2020-11-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Forskning visar att vädret har försumbar (< 3%) påverkan på smittspridningen:

https://www.mdpi.com/1660-4601/17/21/7847

I princip uteslutande mänskligt beteende som avgör smittspridningen.

"At a finer spatial scale, the mobility index (with the relative importance of 34.32%) was found to be the highest contributing factor to the COVID-19 pandemic growth, followed by homestay (26.14%), population (23.86%), and urban density (13.03%). The weather by itself was identified as a noninfluential factor (relative importance < 3%)."

Covid 19 är alltså en IQ test.
I Hong Kong är smittan nästan helt utrotad. I glesbygden Sverige kokar det över.

Dagens siffror från Hong Kong.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=hong+kong+corona
Citera
2020-11-08, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det dör nästan inga friska personer av vare sig covid-19 eller vanlig säsongsinfluensa.
Om vi tittar globalt så har 1 200 000 dött av covid-19, precis lika många som under ett vanligt influensa-år.

Ifrågasätter de siffrorna. Var har du fått dem ifrån? Sedan ska vi komma ihåg att vi ännu så länge bara haft en halv säsong av Covid19. Tittar man på smittspridningen nu så lyser i princip hela världen ilrött på kartan. De som verkar klara sig bäst är de asiatiska länderna (möjligen pga god användning av munskydd?), men även länderna i Afrika. Vad gäller länderna i Afrika tror jag rapporteringen är väldigt ofullständig, så det kan vara en förklaring.
Citera
2020-11-08, 11:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Japan var ett ovanligt korkat exempel.
Japaner har använt munskydd sedan andra världskriget oavsett corona-viruset eller inte.

Har du sett en japansk turist i Stockholm utan munskydd de senaste 50 åren?

Trodde inte att det hängde så korkade människor på flashback.
Så munskydd har ingen effekt för att bromsa smittspridning av corona i Japan, eftersom japanerna redan hade använt munskydd i 50 år innan pandemin bröt ut?

Finns det några andra grupper som munskydden blivit ineffektiva för av samma anledning? Kirurger kanske?

Munskydd fungerar således inte på kirurger heller, eftersom dom redan använde dem innan 2020?
Citera
2020-11-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Forskning visar att vädret har försumbar (< 3%) påverkan på smittspridningen:

https://www.mdpi.com/1660-4601/17/21/7847

I princip uteslutande mänskligt beteende som avgör smittspridningen.

"At a finer spatial scale, the mobility index (with the relative importance of 34.32%) was found to be the highest contributing factor to the COVID-19 pandemic growth, followed by homestay (26.14%), population (23.86%), and urban density (13.03%). The weather by itself was identified as a noninfluential factor (relative importance < 3%)."

Fast den här artikeln analyserar inte effekten av antal soltimmar, som är den avgörande säsongseffekten:
"In this study, we used a new parameter, namely the equivalent temperature, that considers the combined effect of temperature and humidity."
Citera
2020-11-08, 11:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart. För då kan jag återgå till ett liv som det var tidigare.
Vaccinerades för säsongsinfluensa i torsdags. mer än 25:e året i följd. Inklusive vaccin mot svininfluensan. Jo det finns risker med allt men jag bedömer risken mindre än att smittas av det som vaccinen ska skydda mot. Jag tror på vetenskapen och inget mumbo jumbo.

Nej ingen direkt riskgrupp men har sett för mycket illa av de som inte heller trodde de skulle bli speciellt sjuka.

Jag anser att den som inte vaccinerar sig eller har antikroppar utgör ett hot mot resterande befolkningen.

Jag kommer givetvis få massa kärleksfulla svar på detta.

Det är bra att du vaccinerade dig, då är du en av de få som skyddar oss andra. Jag ska också gå och vaccinera mig och även ta vaccinet när det kommer.
Citera
2020-11-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror ju lite på hur virus överförs.
Vissa via magen (magsjukevirus)
Andra vi slemhinnor i luftvägarna (Corona)

Ja såklart, men i detta fall vet vi ju ingenting, om eventuell kontaksmitta, virusets mekanik, mutationbenägenhet i nya värddjur osv.

Ny mutation i ruttnande djur, det är något för en expert att bita tag i.. Vi andra får rulla tummarna och vänta på svar.

Vad exakt händer när tex en råtta käkar på ett smittat kadaver? Hur ser virusets väg ut?

Om tiotusen råttor mumsar i sig smittad vävnad, vad händer då med mutationerna?

Kan virus hoppa till djur från människor och tillbaka, känns ju asätarkollektivet som en tickande bomb.

Vi kommer ju knappast att leta upp och destruera tusentals däggdjur som dött av virus i naturen.

J-igt spännande detta.
Citera
2020-11-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja såklart, men i detta fall vet vi ju ingenting, om eventuell kontaksmitta, virusets mekanik, mutationbenägenhet i nya värddjur osv.

Ny mutation i ruttnande djur, det är något för en expert att bita tag i.. Vi andra får rulla tummarna och vänta på svar.

Vad exakt händer när tex en råtta käkar på ett smittat kadaver? Hur ser virusets väg ut?

Om tiotusen råttor mumsar i sig smittad vävnad, vad händer då med mutationerna?

Kan virus hoppa till djur från människor och tillbaka, känns ju asätarkollektivet som en tickande bomb.

Vi kommer ju knappast att leta upp och destruera tusentals däggdjur som dött av virus i naturen.

J-igt spännande detta.

Verkligen. Och nu har en kines smittats av tysk grisarmbåge..
Dags för lockdown igen..
Citera
2020-11-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Fast den här artikeln analyserar inte effekten av antal soltimmar, som är den avgörande säsongseffekten:
"In this study, we used a new parameter, namely the equivalent temperature, that considers the combined effect of temperature and humidity."
Dessutom så tar inte "Equivalent Temperature" särskilt mycket hänsyn till luftfuktigheten i praktiken.

Den räknas ut som Te = T + (Lv/Cpd)*r

Citat:
where T is air temperature (K), Lv is the latent heat of evaporation (kJ/kg), Cpd is the specific heat of dry
air at constant pressure (1005.7 J/(kg·
◦K), and r is the mixing ratio (kg/kg).

Detta gör att temperaturen blir styrande i jämförelsen, inte luftfuktigheten. Detta gör att inomhusluft vars torrhet då styrs till stor del av utomhustemperaturen inte kommer att tas med i ekvationen.

De har räknat med temperaturerna utomhus. Suck!
Citera
2020-11-08, 11:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag har inte hört ett ord om detta från FHM eller Löfven. Känns läskigt, norra Jylland är så nära, Stenabåtarna går för fullt. Jag hade nästan trott att man skulle vara snabb på bollen här, men icke. Givetvis skulle danskar inte få resa hit. Inte ens det minsta problematiskt med tanke på deras förbud mot våra inresor.

Det var en hel drös danskar som campade i Dalby Stenbrott igår, de hade spänt upp en vajer över stenbrottet som de klängde och hängde i som apor. Det räcker ju med att en av dessa interagerade med lokalbefolkningen så är det kört.
Citera
2020-11-08, 11:30
Medlem
Man inför inte fjärrundervisning på en gymnasieskola i Skåne då det inte är tillräckligt många smittade:
- https://www.expressen.se/kvallsposten/elever-coronasmittade-pa-gymnasieskola-i-malmo/

Samtidigt så har de flesta privata gymnasieskolor jag känner till redan varannandagsundervisning, samt att en till och med har munskyddskrav i lokalerna. Så fort de privata skolorna får fall så går de direkt över till fjärrundervisning för de drabbade klasserna.

Det är något skumt med hur de offentliga skolorna agerar.
Citera
2020-11-08, 11:31
Medlem
Sunimods avatar
Jag har en teori om det AT påstådda att kyla och hög luftfuktighet för hockeyspelarna var orsaken till att de blev smittade i högre grad än andra inomhussporter typ handboll.

Ishallar har egentligen fuktigt klimat.
Men de flesta är utrustade med luftavfuktare.
Med spelare och publik ligger fuktighetshalten runt 50-60% enligt företag som säljer luftavfuktare för sådant.

Men nu finns ingen publik, som tillför fukt via utandningsluften och svettning, och troligen går aggregaten på vanlig inställning och ger då ett betydligt torrare inomhusklimat.

Kallt och torrt ger effektivare smittspridning.

Tänkbar teori?
I så fall är det en killgissning av AT som inte håller.
Citera
2020-11-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har en teori om det AT påstådda att kyla och hög luftfuktighet för hockeyspelarna var orsaken till att de blev smittade i högre grad än andra inomhussporter typ handboll.

Ishallar har egentligen fuktigt klimat.
Men de flesta är utrustade med luftavfuktare.
Med spelare och publik ligger fuktighetshalten runt 50-60% enligt företag som säljer luftavfuktare för sådant.

Men nu finns ingen publik, som tillför fukt via utandningsluften och svettning, och troligen går aggregaten på vanlig inställning och ger då ett betydligt torrare inomhusklimat.

Kallt och torrt ger effektivare smittspridning.

Tänkbar teori?
I så fall är det en killgissning av AT som inte håller.
Nu är det ju spridning i handbollen också. Kungälv i damallsvenskan spelar fortfarande inte några matcher efter att spelare smittats vid en match häromveckan, detta då de fortfarande har coronafall i truppen efter det mötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in