Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Trist med så otrevlig ton. Jag försöker alltså förstå om det rör sig om fusk eller inte och utröna vilka andra förklaringar det finns - varför utgår du ifrån att jag tror att det är en glitch eller slump för det?
PS. Läs mina inlägg i tråden, jag är alltså en av dem som tror det förekommit fusk. Jag försöker dock förstå - är så fruktansvärt tröttsamt med detta vi-och-dom-tänket som så många kör med. Så fort man inte håller med så är man automatiskt emot.
Uppskattar dina inlägg. Försöker tänka i liknande termer som dig. Mycket av bevisföringen som kommit fram har antingen
a) Blivit debunked; "sharpiegate" i Arizona exempelvis,
b) En alternativ förklaring; de döda röstar i Michigan, kan vara så att exakta namn mellan förälder (som dött) och barn (vid liv) mixats ihop, "clerical error"
c) Av sån liten betydelse att det är något att förväntas i ett land med 300 miljoner invånare, misstag och mindre valfusk sker.
d) Olika matematiska bevis på statistiska osannolikheter/omöjligheter (som jag ärligt talat inte förstår mig på så bra).
Enligt mig är det det sistnämnda som är intressant. Vill man rigga ett val på ett avgörande sätt gör man det med så liten insats som kan ge en sån stor utdelning som möjligt. Det är antingen i röstmaskinerna eller mjukvaran i det centrala rapporteringssystemen av rösterna, som valet riggats i vissa avgörande distrikt. Möjligen att även oförklarliga säckar med poströster till Bidens fördel dykt upp här och var, men det har jag inte sett något trovärdigt bevis på än.
Imorgon och den nästkommande veckan kommer vi få se vilka legal challenges som Trumpkampanjen presenterar i domstolarna. Räknar med att de flesta kommer röra rena formaliteter/tekniska punkter, typ ogiltigförklara alla poströster som inkom efter ett visst datum. Vi kommer kanske även få se konkreta bevis på anomalier i röstdatan som kan indikera valfusk.
För ens egen mentala hälsa kommer jag i stort sett enbart värdera de bevis som Trumpkampanjen presenterar i domstol. Jag får nånstans anta att de har mycket smarta människor som vänder på varenda sten. Ifall de hittar något de känner sig trygga med att ta till domstol, då har de kanske en poäng. Om inte, då var nog valet tillräckligt rättvist för att få anses ha vunnits av Biden.
EDIT: Heritage foundation har en sida där man kan se alla de senaste fallen av voter fraud i USA.
https://www.heritage.org/voterfraud
Med tanke på vilken retorik demokraterna har haft och deras ovilja att acceptera valresultatet 2016, finns det många goda motiv (med tanke på vad de gjort innan, Russian collusion hoax, impeachement relaterat till det, mm) att begå valfusk som avgör valet (de "räddar republiken").