2020-11-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
CDC: MASK MANDATES, STAY AT HOME ORDERS AND CONTACT TRACING DECREASE COVID CASES DRAMATICALLY
07 NOVEMBER, 2020
A study showed that non-pharmaceutical interventions like state-mandated stay-at-home orders and public mask mandates helped reduce cases, hospitalisations and deaths from COVID by more than 80 percent. These measures were used in conjunction with case investigations with contact tracing. The data, collected in the state of Delaware from April through June 2020, reduced deaths by 100 percent, hospitalisations by nearly 90 percent, and cases by 82 percent. The Centers for Disease Control and Prevention concluded, "The combination of state-mandated community mitigation efforts and routine public health interventions can reduce the occurrence of new COVID-19 cases, hospitalizations, and deaths."
Källaandemic.international.sos.com

Men alltså det där är ju helt värdelöst, klart att stay-at-home orders reducerar smittan med otroliga siffror. Men hur vet man då hur mycket just maskerna hjälper? Kan vara allt från 1% till 79%...
Citera
2020-11-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Andelen positiv testade av alla Cov-2 testade uppgår till 9% i Sverige vilket är betydligt högre än grannländerna.
Det talar sitt tydliga språk om att Sveriges Coronapandemi strategi är sämre än grannländernas.
Nu finns uppgifter att andelen positiva stigit till 22% åtminstone i Stockholm. https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-08, 17:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Nu finns uppgifter att andelen positiva stigit till 22% åtminstone i Stockholm. https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Är väl rätt bra att procenten är hög. Då vet vi ju att vi testar rätt personer.
Citera
2020-11-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag själv tolkade detta som att de inte tror att det kommer en andra våg:

Anders Tegnell har ju tonat ned detta om en andra våg flera gånger, ända fram till helt nyligen.

Aha! Du läste en halv artikel och drog slutsatser av det.
Citera
2020-11-08, 17:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur får du till den ekvationen? Nu har iofs resurserna på en del håll slagit i taket men förvänta er skräcksiffror på tisdag, tyvärr.
Citera
2020-11-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så är smittan bara 5 ggr mer utbredd än den var för några veckor sedan?
Citera
2020-11-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Märkligt. Resebolaget fixar egna test?

Jag beställde tid på Apoteket, men reglerna där var totalt bananas så nu åker jag till sjukhus istället.

Du kan inte komma symptomfri och hämta testkit åt dig själv. Du måste skicka symptomfritt ombud (!) som hämtar kittet åt dig.

Så ser Apotekets rövlogik ut.

Du och symptomfri polare kan alltså hämta åt varandra men inte åt er själva.

Välkomna till bananrepubliken 8.0.

Om Apoteket inte räknade med asymptotisk smitta, kunde de ju bara vägra: Inga symptom, inget test.

Att skicka ombud är fö mer otryggt än att komma själv. Varför ska extraperson in i ekvationen?

Så sjukt ologiskt. Jag får prata med oskyddad expedit på en meters håll, men de kan inte slänga åt mig kopp, tops och plaströr i en påse Det tar 5 sekunder.

Om min bror är asymptotisk då, vad har man vunnit då?

Jag är så trött på corona och Sverige så jag kräks. Idioter så långt ögat når...
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-08 kl. 18:03.
Citera
2020-11-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag beställde tid på Apoteket, men reglerna där var totalt bananas så nu åker jag till sjukhus istället.

Du kan inte komma symptomfri och hämta testkit åt dig själv. Du måste skicka symptomfritt ombud (!) som hämtar kittet åt dig.

Du ska inte beställa om du är symptomfri. Skandal att din arbetsgivare inte skaffa fram egna test.
Citera
2020-11-08, 18:00
Medlem
arbetets avatar
Räkna med en våg av liknande situationer runt om i landet under de närmaste veckorna:

Smitta på samtliga avdelningar på äldreboendet
Covidsmittan ökade snabbt på äldreboendet Tranan i Storuman under veckan. Nu meddelar Storumans kommun att smittan har spridit sig till samtliga avdelningar på äldreboendet.
https://www.folkbladet.nu/2020-11-08/smitta-pa-samtliga-avdelningar-pa-aldreboendet

Det gick inte den här gången heller.
Citera
2020-11-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du ska inte beställa om du är symptomfri. Skandal att din arbetsgivare inte skaffa fram egna test.

Jag har redan testat på sjukhus, symptomfri.
De räknar helt klart med asymptotisk smitta.

Vad Apoteket sysslar med vet väl ingen egentligen...
Citera
2020-11-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Räkna med en våg av liknande situationer runt om i landet under de närmaste veckorna:

Smitta på samtliga avdelningar på äldreboendet
Covidsmittan ökade snabbt på äldreboendet Tranan i Storuman under veckan. Nu meddelar Storumans kommun att smittan har spridit sig till samtliga avdelningar på äldreboendet.
https://www.folkbladet.nu/2020-11-08/smitta-pa-samtliga-avdelningar-pa-aldreboendet

Det gick inte den här gången heller.

Fy fan, min morsa klarade sig i våras, men det vete fan om hon har änglavakt igen.

Viruset fanns ett par kilometer från hennes boende i våras, på ett annat äldreboende.

Jag hatar detta. Hon kan inte ducka för evigt.
Citera
2020-11-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Om Apoteket inte räknade med asymptotisk smitta, kunde de ju bara vägra: Inga symptom, inget test.

Att skicka ombud är fö mer otryggt än att komma själv. Varför ska extraperson in i ekvationen?

Så sjukt ologiskt. Jag får prata med oskyddad expedit på en meters håll, men de kan inte slänga åt mig kopp, tops och plaströr i en påse Det tar 5 sekunder.

Om min bror är asymptotisk då, vad har man vunnit då?

Jag är så trött på corona och Sverige så jag kräks. Idioter så långt ögat når...

Jag tycker du missuppfattar upplägget!

Om du skall testas som närkontakt till bekräftat smittad, är väl det mycket bättre att du skickar polaren som är symptomfri.
Risken att han är smittad är ju mycket mindre än att du är det!
Oavsett om du är symtomfri, så finns det ju en anledning till att du skall testas!?

Sen är ju människor idioter av naturen, då ”symptomfri” verkar vara en definitionsfråga för vissa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in