Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Så här säger de om skolor i Montreal, Kanada:
”“Schools were the driver to start the second wave in Quebec, although the government did not recognize it,” Dr. Karl Weiss, president of the Association des médecins microbiologistes-infectiologues du Québec, said in an interview Thursday.
“The number of cases started to go up 14 days after the French-language schools opened and 14 days after the English ones opened in Montreal. Schools are certainly a driver.
“It’s true for any respiratory virus,” Weiss added. “It’s true for the flu. It starts in schools, kids will bring the virus back home and infect the parents, and parents will get sick. Eventually the parents will infect their co-workers and it will spread to the community.”
Weiss suggested that arguably the main reason COVID-19 cases in Montreal have not sloped downward from a plateau of more than 200 a day in the last few weeks is that transmission is active in schools.”
There are currently 96 COVID-19 clusters in Montreal schools, up from 93 on Friday. By comparison, there are 70 active outbreaks in the workplace and 25 in health-care institutions, according to the public health department.
What’s more, the age group in Montreal that has been posting the highest number of cases in the past 14 days are 10-to-19-year-olds, most of whom attend high school. Since the start of the school year, this demographic has observed an increase of nearly 160 per cent in the number of COVID-19 infections, by far the greatest of any age group.”
https://montrealgazette.com/news/local-news/montreal-schools-now-driving-force-of-covid-19-spread-experts
Tack för länken. Jag undrar vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger om den saken. Personligen är jag övertygad om att det är sant. Att det är precis så smittan sprids och detta gäller givetvis även i Sverige. Barn är lite läskiga på det sättet att de ofta inte ens uppvisar några symtom, men de sprider ändå smittan vidare. Det är sjukt obehagligt på ett vis.
Därmed faller hela strategin i Sverige sönder och samman också. Här ska ju allt från förskolebarn till gymnasieungdomar gå i skolan nu. Jag tror ju inte det var någon slump att smittan tvärföll under sommaren, för att sedan börja visa sig på allvar i början av oktober. Säg att de flesta började skolan runt 20 aug. Det tar några veckor för viruset att gosa in sig och sprida från elev, till elev, till elev, till lärare, till syskon, till föräldrar. Att det tar 4-5 veckor innan man kan se en markant ökning är inte jättekonstigt. Det är så många som varnat för detta under pandemins gång, men det möts bara med kompakt tystnad och någon slags "sanning" om att barn inte driver smittan som FHM säger. Ändå ska de inte träffa farmor, farfar, mormor, morfar osv osv. Bara där borde man ju börjat fundera kan jag tycka. Om det nu går att få fram vaccin runt årsskiftet, varför i hela friden stänger man inte ned skolorna kan jag tycka. Jag tror inte att barnen kommer växa upp som analfabeter och bli kriminella för den sakens skull. Det går alldeles utmärkt att köra på distans ett tag som omständigheterna ser ut nu.