2020-11-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Man bör inte titta på döds-talet i nuläget. Här kommer det att manipuleras. Detta kan göras väldigt kort, nån månad, men sen kommer verkligheten ikapp.

Titta på smittade och jämför sedan länderna längre ned i Europa. Dessa länder har infört lockdown men Sverige tänker inte göra nåt. Här kommer snart siffrorna att skena.

Fortsätter ökningstakten på IVA så har vi 400 där i början på December. Känns som de närmsta veckorna blir avgörande. Om åtgärderna inte biter så kan det helt klart bli problem.
Citera
2020-11-07, 21:39
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar vilket virus hon pratar om här:
/.../
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.

Cecilia Söderberg-Nauclérs preliminära data talar för att sars-cov-2 har vissa likheter med ett annat virus, som stora delar av befolkningen redan har utsatts för, och därför är immuna mot.

– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget. Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa

Herpes?

Nu har de tagit bort artikeln också! Om det är CMV undrar jag vad det kommer innebära eftersom det viruset är en bov bakom många cancertyper. Det står ju att Sars-cov-2 och detta virus ska vara lika. Ingen annan som reagerar på detta?

https://www.lundbergsstiftelsen.se/2010/cecilia_soderberg_naucler/
Citera
2020-11-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur stor är den andelen då?

Med tanke på att flera stora spridningsevent som ägt rum där +90% har blivit smittade så kan det inte handla om många procent..
Citera
2020-11-07, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fortsätter ökningstakten på IVA så har vi 400 där i början på December. Känns som de närmsta veckorna blir avgörande. Om åtgärderna inte biter så kan det helt klart bli problem.

Jag vet att det blir så, här finns inget spelrum för spekulationer. Ser så tydligt att viruset knäcker sjukvården inom kort.

Sen får följdverkningarna oanade konsekvenser.

Det är tydligt gör mig, men tydligen inte för andra.
Citera
2020-11-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så ofta som var 3:e månad är knappast möjligt. Så snabbt går troligen inte att producera doser till hela jordens befolkning.
Flera av vaccinerna går bara att använda en gång per person baserat på hur de gjorts genom att klippa in spike-proteinet RNA I ett virus som man blir immun mot. Nästa gång behövs ett nytt virus...
Citera
2020-11-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag vet att det blir så, här finns inget spelrum för spekulationer. Ser så tydligt att viruset knäcker sjukvården inom kort.

Sen får följdverkningarna oanade konsekvenser.

Det är tydligt gör mig, men tydligen inte för andra.
Har du något som styrker det påståendet i Sverige?
Citera
2020-11-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Med tanke på att flera stora spridningsevent som ägt rum där +90% har blivit smittade så kan det inte handla om många procent..

Har alla dessa över 90% fått symptom? Det kan ju vara att man har ett skydd att man inte kan få symptom, eller i vart fall väldigt lindriga symptom, men ändå testa positivt.
Citera
2020-11-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nu har de tagit bort artikeln också! Om det är CMV undrar jag vad det kommer innebära eftersom det viruset är en bov bakom många cancertyper. Det står ju att Sars-cov-2 och detta virus ska vara lika. Ingen annan som reagerar på detta?

https://www.lundbergsstiftelsen.se/2010/cecilia_soderberg_naucler/
Det verkar ju som CMV viruset tillhör herpesfamiljen
Citera
2020-11-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Flera av vaccinerna går bara att använda en gång per person baserat på hur de gjorts genom att klippa in spike-proteinet RNA I ett virus som man blir immun mot. Nästa gång behövs ett nytt virus...

OK, men antar att man inte blir immun för all framtid? Även om jag tror att det är betydligt längre tid en de tre månader som någon sade. Men när immuniteten försvinner, borde det väl gå att ge vaccinet igen?
Citera
2020-11-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du kan ha rätt, det är ännu väldigt stora osäkerheter (vilket iofs är skandal, att man inte har koll på detta än). Jag räknar med generisk IFR på 0,5% (trodde det va konservativt högt, men jag kan säkert ha fel) och får då att ca 22% av Stockholms län (ca 2,3milj invånare ) haft covid. Hursomhelst långt ifrån 40-45% där flockimmunitet enligt vissa uppstår. Så summarum, det går inte att konstatera att flockimmunitet inte funkar med Stockholm som exempel som någon stolle påstod i början av denna diskussionen.

Jag tror att 0,5 procent är för låg skattning. För Sverige är det över en procent, för Stockholm kan det ha legat lägre pga att högre andel unga drabbades (bla i invandrarförorter där det finns färre över 80 år). FHM gjorde en skattning på 0,6 procent i Stockholm, men det var för mars då antalet döda underskattades (vilket de själv erkänner), mm. Antikroppsstudierna visade på inte mer än 10 procent, och nu vet vi att åtminstone 90 procent utvecklar antikroppar (och vi har även någon procent falskt positiva).
Citera
2020-11-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det verkar ju som CMV viruset tillhör herpesfamiljen
Japp.

"Cytomegalovirus (CMV) tillhör herpesgruppens virus, och det ligger liksom andra herpesvirus latent i kroppen och aktiveras under vissa förhållanden"

"Smittan är sålunda mycket vanlig, och den absoluta merparten (fler än 90 procent) har inga symtom alls. Problemen uppstår i praktiken om smittan drabbar en person med nedsatt immunförsvar eller om den drabbar ett foster."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/cytomegalovirusinfektion-cmv-infektion-/
Citera
2020-11-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, men antar att man inte blir immun för all framtid? Även om jag tror att det är betydligt längre tid en de tre månader som någon sade. Men när immuniteten försvinner, borde det väl gå att ge vaccinet igen?
Det vet man inte, olika delar av viruset ger olika immunitet. Man kan exempelvis fortfarande ha immunitet mot vissa delar av viruset men inte andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in