Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Du kan ha rätt, det är ännu väldigt stora osäkerheter (vilket iofs är skandal, att man inte har koll på detta än). Jag räknar med generisk IFR på 0,5% (trodde det va konservativt högt, men jag kan säkert ha fel) och får då att ca 22% av Stockholms län (ca 2,3milj invånare ) haft covid. Hursomhelst långt ifrån 40-45% där flockimmunitet enligt vissa uppstår. Så summarum, det går inte att konstatera att flockimmunitet inte funkar med Stockholm som exempel som någon stolle påstod i början av denna diskussionen.
Jag tror att 0,5 procent är för låg skattning. För Sverige är det över en procent, för Stockholm kan det ha legat lägre pga att högre andel unga drabbades (bla i invandrarförorter där det finns färre över 80 år). FHM gjorde en skattning på 0,6 procent i Stockholm, men det var för mars då antalet döda underskattades (vilket de själv erkänner), mm. Antikroppsstudierna visade på inte mer än 10 procent, och nu vet vi att åtminstone 90 procent utvecklar antikroppar (och vi har även någon procent falskt positiva).