2020-11-08, 12:19
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Rasslar in folk till IVA 106 nu, var väl typ 70 i fredags. Verkar som experter som Tegnell o Olsen får fel och vi är påväg in i en andra våg?

Har du källa?
Citera
2020-11-08, 12:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
[quote=Hissen100|73532361]
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Tack själv! Har läst dina inlägg länge, håll modet uppe - dina inlägg följs av många tysta, är övertygad om det.

Fick in en lärare från en skola i Norrköping, vill inte gå in närmare på detta, men flera skolor i detta område har stängts p.g.a. Covid-19. Minst 3 st och två av dessa har årskurser från förskola till 6:an. Massor med lärare är sjuka och ett flertal barn.

Läraren i fråga blev hämtad i ambulans med en saturation på 84, patienten hade egen mätare och mådde ganska bra.

Detta är fullständigt bedrägligt eftersom många mår bra men avlider snabbt när saturationen störtdyker.

Min fru tjänstgör också i kväll och nästan allt handlar om covid-19. Hon skickade nyss in en gravid kvinna som från eftermiddag till nu fått kraftig hosta och 40 graders feber. Gravida sänker sitt immunförsvar p.g.a. risken för avstötning av fostret. Men hon visste inte detta.

Vården kommer att knäckas innan jul, troligtvis tidigare.
Tack så mycket, det känns positivt att någon läser det jag skriver. Jag försöker vara realist men jag vet att jag tenderar att hetsa upp mig väl mycket då och då. Knte så konstigt egentligen eftersom FHM samt regeringen hanterat mycket av pandemin på ett undermåligt sätt. Det är väldigt obehagligt att se på hur det blir värre och värre utan att någonting sker för att kraftigt förhindra smittspridningen.

Jag är helt övertygad om att smittan är oerhört utbredd på våra skolor, grund- som gymnasieskolor, att inte media tagit tag i detta med krafttag begriper jag inte? Jag vet att många skolor inte rapporterar eller så skriver iaf ingen om utbrotten. Detta är att föra människor bakom ljuset och invagga dem i falsk trygghet, anställda och elever samt deras föräldrar först och främst.

Det kommer fler och fler rapporter där de visar att skolorna är drivande, den senaste jag läste är från Montreal i Kanada.

Vi får hålla modet uppe och ta till oss den information som är tillgänglig. Det är väldigt givande att läsa denna tråden eftersom det postas så många länkar till artiklar och studier som jag aldrig hade hittat själv!

Ta hand om er!
Citera
2020-11-08, 12:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
När människor kan leva i samma hushåll utan att smitta varandra så kan ingen komma och påstå att covid-19 är speciellt smittsamt.

Om en covid-smittad kliver in i spårvagnen så kan möjligen de närmaste riskera att bli smittade. Om en mässling-smittad kliver in så smittas hela vagnen.
Så nej, covid-19 är inte speciellt smittsamt.

Det finns säkert en viss naturlig immunitet bland befolkningen mot corona.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
https://twitter.com/globaltimesnews/status/1325374070175592454

Vad är det här nu då? Kan viruset ändå överföras från frusna matvaror till människan? En kines som arbetar med att hantera frusna matvaror, ska tydligen ha fått det från tyskt fläsk?!
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Har du källa?
På vad? Bara att söka, båda uttalade sig flertalet gånger om detta under sommaren.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
röda hund, vattkoppor?
Är det rödahund eller mässlingen som ligger latent och senare i livet eventuellt blossar upp i form av bältros?
Citera
2020-11-08, 12:23
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är det rödahund eller mässlingen som ligger latent och senare i livet eventuellt blossar upp i form av bältros?

Ingen av dom, det är vattkoppor.
Citera
2020-11-08, 12:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Hon kanske inte vill säga att det är herpes pga det finns risk att folk försöker skaffa det för att skydda sig mot covid?
Mer logiskt är väl att de som har herpes isåfall tror sig vara immuna och slutar följa råden? Inte att folk försöker få det, det låter ologiskt.
Citera
2020-11-08, 12:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Calicivirus? Vinterkräksjukan kanske....
Fast hon säger att mänga haft det och är därför immuna? Då kan det väl inte vara kräksjukan? Vissa människor drabbas aldrig av den, jag är en sådan.
Citera
2020-11-08, 12:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En intressant artikel om superspridare:

https://www.technologyreview.com/2020/06/15/1003576/whats-a-coronavirus-superspreader/

Tyvärr finns det ännu ingen biologisk förklaring ännu, men jag tror att fenomenet kan ha att göra med ökad känslighet och värre symptom vad gäller vanliga förkylningsvirus än vad andra människor har, samt, förstås, en större förmåga att föra smittan vidare.

Tillägas skall att jag, tyvärr, verkar få rätt vad gäller i genomsnitt 5000 rapporterade covid-19 fall per dag under november.

Du är trådens expert men du har varit frånvarande senaste tiden när vi behövt dig som mest!

Vi ligger nu 3 veckor före IHME worst case scenario för antal nya fall.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

När tror du att vi spräcker 10000 nya fall vallen? Kommer vi att ha 20000 nya fall innan jul? När tror du att kommer vi att införa lockdown i Stockholm och Uppsala?

Hade varit intressant om du kunde delge oss mer av dina modeller.
Citera
2020-11-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det dör nästan inga friska personer av vare sig covid-19 eller vanlig säsongsinfluensa.
Om vi tittar globalt så har 1 200 000 dött av covid-19, precis lika många som under ett vanligt influensa-år.
Nja, WHO anger att det bruka dö 300.000-650.000 årligen i influensa, så något värre är corona.
Citera
2020-11-08, 12:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det inte Cecilia Söderberg som fick en irriterad Tegnell på andra sidan luren. Det sa klick..
Jo, han la på luren efter ett tag enligt vad hon betättat i en live-intervju med expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in