2020-11-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kan ge dig ett exempel. Jag körde 60 mil i måndags och fick fylla på olja fyra-fem ggr.
Dessutom tappade jag oljelocket någonstans i motorn och var tvungen att springa in på närmaste ok- mack och fråga hur jag skulle bete mig.
Proppade igen det med ungsfolie😂
Mekanikern hittade det igår.

Ok, men det kan ju vara skillnad med att fylla på 1 cl fyra-fem gånger jämfört med 1 liter fyra-fem gånger.

Så du tittade på stickan och såg att den vara nere på min-markeringen och fyllde på 1 liter upp till max-markeringen och tittade på stickan igen efter ett tag och gjorde samma sak igen fyra-fem gånger?

Om så är fallet så bör din bil lägga ifrån sig en rand med olja som läcker under bilen, eller så ser det ut som du åker med 2 rökgranater fasttejpade på bakluckan eller så har du inte tittat på stickan utan bara fyllt på ett par gånger vilket gjort att motorn hade för mycket olja i sig och enklaste är att köra den till en bildemontering.

Lycka till.
Citera
2020-11-06, 15:50
Medlem
Baalzamons avatar
Bilar som rycker brukar ofta ha tändningsproblem. En tändspole kan vara dålig. Inga större kostnader i såna fall. Men du måste ta reda på var oljan tar vägen, det är det stora problemet.
Citera
2020-11-06, 15:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Njaa kolvar och sånt kan du glömma för då startar knappt bilen och låter konstigt. Jag tror mer på ett enkelt fel som tändstift, läkage i någon vakuum slang eller liknande.
På ren svenska, vad är det för en jevvla dum mekaniker som säjjer att du lika gärna kan sälja bilen den skulle arbeta med annat för så säjjer man inte till en kund.

Nej så ska man inte säga men eftersom han sa så tyckte jag att det verkade som att bilen var helt körd.

Ska dubbelkolla med någon annan eller vänta till besiktningen och se vad de säger.
De måste väl kunna se allt som är fel.
Citera
2020-11-06, 15:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej så ska man inte säga men eftersom han sa så tyckte jag att det verkade som att bilen var helt körd.

Ska dubbelkolla med någon annan eller vänta till besiktningen och se vad de säger.
Jadå det går att hitta felet på bilen men åk till en annan mek
Citera
2020-11-06, 16:28
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jadå det går att hitta felet på bilen men åk till en annan mek
Ja tack. Skall göra det.
Blir stressad när bilen inte går som den skall.
Fuskat med servic två ggr ( inte brytt mig) Aldrig mer.
Citera
2020-11-06, 16:44
Medlem
Citat:

Hej. Nej besiktningen kollar inte efter fel på din bil. Besiktningen kollar att din bil är trafiksäker.
Roligaste jag varit med om var en tjejkompis vars generator la av några dagar efter besiktning. "-Nej den kan inte vara trasig för bilen är nybesiktad" sa hon, gissa om jag skrattade

Huruvida motorn går dåligt struntar de högaktningsfullt i så länge den klarar avgaskraven.

Du behöver komma i kontakt med någon som kan felsöka ordentligt. Jag vill rekommendera märkesverkstad.. Även om de är lite dyrare än "Ali på hörnet" så vet de om de vanliga felen på olika modeller så i slutändan kan det bli billigast ändå..
Citera
2020-11-06, 16:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Kan ge dig ett exempel. Jag körde 60 mil i måndags och fick fylla på olja fyra-fem ggr.
Dessutom tappade jag oljelocket någonstans i motorn och var tvungen att springa in på närmaste ok- mack och fråga hur jag skulle bete mig.
Proppade igen det med ungsfolie😂
Mekanikern hittade det igår.

Om en Ford drar fyra-fem liter olja på 60 mil är det nog läge att lämna den till Ford-verkstaden.

För övrigt går motorer illa utan oljelock då dom drar tjuvluft där.
Citera
2020-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om en Ford drar fyra-fem liter olja på 60 mil är det nog läge att lämna den till Ford-verkstaden.

Det är fult att sitta å ljuga och låtsas att det är sant.
Skäms på dig
Citera
2020-11-06, 19:05
Medlem
Citat:
Köpte den 2016, på en bilfirma. Den var begagnad.
Har fungerat bra men det har varit småfel lite då och då.
Går igenom besiktningarna men den här gången tror jag inte att den klarar sig bra.
Ser de att lambdasonden är trasig eller ska jag tala om för dem om mina funderingar om den saken?
Jag vill ju helst att de skall veta så mycket som möjligt.

Vad är det för årsmodell på bilen? Du säger att du köpte den 2016 och den var begagnad.

Ser du om det är olja på marken där du brukar parkera bilen? Det är det första du ska kolla upp tycker jag.
Citera
2020-11-06, 23:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0AT
Vad är det för årsmodell på bilen? Du säger att du köpte den 2016 och den var begagnad.

Ser du om det är olja på marken där du brukar parkera bilen? Det är det första du ska kolla upp tycker jag.
Nej den läcker inte olja. Kollat upp oljetanken, inget fel.
Oljelampan har lyst av och till. Varit till två olika bilverkstäder. De har felsökt mm men inte sett något direkt fel.
Svårt att förklara i biltermer men det var något fel de rättade till. Inget farligt sa de och fixade så att oljelampan slocknade.

Det är på senare tid bilen börjat bete sig underligt. Drar olja utav sjutton.
Rycker ibland och jag får inte upp gasen/ farten ordentligt sedan blir den normal ett tag.

Skall kolla med en annan bilmekaniker får se vad den säger.
Jag tycker att det är svårt att förklara och har svårt att förstå vad de pratar om för kolvar, kablar, sonder hit och dit.
Rädd att de skall ta till ockerpriser bara för att de ser att jag ser ut som ett frågetecken.
Citera
2020-11-06, 23:54
Medlem
Det du kan göra är att ta bilen till en märkesverkstad och låta dem felsöka. När de säger vad som är fel och vad kalaset kommer kosta tackar du för dig och betalar endast för felsökningen (ibland behöver man inte ens betala för det om man har tur). Sen hittar du en pålitlig billig verkstad, kolla omdömen på Google, och låter dem fixa felen istället.
Citera
2020-11-07, 00:07
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Ja det vet jag väl men jag tappade locket till oljetanken och var tvungen att fixa till det på något sätt. Hade 30 mil kvar att köra.
Var stressad utav motorlampan som lyste, ryckigheten, dålig gas, oljan som måste fyllas på och tappade locket rakt ner bland motor och allt som finns där under huven.
Vägassitans skulle ha 1500 kr för att komma med ett lock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in