2020-11-07, 18:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
[quote=Hissen100|73530690]
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är min gissning också, tyvärr.

Mer:

” Med en sådan här smittspridning som håller på att ske är det snarare så att vi och resten av Sverige nästan befinner oss i fritt fall.”

Håller fullständigt med att det är ett ”fritt fall” . Eftersom som jag jobbar inom digitalvården så har jag god insyn i vad som sker.

Spridningen är fullständigt katastrofal, likt en brand som räddningstjänsten har mist kontrollen på i stormen. Smittspridningen växer exponentiellt, det är otäckt att följa utvecklingen.

Det kommer in massor - mer passande är: horder av sökande med misstänkt covid-19. Det skrämmande är att åldern på de sökande har drastiskt sjunkit. Många unga har kraftiga andningssvårigheter och är förtvivlade eftersom de inte ”förstod” vidden av viruset.

Blir fan rasande på fegheten och undfallenheten. Att man har gjort politik av en samhällsfarlig sjukdom är inte bara förjäkligt, det är en symtom på något mer djupliggande problem med nationen Sverige.

Nu på eftermiddagen har ”vi” uppmanat ett flertal att uppsöka fysisk vård antingen via akutvård eller närakut eftersom tillståndet kan drastiskt försämras. Har man andnöd kan tillståndet snabbt bli försämrat.

Sjukvården kommer inte att klara detta - det är fullständigt uteslutet.

Tack för att du delar med dig av vad du ser inom digitalvården. Ja, fritt fall, groteskt är vad det är.

Edit: citerar hissen100, citatet är kluddigt.☺️
Citera
2020-11-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Träning är folkhälsa. Kontraproduktivt att stänga verksamheter som är hälsofrämjande. Öppna fönstren istället.

Att folk är ute och shoppar är lite annorlunda tycker jag. Men finns säkert de som mår dåligt av att inte shoppa också. Tragiskt nog.

Intressant och balanserad debatt från Irland:

https://www.rte.ie/player/series/prime-time/SI0000000825?epguid=IH000383031

Tycker den ger lite perspektiv på det hela.

Jag går själv fortfarande på gymmet, men då har jag haft Covid-19 en gång redan. Jag hoppas att eventuell smitta en gång till bara boostar immunförsvaret istället för att jag skall bli riktigt sjuk igen. Väljer dock bort att gå på stan i onödan.
Citera
2020-11-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tegnells ande svävar över Tjeckiens misslyckande:

Eva Fronkova
@FronkovaEva
Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown..
https://twitter.com/FronkovaEva/status/1315716070951485441?s=20

De har väl inte haft någon första våg vad jag förstår. Går inte att komma undan eländet. Bara att bita ihop som (nästan) alla andra länder fått göra. Andra vågen bör bli lugnare.
Citera
2020-11-07, 18:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du får bestämma nu...

När tycker du att Tjeckien skulle ha öppnat ?

Du kan ta Spanien o UK när du ändå är igång...

Dom gick in i lockdown i Mars...När tycker du att dom skulle öppna upp ?

Exakt när är svårt att säga i maj kanske, men när man bränt upp den mesta av smittan så skulle man ta all samhällskritisk personal och masstesta dem, sen kan de släppas ut. Efterhand tar man i ordningen viktiga till minst viktiga, tyvärr kommer pensionärerna ut sist, men de lever i alla fall.
Citera
2020-11-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/h%C3%A5rd-kritik-mot-gymkedjorna-under-pandemin-1.36711107

Borde gymmen stänga helt? Smittskyddsläkaren Eva Lindhusen Lindhé tycker det i alla fall.

Ännu ett exempel på att folk inte tar restriktionerna på lika stort allvar denna gången:

Idrott och träning är viktigt för folkhälsan. Bättre att slå igen verksamhet som inte är någon samhällsnytta med. Staten kan gärna annektera alla kyrkor till exempel.
Citera
2020-11-07, 18:56
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Denna våg. Med hänvisning till våren. Nu tar det fart igen.
Ånej försök inte...du så ingenting om någon våg. Typisk efterhandskonstruktion
Citera
2020-11-07, 18:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så här säger de om skolor i Montreal, Kanada:

”“Schools were the driver to start the second wave in Quebec, although the government did not recognize it,” Dr. Karl Weiss, president of the Association des médecins microbiologistes-infectiologues du Québec, said in an interview Thursday.

“The number of cases started to go up 14 days after the French-language schools opened and 14 days after the English ones opened in Montreal. Schools are certainly a driver.

“It’s true for any respiratory virus,” Weiss added. “It’s true for the flu. It starts in schools, kids will bring the virus back home and infect the parents, and parents will get sick. Eventually the parents will infect their co-workers and it will spread to the community.”

Weiss suggested that arguably the main reason COVID-19 cases in Montreal have not sloped downward from a plateau of more than 200 a day in the last few weeks is that transmission is active in schools.”
There are currently 96 COVID-19 clusters in Montreal schools, up from 93 on Friday. By comparison, there are 70 active outbreaks in the workplace and 25 in health-care institutions, according to the public health department.

What’s more, the age group in Montreal that has been posting the highest number of cases in the past 14 days are 10-to-19-year-olds, most of whom attend high school. Since the start of the school year, this demographic has observed an increase of nearly 160 per cent in the number of COVID-19 infections, by far the greatest of any age group.”

https://montrealgazette.com/news/local-news/montreal-schools-now-driving-force-of-covid-19-spread-experts

Tack för länken. Jag undrar vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger om den saken. Personligen är jag övertygad om att det är sant. Att det är precis så smittan sprids och detta gäller givetvis även i Sverige. Barn är lite läskiga på det sättet att de ofta inte ens uppvisar några symtom, men de sprider ändå smittan vidare. Det är sjukt obehagligt på ett vis.

Därmed faller hela strategin i Sverige sönder och samman också. Här ska ju allt från förskolebarn till gymnasieungdomar gå i skolan nu. Jag tror ju inte det var någon slump att smittan tvärföll under sommaren, för att sedan börja visa sig på allvar i början av oktober. Säg att de flesta började skolan runt 20 aug. Det tar några veckor för viruset att gosa in sig och sprida från elev, till elev, till elev, till lärare, till syskon, till föräldrar. Att det tar 4-5 veckor innan man kan se en markant ökning är inte jättekonstigt. Det är så många som varnat för detta under pandemins gång, men det möts bara med kompakt tystnad och någon slags "sanning" om att barn inte driver smittan som FHM säger. Ändå ska de inte träffa farmor, farfar, mormor, morfar osv osv. Bara där borde man ju börjat fundera kan jag tycka. Om det nu går att få fram vaccin runt årsskiftet, varför i hela friden stänger man inte ned skolorna kan jag tycka. Jag tror inte att barnen kommer växa upp som analfabeter och bli kriminella för den sakens skull. Det går alldeles utmärkt att köra på distans ett tag som omständigheterna ser ut nu.
Citera
2020-11-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det räcker med att riskgrupperna och sjukhuspersonal tar det.. för stora majoriteten av befolkningen så är de lika nödvändigt som säsongsinfluensavaccinet...

Jo men dom ska ju också våga ta vaccinet.
Citera
2020-11-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hur många % smittade har Queens? (att de har 6ggr så många döda kan bero på deras oerhörda fetma). I Stockholm har absolut inte 40-45% haft corona (snarare20-30%) så utifrån utvecklingen i Stockholm den senaste tiden kan man väl inte dra några slutsatser om flockimmunitetens vara eller icke vara, eller ?

Efter 3 månader skjunker dessutom immuniteten snabbt, så 40-50% kommer knappast aldrig bli immuna samtidigt. Nej flockimmunitet var nara ett galet riskspelande.
Citera
2020-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Då hjälper inte flockimmuniteten heller. I så fall får mänskligheten lära sig att leva mer åtskilda.

Det kommer nog knappast hjälpa tyvärr.
Citera
2020-11-07, 19:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Ge mig era tankar på när vi når toppen globalt - så kurvan vänder och går neråt?
Mitt kontrollbehov skriker efter svar.

Globalt vill jag inte sia om. Men ser vi till Europa så kan konstateras att överdödligheten i hela regionen toppade vecka 14-15 alldeles oavsett åtgärder, eller inte.

Viruset är alltså krafigt säsongsstyrt.
Citera
2020-11-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Efter 3 månader skjunker dessutom immuniteten snabbt, så 40-50% kommer knappast aldrig bli immuna samtidigt. Nej flockimmunitet var nara ett galet riskspelande.
Så kan det vara, men försvinner immunitet efter 3 månader kommer aldrig vaccin funka heller. Det ironiska är då, att det inte var något galet riskspel med "flockimmunitet strategin" eftersom världen i så fall, utan vaccin, inte har något alternativ till att återgå till hyffsat normalt liv tillsammans med corona. Ungefär som vi levt i Sverige sedan i våras enligt "flockimmunitet strategin".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in