Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Min Ford Galaxy har börjat rycka och jag får inte upp farten riktigt när jag gasar.
Någon har sagt att det kan vara lambdasonden. Vad sjutton det nu är.
Skulle kunna vara, baserat på felbeskrivningen. Men, utan att kunna ett piss om just Ford Galaxy..., så tycker jag att det borde märkas i bränsleförbrukningen. En felaktig lambdasond fuckar upp blandningen mellan luft och bränsle. De fungerar på så vis att de mäter avgaserna. Sitter på avgasröret. Oftast en främre och en bakre. Den främre styr blandningen och den bakre kontrollerar att det blev rätt, kan man säga lite förenklat.
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Till saken hör också att bilen slukar olja.
Oljelampan lyser ibland och ibland inte.
Hör det ihop?
Bör inte bli så om det bara var lambdasondfelet. Ser längre ner i tråden att du fick fylla på olja 4-5 gånger på 60 mil. Ja, jo..., men HUR MYCKET varje gång? Det har folk frågat redan i tråden utan att du svarat på det. Går inte att ge ett vettigt råd innan dess... Handlar det om 4-5 LITER olja är det som folk redan varit inne på så att motorn är helt nedsölad med olja eller ett svart moln efter bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Ibland fungerar bilen helt perfekt. Inga ryckningar eller konstigheter vid gasning.
Mmm, beror lite på vad det nu är då... Någon nämnde tändspole. Skulle jag också kunna tänka mig. Kanske glapp i några kablar / anslutningar som kommer och går? (Däremot ska inte heller det påverka oljan.)
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Är det lätt att byta lambdasonden själv?
Njaenja..., är du en tjej med i princip noll erfarenhet av att mecka ska du nog inte börja i den ändan...
Apropå det så är det tyvärr bara att acceptera. Du kan inte det här. Lämna över till en som kan, även om det känns surt att det i 99 fall av hundra kommer att vara en man som pratar över ditt huvud om tekniska saker. Du är säkerligen bra på saker han inte kan!
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Är det dags att skrota bilen.
Måste hela motorn bytas osv.
Dyra reparationer osv.
KAN vara så illa att det är ett omfattande ingrepp som är rejält dyrt, ja. Med tanke på det mystiska oljeläckaget. En till sak som du inte svarat på är vilken årsmodell bilen är och hur långt den har gått. Att du köpte den begagnad 2016 säger liksom ingenting...