem
Citat:
Räkna med en våg av liknande situationer runt om i landet under de närmaste veckorna:

Smitta på samtliga avdelningar på äldreboendet
Covidsmittan ökade snabbt på äldreboendet Tranan i Storuman under veckan. Nu meddelar Storumans kommun att smittan har spridit sig till samtliga avdelningar på äldreboendet.
https://www.folkbladet.nu/2020-11-08/smitta-pa-samtliga-avdelningar-pa-aldreboendet

Det gick inte den här gången heller.

Man borde lägga ner allmän PCR-testning och fokusera alla resurser på äldreboenden.
Citera
2020-11-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag ska enbart testas för att utesluta asymptotisk smitta, och för att jag har ett sl samhällsviktigt yrke.

Jobbet kräver två test.

Att förmedla detta till Apotekets personal är omöjligt. Hur som helst enklare att gå till sjukhuset.

Har du kontakt med några riskgrupper?

Annars förstår jag inte varför kreti och pleti skall hålla på och testa sig.
Citera
2020-11-08, 18:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Om vi leker med tanken att Belgien har det värsta bakom sig, vilken death rate hamnar de på då samt överdödlighet?

Någon smart som har lite grafer och koll?
Citera
2020-11-08, 18:34
Medlem
Citat:

Jobbet kräver två test.

Jag förstår att ditt fall är speciellt.

Men jag tror att du egentligen förstår varför apoteken har dessa regler.
Folk i allmänhet är nämligen imbecilla.
Finns det en liten möjlighet att missuppfatta ett budskap, så gör ju folk det direkt om de kan ha någon personlig vinning i det.
Citera
2020-11-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du kontakt med några riskgrupper?

Annars förstår jag inte varför kreti och pleti skall hålla på och testa sig.

Ja, ibland, och smittan sprids fn på jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Eller så är det söndag och att det är de kraftfulla åtgärderna som innebär lockdown i princip som har effekt:

https://www.info-coronavirus.be/en/faq/

Man återinförde dem stegvis under oktober.

Har sett bra ut hela veckan faktiskt..
Citera
Medlem
Citat:

Jobbet kräver två test.

Då får din arbetsgivare lösa det som resebolagen löst det. Är riktigt sjukt att ni slösar på testkapaciteten.

Har också ett underbetalt samhällsviktigt yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in