2020-11-07, 20:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning.

Hur kan en tillträdelserätt som ökar i pris inte vara en investering?
Även om den inte stiger i pris så kan det vara en investering. Många investeringar handlar om kostnadsminskning. Och går man från HR till BR kan det handla om en kostnadsminskning.

Men det lär gå långt över huvudet på LarryLarry.
2020-11-07, 21:08
Medlem
Trådapan här ovan levererar verkligen idag. Droger?

Trådapan tror att BR är en investering om man bor i en HR. Men inte en investering om man bor hos mamma och pappa.

Trådapan tror alltså att huruvida något är en investering beror på vart man bor.

Helt fantastiskt.
Citat:
En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning.

Hur kan en tillträdelserätt som ökar i pris inte vara en investering?
Du har helt rätt i att tillträdelserätten både minskar och ökar i pris, och därför sällan säljs till samma pris som den köptes.

Vuxna brukar tala om investeringar som något som generar avkastning. Om du och dina gelikar hellre pratar om hur ni "investerar" i saker ni hoppas kunna sälja dyrare en dag får ni göra det.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-11-07 kl. 21:39.
2020-11-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Du har liksom hittat på att du kan en massa om investeringar, och den bubblan får du ju vara i om du vill men jag har inget intresse av den.

Det rätta är väl snarare att du inte fattar vad investeringar är eftersom du har missförstått det grundläggande begreppet avkastning. Dvs. att avkastning utgörs av ökade intäkter ELLER minskade kostnader.
2020-11-07, 23:31
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du har helt rätt i att tillträdelserätten både minskar och ökar i pris, och därför sällan säljs till samma pris som den köptes.

Vuxna brukar tala om investeringar som något som generar avkastning. Om du och dina gelikar hellre pratar om hur ni "investerar" i saker ni hoppas kunna sälja dyrare en dag får ni göra det.

Du menar alltså att en investering är något som ska generera avkastning utan risk?

Att köpa något som man hoppas kunna sälja dyrare är självfallet en investering. Jag har köpt mycket konst, ädelmetaller, klockor, vintage gitarrer etc genom åren som jag gjort rejäla vinster på.

Jag har realiserat miljoner på bostadsaffärer, hur kan det inte vara en investering?
2020-11-08, 01:03
Medlem
Citat:
Du menar alltså att en investering är något som ska generera avkastning utan risk?
Investeringar förväntas ge långsiktig avkastning.

Citat:
Att köpa något som man hoppas kunna sälja dyrare är självfallet en investering. Jag har köpt mycket konst, ädelmetaller, klockor, vintage gitarrer etc genom åren som jag gjort rejäla vinster på.
Spekulation, snabba affärer med stor upp eller nedsida.

Citat:
Jag har realiserat miljoner på bostadsaffärer, hur kan det inte vara en investering?
Eftersom det är en spekulation.
2020-11-08, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det vet jag, jag vill bara se någon välsorterad och paketerad statistik (helst inte från en privatperson utan från något ok känt institut eller liknande). Då finns det ett underlag att diskutera.

Auktoritetsknepet det där. Ungefär som att påstå att klimatkris gäller därför att det påstår IPCC ju samt att "i Sverige är korruptionen låg". Det finns ju den där återkommande undersökningen som hävdar det.

KPI förblir dock bedrägeri. Detsamma med tillväxtsiffror eftersom dessa beror på KPI. Detta upprepar jag ständigt eftersom det stämmer.
2020-11-08, 07:24
Medlem
Citat:
Herregud vilken korkad gissning.

Nej, jag menar att det du pratar om är att spekulera. Vuxna brukar göra en distinktion mellan spekulation och investering så inte ordet investering innefattar greater fool-förhoppningar där du endast köper något i förhoppning om att någon annan ska köpa det dyrare.

Sen kan du fortsätta prata om hur du investerar i hockeybilder om du vill det, det är inte olagligt, men här handlar det om ett forum och därmed kommunikation.
2020-11-08, 08:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Auktoritetsknepet det där. Ungefär som att påstå att klimatkris gäller därför att det påstår IPCC ju samt att "i Sverige är korruptionen låg". Det finns ju den där återkommande undersökningen som hävdar det.

KPI förblir dock bedrägeri. Detsamma med tillväxtsiffror eftersom dessa beror på KPI. Detta upprepar jag ständigt eftersom det stämmer.

Jaja, gör du det Mertillen.
2020-11-08, 08:58
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Investeringar förväntas ge långsiktig avkastning.

Spekulation, snabba affärer med stor upp eller nedsida.

Eftersom det är en spekulation.

Så hur lång tid krävs för att det ska vara en långsiktig avkastning och inte en snabb spekulativ vinst?

Bostäder jag ägt har ökat i värde i över 15 år nu. Några av mina gitarrer och klockor börjar närma sig 25 år och har ökat i värde med flera hundra procent.
2020-11-08, 09:01
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Herregud vilken korkad gissning.

Nej, jag menar att det du pratar om är att spekulera. Vuxna brukar göra en distinktion mellan spekulation och investering så inte ordet investering innefattar greater fool-förhoppningar där du endast köper något i förhoppning om att någon annan ska köpa det dyrare.

Sen kan du fortsätta prata om hur du investerar i hockeybilder om du vill det, det är inte olagligt, men här handlar det om ett forum och därmed kommunikation.

Är inte allt spekulation enligt ditt tankesätt? Om jag köper en aktie så är det i förhoppning om att bolaget ökar omsättning och vinst, och att jag ska kunna sälja mina aktier till ett högre pris.

Vad är egentligen skillnaden mellan att spekuler i att bostadspriserna kommer öka och att efterfrågan på tex Microsofts tjänster kommer öka om jag har en tidshorisont på säg 10 år?
Senast redigerad av vnc- 2020-11-08 kl. 09:04.
2020-11-08, 09:35
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Givetvis så finns det alltid någon som kommer att invända sig, vad har det med saken att göra? Har man invändningar så får man göra sitt case med hur man tycker att det borde vara, sen får man jämföra dessa och diskutera därefter.

Resultatet blir inte bättre än siffrorna man stoppat in, men har man inte stoppat in några siffror alls, ja då har man inte heller något resultat.
DET GÅR INTE Å MÄTA KPI PÅ ETT KORREKT SÄTT.
Måste jag skrika det i ditt öra, så du förstår?
Vad ska man diskutera?
Att SCB har incitament att räkna hittepå måttet lågt? Eller idiotin att centralplanera en hel ekonomi efter ett hittepå mått? Vem gynnas av detta sätt att mäta på? Sitter staten å kapitalet i samma båt? Vad är det får båt?
Det går att diskutera, inte hur man mäter ett mått som inte går å mäta.
Du kanske kan svara på hur man mäter "lycka" som trådens fackpamp inte kunde svara på för ett tag sedan.
Jag har diskuterat färdigt om KPI, man kommer inte längre med religiösa fundamentalister. Gud finns inte.
2020-11-08, 09:40
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
DET GÅR INTE Å MÄTA KPI PÅ ETT KORREKT SÄTT.
Måste jag skrika det i ditt öra, så du förstår?
Vad ska man diskutera?
Att SCB har incitament att räkna hittepå måttet lågt? Eller idiotin att centralplanera en hel ekonomi efter ett hittepå mått? Vem gynnas av detta sätt att mäta på? Sitter staten å kapitalet i samma båt? Vad är det får båt?
Det går att diskutera, inte hur man mäter ett mått som inte går å mäta.
Du kanske kan svara på hur man mäter "lycka" som trådens fackpamp inte kunde svara på för ett tag sedan.
Jag har diskuterat färdigt om KPI, man kommer inte längre med religiösa fundamentalister. Gud finns inte.
Om du vill ha tröst av andra som håller med dig så är KPI naturligtvis fullständig bluff eftersom bostadskostnad inte ingår, en kostnad som tar ca 30% av alla svenskars månadslön. Den villa i Danderyd som jag byggde 1987 i Danderyd kostade 1.4 mkr att bygga inklusive tomten 300.000 kr, jag sålde den för 2.5 mkr 1998, och förra året såldes den för 10.5 mkr. Du kan jämföra med KPI samma år. Jag tror att mina villa-priser ger ett korrektare KPI än KPI, där man kan se att en TV bil eller dator sjunkit oavbrutet i pris medans hårklippning, frimärke, hotellrum stigit ungefär som villan. Tyvärr räknar KPI bara med TVn...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-08 kl. 09:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in